fbpx

Automatizált és autonóm robottargoncák a logisztikában

Írta: Kiss Bertalan - 2023 október 24.

Kína a logisztikában alkalmazott automatizált és autonóm robottargoncák tekintetében is az élre tör a logisztikában: a Multiway Robotics szinte a raktári targoncák teljes kínálatát gyártja a 3 tonnás teherbírás alatti kategóriában. Természetesen mindegyik elektromos üzemű, de ami a legnagyobb újdonság, hogy a lehető legegyszerűbb módon már több targoncafajtát átterveztek teljesen autonóm üzemmódra, és szériagyártásban vannak.

Cél a globális piac

A Multiway Robotics a világ vezető intelligens intralogisztikai megoldások szolgáltatója, amelynek küldetése egy új és hatékony foglalkoztatási modell megteremtése. Központja a kínai Sencsenben található, globális irodákkal Németországban, az Egyesült Államokban, Dél-Koreában és Japánban rendelkeznek. Tevékenységeik és szolgáltatásaik a világ több mint 50 országára és régiójára terjednek ki.

A Multiway Robotics a fejlett robotikára és az AI technológiára összpontosít, integrált intelligens logisztikai megoldásokat kínál. A hardvertermékek közé tartoznak különböző típusú vezető nélküli targoncák, raklapemelők, AGV (Automated Guided Vehicle) vontató és négyirányú, tolóoszlopos, magasraktári targonca és ellensúlyos targoncák. A szoftverrendszerek között megtalálhatók a Multiway Cloud, WMS (Warehouse Management System – raktárgazdálkodási rendszer), RCS (Rich Communication Services – gazdag kommunikációs szolgáltatások), WCS (Warehouse Control System), helyszíni irányítási rendszer és különböző látás alapú rendszerek (optikai és drónos). A Multiway Robotics napjainkra a világ meghatározó piaci szereplőjévé vált.

Rendszeresen megjelennek a világ különböző logisztikai- és robotikai szakkiállításain.

gyalogkíséretű targonca raklapemelő
Három modell a Multiway Robotics kínálatból: az X20 és MW-T20 manuálisan is vezethető

Egyszerű és rugalmas megoldások

A gyártmányfejlesztési megoldásaikkal már meglévő és ismert gépeket terveztek át az adott feladatra. Az AGV rendszertípusú targoncák közül vannak, amelyeken megtartották a vezetőplatformot, vagy a gyalogvezetés lehetőségét a vezérlőkarral.

Ezen modellek szériában rendelkeznek lézerrel, visszaverődésen alapuló navigációval és vezeték nélküli Wi-Fi-vel. Opcióban 5G adatátvitel és LiDAR SLAM (Simultaneous Localization and Mapping – folyamatos helymeghatározás és térképezés) kérhető.

Autonóm raklapemelő

A Multiway X1 kettős, LiDAR és SLAM navigációval rendelkezik és 5 perc alatt üzembe helyezhető. Bármilyen anyagmozgatási feladatra alkalmas, 360°-os biztonsági védelemmel rendelkezik. A rajta lévő tablet felületen (HMI/Pad) hálózat nélkül helyen, targoncavezetői képzés nélkül is működtethető, és Wi-Fi, 4G/5G kompatibilis is.

Rugalmas, vizuális raklaphelyzet-felismeréssel rendelkezik. A targonca haladási irányától a raklapnál maximum +/- 15 cm eltérés megengedett jobbra-balra, míg a merőlegestől megengedett szögeltérés ±10° lehet.

Szükség esetén automatikusan a töltőberendezéshez megy és rácsatlakozik.

Előnyök és hátrányok

Az AGV-k meghatározott úton haladnak, amely során vezetékekre, mágnesszalagokra, QR-kódokra, fényforrásokra stb. van szükség a tájékozódáshoz. Akadály esetén megállnak és addig várakoznak, amíg az el nem hárul. Egy AGV teljes élettartama alatt ugyanazt a szállítási feladatot képes ellátni. Ellenben bármilyen változtatást kell végrehajtani a rendszeren, szinte ugyanazt jelenti, mintha egy új rendszert kellene telepíteni, ami körülményes és viszonylag drága.

Az AMR-ek ezzel szemben sokoldalúbbak, nincs szükség extra infrastruktúrára, jelzésekre a tájékozódáshoz, ezért üzemeltetésük sokkal egyszerűbb. Az AMR-ek fedélzeti intelligenciája képes önálló döntést hozni, amikor akadály van az útjukban. Rugalmasan, akár megállás nélkül újratervezik az útvonalat, valamint biztonságos fékezést is végrehajtanak. Az új útvonalat elég csak virtuálisan kijelölni, sőt bármikor másik raktárcsarnokba vagy termelőüzembe áttelepíthetők.

Négyirányú, anyagmozgató robotok

Jelenleg minden bizonnyal ez a legfejlettebb magasraktári megoldás, amelyben 1500 kg teherbírású, csupán 120 mm magas szállítóplatformok hozzák és viszik az egységrakományokat a kívánt helyre, illetve hozzák ki onnan. Szállítási sebességük 2 méter/sec., és 2 mm pontossággal tudnak mozogni, dolgozni, fel-le emelni az egységrakományokat. Saját elektro-mechnaikus meghajtásuk van beépített akkumulátorral, amely 6-8 óra folyamatos üzemidőt biztosít. Amennyiben eléri az alacsony töltöttségi szintet, képesek automatikusan a töltőre csatlakozni. Sőt, ami egyedülálló, hogy ezek a robotok helytakarékosan is tudják magukat deponálni, egymást egymásra rakodva. Működésüket a következő videó szemlélteti.