Budapest máris ezüstérmes

A legjobbkor érkezett a magyarországi gasztronómiai, élelmiszer- és vendéglátóipari ágazatba a Sirha Budapest: akkor, amikor éppen készült új lendületet venni a szakma, és amikor a korábbi expók, bemutatók és vásárok éppen kezdtek kimerülni, veszíteni üzleti hatékonyságukból. S ahogy az lenni szokott, a jó kezdetet a sors is segíti: már a második hazai Sirha Budapest kiállításon lármás magyar siker született – és itt nem csak Széll Tamás Bocuse d’Or aranyérmére gondolhatunk… Tihanyi Klárát, a Sirha Budapest 2018 igazgatóját kérdeztük.

Globális sorozat mérvadó magyar jelenléttel

Milyen jövő felé tart az élelmiszeripar, a vendéglátás logisztikai innovációja? És mit tud ennek a megmutatásában nyújtani a Sirha Budapest?

– A múlt felől közelítem meg a választ, mert volt előzménye annak, hogy miért sikeres, és miért van igény ma a budapesti Sirha kiállításra. Mint minden ilyen sorozatnak, a Hungexpo korábbi hasonló profilú rendezvényeinek is volt egy felívelő és leszálló ága, korszaka. A maguk idejében az Ukba, a Foodapest, a Hoventa vagy a csomagolásorientált Budatranspack méltán voltak népszerűek és üzletileg is sikeresek, de aztán csökkent az érdeklődés, fogyni kezdtek a kiállítók és ebből fakadóan az érdeklődő látogatók, üzleti partnerek is. Volt tehát igény egy „új álomra”, a megújulásra.

A szolgáltatók vagy a piac felől?

– A kettő nem választható külön, mert egyik sincs a másik nélkül. Ez az új brand lett a Sirha Budapest, és ez olyannyira bejött, olyan érdeklődést generált – azaz olyannyira egy létező igényre adott jó választ, hogy ma a globális, tíz országban és több földrészen működő hálózatnak, a Sirha Internationalnek a budapesti a második legnagyobb(!) kiállítása és vására.

Show, ami megédesíti a szakmai vásárt

Talán laikus kérdés, de hogyan lehet ez, tekintve, hogy a magyar főváros se gasztronómiában, sem a HoReCa-szektorban nem egy élszereplő.

– Éppen az előzményei miatt, amelyekre ráépülhetett. Nyilván nem lehet és nem is kell versenyezni a lyoni Sirha-val, ahol méretben, innovációban és minőségben egy egészen más élelmiszer- és vendéglátóipari környezet jelenik meg. Ám a magyar élelmiszeripar, csomagolóipar, a HoReCa-szektor gyártói, a vendéglátóipar, tehát az ágazat logisztikai szegmensei itt bővebb bemutatót tudnak adni a termékeikből, szolgáltatásaikból. És amitől még új és más a Sirha Budapest: több látogatót, vásárlót, üzleti és szakmai partnereket vonzó programokat szervezünk a kiállításon, például versenyeket, konferenciákat, látványos gép-, technológia- vagy termékbemutatókat.

A média- és közönségsikeren túl van tehát súlya például a 2016-os Bocuse d’Or-aranynak?

– Minden expó és vásár célja a figyelem, a szakmai és a fogyasztói érdeklődés felkeltése, hogy kölcsönösen előnyös üzletek, gazdasági vagy szakmai kapcsolatok jöjjenek létre. A magyar Bocuse d’Or-aranyérem egyrészt mutatja, hogy van fejlődés a hazai gasztronómiában: ne felejtse el, hogy ezen a szinten csaknem annyit „edz”, készül egy mesterszakács, mint egy élsportoló az olimpiára…! De hogy egy másik példát is említsek: a 2018-as Sirha-n bemutatnak egy olyan komplex egy csomagolási sort, amely az egész technológiát bemutatja az áru érkezésétől kezdve a kész csomagolásig. Mindezek tehát nemcsak látványosságok, hanem fontos szakmai vívmányok, innovációk, jövedelmező üzleti lehetőségeket rejtő elemek. A Sirha Budapest ehhez azt teszi hozzá, hogy – stílszerűen mondva – egy kicsit „show-sabb”, élőbb, így mint esemény is vonzó.

A kiállítók és a potenciális partnerek, szakmai vásárlók egymásra találását egyébként számos módon segítjük. Például a kiállítók a Sirha Budapest honlapján előrukkolhatnak a programjukkal, termékükkel, szolgáltatásukkal, és a kiállítás weboldalán a látogatók előre egyeztethetnek időpontot a kiállítókkal.

Közkonyhák és desszertek versenye is – már 3 pavilonban

Mi lesz új a Budapest Sirha terén 2018-ban?

– Arra számítunk, hogy folytatódik a dinamikus növekedés. Az első Sirha Budapesten csaknem 15, a 2016-oson már 20 ezer látogatót számoltunk, és ugyancsak nő a kiállítók száma is. Ezért az egyik újdonság, hogy plusz 10 ezer négyzetméternyi kiállítótérrel növeltük a vásárhelyszínt. Az A-pavilonban a termékek, technológiák, bútorok és gépek kiállítói kapnak helyet. Az új helyszín az A-val szemben lévő G pavilon, ahová a cukrász- és sütőipari kiállítókat, valamint a kávé és bár szektor résztvevőit várjuk, szintén teljes palettával az alapanyagoktól kezdve a technológián és logisztikán át a szakmai rendezvényekig.

Hogyan jelennek meg az olyan, nálunk még mindig kissé új törekvések, mint például az ökológiai fenntarthatóság, egészség, élelmiszerbiztonság?

– Mindez természetesen a kiállítóktól függ, de mivel a Sirha világszerte az egyik élenjáró szakmai kiállítás és vásár, ezek a szempontok itt is markánsan megjelennek. Az egyik újdonság például a jövő évi budapesti Sirha-n a közintézményi szolgáltató konyhák szakácsainak versenye. Ez minden szempontból világszintű és hazai újdonság: így nemcsak a hotelek és éttermek sztárszakácsai, hanem a lakosság nagy hányadának élelmezését biztosító közétkeztetők is összemérik tudásukat a látogatóközönség és a sajtó előtt. A megyei szintű versenyek után itt lesz a döntő – és ebben a versengésben az egészség nyilván alapvető szempont.

Emellett lesz magyar Catering Kupa, amelynek győztese 2019-ben Lyonban képviseli majd Magyarországot. Ismét megrendezzük természetesen a Bocuse d’Or magyar döntőt, továbbá, a G-pavilonban a Sirha Budapest desszertversenyt. Ebben a pavilonban újdonság lesz, hogy a Magyar Pékszövetség és a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete is látványos szakmai programokat, versenyeket szervez.

A jövő és a szakma Budapesten

Ebben az ágazatban semmi sem „sótlan” és „száraz”, de aki mégis a tudományos, közigazgatási újdonságokat keresi, mit figyeljen?

– Az említett szakmai-technológiai bemutatókon túl a konferenciateremben például megrendezzük a szálloda- és vendéglátóipar szakmai tanácskozását a szakmai szövetségek részvételével. A Trade Magazinnal közösen berendezünk egy Future Store-t, amely valóban azt mutatja be, milyen lesz mai tudásunk szerint a Jövő Áruháza – digitális alkalmazásokkal, bigdata-aspektusokkal, új alapokon álló kereskedelmi szempontokkal, sőt, vezetett túrákkal. Egyébként a Sirha Budapest máris számos tekintélyes szakmai szervezeti partnert tud maga mellett, az AMC, a PGA, a CSAOSZ, a NÉBIH, a Magyar Pékszövetség és a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete és még sorolhatnám – mind jelen lesznek.

A február 7-9. között megrendezendő Sirha Budapesten várhatóan több mint 20 ezer látogatónk lesz. Ha csak abból indulunk ki, hogy 2016-ban három nap alatt több mint 320 üzleti s ebből csaknem 200 nemzetközi szintű találkozó jött létre, és több száz sajtójelentés számolt be az eseményről, akkor joggal mondhatjuk, hogy a Sirha Budapest Közép-Kelet-Európa egyik legjelentősebb élelmiszeripari és HoReCa-kiállítása lesz ismét.

yes