FachPack és BrauBeviale 2018 - A világ egy raktár, és csomag benne minden ember

Mint ahogy azt már előző számunkban megírtuk, szeptember 25-e és 27-e között Nürnbergben megrendezték a FachPackot, Európa legnagyobb csomagolóipari kiállítását és konferenciáját. Az idei kiállítás „A holnap cselekvéssel kezdődik” mottóval indult, ami árnyaltan utal azokra, akik éjfél után is szeretnek dolgozni, de egy intelem is lehet azok számára, akik a FachPach után nem sokkal futó BrauBeviale, italipari kiállításon kívánnának mélyebb érzékekig ható tapasztalatokhoz jutni.

Expo-nenciális növekedés

A FachPach 2018-ban is a legszélesebb palettával készült csomagolóanyagok és -eszközök, csomagolási segédeszközök, csomagológépek, címkézési és jelöléstechnikai, csomagolással rokon területeket kiszolgáló gépek és eszközök, csomagolás-nyomtatás és feldolgozás, intra- és csomagolási logisztika, valamint csomagolóipari szolgáltatások terén. Ezzel pedig a fogyasztói termékek világának minden régióját lefedi, beleértve az élelmiszer/üdítőipart, a gyógyszeripart és orvostechnikát, a kozmetikát, a vegyipart, de még az autóipart is. A méretek annyira nem lettek elaprózva, hogy 1500 vásári standdal várták a látogatókat. Ugyanakkor ismerjük a mennyiség és minőség arányának esetét. Erre a szervezők is gondoltak, ezért, hogy ne maradjon kétség senkiben, idén a 8-as csarnokot kizárólag a prémium csomagolásoknak szentelték. Azt is mondhatnánk, hogy a nyolcadik utas a design. Ez pedig minden éhes szemnek megért egy körbetekintést. A trendekhez igazodva a prémium csarnok a fekete-fehér designvonalat lovagolta meg olyan formában, hogy a csarnok falai és a szőnyegek feketével lettek beborítva, amikhez 70 stand kontrasztosan, letisztult fehérben jelent meg. A designszentély epicentrumában ráadásul a Bayern Design 30 innovatív iparművészeti munkájából álló kiállítását is meg lehetett tekinteni, benne olyan különleges művekkel, mint az olívaolaj kristályos cukorburokban, vagy a hátizsák formájú festékes tasak, integrált festékhengerrel. A különleges összeállítás olyan kérdéseket hivatott feszegetni, mint „Hogyan tud hozzájárulni a kialakítás a márka sikeres piaci megjelenéséhez?”, „Mik a trendek márkakommunikáció terén?” Milyen új csomagolóanyagok és technológiák születtek napjainkra?”

Legyen nyitott, mint egy doboz!

Aki járt már korábban FachPack-on, találkozhatott a PackBox-al, az expo fórum részével, ahol ez alkalommal a csomagolóeszközök, a csomagolás-nyomtatás és feldolgozás, illetve a csomagolás design-jának témájában folyt eszmecsere. Idén viszont egy új programelem is megjelent a TechBox személyében. Itt neves piaci szereplők tudták magukévá tenni a színpadot és előadást tartottak a csomagolás- és jelöléstechnika, valamint a csomagolás-logisztika kérdéskörében. Az előadások sorának csúcspontjának lehetett tekinteni a „Hullámpapír fórumot” és a „Csomagolás az orvostechnika és gyógyszerészet területén” témaparkot, ahol az iparágat érintő kérdésekben a kiállítás ideje alatt folyamatosan aktuális problémákat boncoló beszélgetések voltak. Ha már aktualitás, egyre égetőbb, egész bolygónkat érintő feladat a műanyagszennyezés felszámolása, amiben a kínálat biztosítása szempontjából nagy felelőssége van a csomagolóiparnak is. Ezzel foglalkozott a „Fenntarthatóság és műanyagok – Nincs ellentmondás” piactér, ami alapos betekintést biztosított a témában érintetteknek. A robotizáció és a mesterséges intelligencia egyre gyorsabb fejlődését pedig az is jól mutatta, hogy többek között a RobotikPackLine is szerepelt a TechBox programjában. Ugyanitt megtaláltuk a csomagolóipari startup cégek standjait is, akik jó pár olyan innovatív megoldással szolgáltak, amitől leesett az állunk. Megnyugtathatunk mindenkit, digitalizáció ide vagy oda, itt mindenki tűrte a nyomdafestéket.

Nyitottnak lenni pedig nem csak az új fejlesztésekre, de az új kapcsolatokra is érdemes. Ezt pedig legjobb volt az Európai Csomagolási Szövetség csarnokában gyakorolni, ahol hazánkkal együtt tíz ország érdekképviselete és szövetsége mutatkozott be. Külön területeken, de egy fedél alatt voltak Lengyelország, Lettország, Hollandia, Ausztria vagy a Cseh Köztársaság szekciói, ahol az eszmecsere mellett kapcsolatépítésre is bőven volt lehetőség.

Palackba zárt szellemiség

A FachPach testvérrendezvénye a több mint negyvenéves múltra visszatekintő BrauBeviale, ami idén is ugyanazon a helyszínen, csak november 13-15-ig vonzza az érdeklődőket Nürnbergbe. A BrauBeviale önmagában egy nagyobb (korty) falat, mint az anyarendezvény, mivel itt kizárólag az italipar képviselői fogják elönteni a csarnokokat. A szervezők annyira körültekintőek, hogy már a kiállítás előtt, kvázi a befogadandó újdonságokra való felkészítés gyanánt továbbképzéseket tartanak az arra igényt tartó látogatók számára. Végül is, azt az embert is érdemes felkészíteni, hogy mire számítson, aki először lát TV-t, nehogy megijedjen a beszélő doboztól. A German Beverages Export fórumon az italexportot az European Micro Brew Szimpóziumon a kisüzemi sörfőzést járhatjuk körül szaktekintélynek számító előadók segítségével, a Heirloom & Terroir Barley and Malt Szimpóziumon pedig a történelmi sörárpafajtákról szerezhetünk alaposabb ismereteket. Utóbbi program az ünneplésre is okot ad, hiszen itt adják át a Heirloom Brewing díjat is, ami kifejezetten a hangulatos összkoncepciójú, különleges söröket illeti. A jó hangulat tehát már előre palackozva van.

A Craft Drinks Area, már az expo ideje alatt várta az izgalomra szomjazókat, 7500 különböző fajta kisüzemi itallal. Az ivást olyan programok tették színesebbé, mint a nyolc bárpultnál folyó, szakértők által vezetett kóstoló, vagy a pohár ízre gyakorolt hatásának vizsgálata. Érdemes megjegyezni, hogy az idei kiállítók innovatív megoldásai között domináltak az alkoholmentes és csökkentett alkohol-tartalmú italok. Egyebek mellett átadták az European Beer Star díjat is, ami 14 éves fennállása óta mindig a BrauBeviale-n kerül kiosztásra. Az alkohol művészetéből immár jól képzett vendégek végül a BrauBeviale Fórumon, mint egy jó kocsmai beszélgetés során, értesülhettek a legaktuálisabb italipari újdonságokról, előadókat hallgathattak. Az előadások és prezentációk – a nyersanyagoktól a technológiákon át a vállalkozói lét viszontagságaig – minden témát felöleltek, ami a kisüzemi sörfőzőt legalább annyira informáltan hagyta, mint a nagyüzemi bortermelőt. Ahogy a csomagolóiparban a műanyag-szennyezés felelőssége nyomja a szakma vállát, az italipar Damoklész-kardja a víz, amiből egyre kevesebb van. A „Fenntartható vízmenedzsment az italiparban” pavilon erre keresett megoldást. Jelen volt a World Packaging Organization is, akik az „Innovatív italcsomagolás rendkívüli szemléjével” maga is válaszutakat kínált a műanyagfelhasználás elkerülésére. Az utolsó napot a szervezők a „jövő generációjának” szentelték. Értve ez alatt, hogy az ipar utánpótlását milyen irányban érdemes kitermelni, milyen ismeretekkel kell felvértezni őket, hogy megfelelhessenek a jövő elvárásainak.

Bármelyik alkalommal is látogat el a Nürnberg Messébe, közelebb fog kerülni Európához és a jövőhöz. A kiállításokról programinformációt, utazással, szállási lehetőségekkel kapcsolatos segítségért forduljon: a BrauBeviale (http://www.braubeviale.de) weboldalhoz, ahol német és angol nyelveken tájékozódhat.

Tarnóczi Balázs

no