fbpx

Targonca akkumulátor-regenerálás a Pagátnál

Írta: Szerkesztőség - 2015 május 29.
A legfontosabb, hogy szakembereink reálisan felmérjék egy alkatrészről, hogy az javítható-e. Így csak akkor válik valami valódi hulladékká, ha az biztonságosan vagy gazdaságosan nem javítható. De mi van akkor, ha egy öreg, rossz állapotú akkumulátorral találkozunk? A bevett szokás általában az, hogy a régi akku helyett a targonca kap egy újat. DE NEM A PAGÁTNÁL!
2015-ben a Pagát Zrt. egy Magyarországon egyedülálló technológia bevezetését határozta el. Ez a technológia az elhasználódott akkumulátorok szakszerű, automata és bizonylatolt regenerálását tűzi ki célul.
Akkumulátorok 80%-a megmenthető
Ezzel a technológiával az elhasznált akkumulátorok 80%-a megmenthető, életciklusa 1-3 alkalommal kitolható, azaz a felhasználó számára komoly anyagi előnyt és termelési biztonságot, a környezetünk számára viszont jelentős terheléscsökkentést jelent.
A technológia
A technológia 2 fő elemből áll: egy hardverrendszerből és a hozzá kapcsolódó szoftverből. A hardver fő elemei a regeneráló berendezés, a digitális savsűrűségmérő és egy professzionális, kézi hőkamera. A rendszer tartalmaz egy számítógépre telepíthető, a világon egyedülálló BMS szoftvert.
A rendszer szoftvere és az akkumulátor közötti kapcsolatot egy a cellákra szerelhető bluetooth-os érzékelő-jeladó teremti meg. Ebből a jeladóból a technológia annyit tartalmaz ahány cellából az akkumulátor áll, tehát 80V-os akkumulátor esetén 40 db-ot.
A rendszer fejlesztői több, a világpiacon fellelhető akkumulátor-regeneráló készüléket vásároltak meg, és azok előnyeit összegyúrva, hátrányait kiküszöbölve, hozzáadva a saját tudásukat alkották meg a rendszert.
A regenerálási folyamat teljesen automatikus. Első fázisban a rendszer felméri az akkumulátort, hogy az regenerálásra alkalmas-e vagy sem. Erről (az akkumulátor kezdeti állapotáról) természetesen bizonylatot készít. Amennyiben a teszt eredménye regenerálhatóságot mutat, abban az esetben elindul a regenerálási folyamat, amely kb. 30-50 órát vesz igénybe.
A technológia a regenerálást 5 fázisban hajtja végre:
1. ellenőrzött kisütés
2-3. nagyfrekvenciás regenerálás
4. kisütés
5. regenerálás
A folyamat végén az akkumulátor állapotáról bizonylat készíthető. A bizonylat tartalmazza a cellák állapotát egyenként, illetve az akkumulátor általános állapotát.
Egy regenerálási folyamat során az akkumulátor eredeti kapacitása kb. 80%-ban állítható vissza. Ez annyit jelent, hogy egy olyan akkumulátor, ami a regenerálás előtt 2 üzemórát tudott teljesíteni, a regenerálás után akár 6-7 óra kapacitással is rendelkezhet.
A haszon
Könnyen kiszámítható tehát a rendszer gazdasági haszna:
Vegyünk egy akkumulátort, aminek a beszerzési értéke 1.000.000 Ft, és már 1.500 töltési ciklust teljesített. Tapasztalat alapján a kivehető üzemóra 1.500 ciklus átlagában kb. 4 üzemóra. Azaz az akkumulátor 6.000 gépüzemóra teljesítményig volt képes a gépet táplálni. Ebből az következik, hogy az 1 üzemórára eső akkumulátor költség 166 Ft.
A regenerálás után az akkumulátor további 1000-1200 töltési ciklust lesz képes teljesíteni, ami kb. 5.000 üzemóra teljesítménynek felel meg. A regenerálás költsége az új akkumulátor árának nagyságrendileg 35-40%-a.
A teljes ciklus (eredeti + regenerált) költsége tehát 1.400.000 Ft, a teljesíthető üzemóra pedig 11.000 üzemóra. A teljes ciklusra eső költség tehát üzemóránként 127 Ft, azaz minimum 25% csökkenést mutat. (Természetesen az átlag számok nem adnak alapot semmiféle konkrét megállapításra. Ezek az értékek – elsősorban pozitív irányban – eltérhetnek az akkumulátor beszerzési ára és a regenerálás előtti állapota függvényében.)
Kijelenthető, hogy a regenerálás igen komoly anyagi előnnyel jár az akkumulátort használó számára.
Kevesebb környezetterhelés
Fontos megállapítani azonban, hogy ennél talán nagyobb jelentőségű az, hogy a használt akkumulátor nem jelent terhet a környezet számára. Megtakarítunk több 100 kb. ólmot, annak ellenére, hogy az ólom visszanyerhető, ennek is vannak költségei és energia igénye, továbbá savat, műanyagot, szállítást.
Természetesen az akkumulátor-regenerálást nem ez a csapat találta fel. Van más rendszer is, de ilyen komplett kontrollált, automata, bizonylatolt rendszer nem nagyon lelhető fel a piacon.
Pénztárca és környezet barát
A technológia nem akkumulátorgyár barát, de mindenképpen felhasználó, és környezetbarát, azaz saját magunk barátja. A költségeket magunknak spóroljuk meg, ami aztán alapot adhat akár arra, hogy jobban megfizessük az alkalmazottainkat vagy versenyképesebbek legyünk a piacon. A környezetünket pedig az unokáinknak óvjuk. Ne felejtsük el, hogy a földet csak kölcsön kaptuk.
Szakszervizünk minden akkuproblémára megoldást talál, a megrendelő igényei szerint, figyelembe véve környezetünket.