Idén sem lesz „olcsóbb” a fuvarozás - Ezért drágulnak a fuvardíjak

Egyszerre több tényező hajtja felfelé a nemzetközi fuvardíjakat

A nemzetközi fuvardíjak alakulása az ön cégének versenyképességére, eredményességére is jelentős hatással lehet. Már csak ezért is érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen tényezők alakítják a fuvardíjakat, és milyen tendenciára számíthatunk az idei évben.

A Magyarországon 2017 őszén elindult TSM, azaz Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszerben (TSM) az ellenőrzési lefedettség 2%-ról 51%-ra növekedett, ami azt jelenti, hogy az idei év végére már 89 súlykontroll-pont várja a tehergépjárműveket. A TSM mindenképpen költségnövekedéssel jár majd. A szabályokat áthágó fuvarozók számára a gyakorlatilag elkerülhetetlen és meglehetősen „drága” büntetések miatt, a szabálykövetők számára pedig azért, mert az új helyzethez való igazodás miatt egyrészt beruházásokra lesz szükségük, másrészt valószínűleg óvatosabban „töltik” majd a raktereket a kezdeti időszakban, hogy megtapasztalhassák, a rakomány, az üzemanyag és a járművek saját súlya, vagyis az össztömeg a megengedett szint alatt marad-e. Ha igen, úgy kisebb lépésekkel növelhetik az összsúlyt vagy tengelysúlyt a megengedett mérték határáig. A beruházások elsősorban az önellenőrzésre szolgáló eszközök beszerzését jelentik majd. Hiteles mérlegekre, precíz mérlegekkel felszerelt anyagmozgató gépekre és berendezésekre lesz szükség, vagy akár arra, hogy a fuvarozók az aktuálisan üzemeltetett haszongépjárműveket (teherautókat, kamionokat) csekélyebb súlyúváltozatokra cseréljék, hogy a megbízók áruit gazdaságosan szállíthassák – hívta fel a figyelmet Flórián Péter, a Ghibli Szállítmányozási Kft. kontrollere.

A szakember kifejtette: a magyar gazdaság 3,5-4% körüli növekedést produkál, és a bővülés motorja az export, amelynek természetesen jelentős import vonzata is van, hiszen a késztermékekbe beépülő alkatrészek és komponensek meghatározó része importtermék. Emellett az importot erősíti a fogyasztás bővülése is. Ez a tendencia várhatóan a következő években is kitart majd. Mindez keresletnövekedést eredményez a logisztikai piacon, azon belül a közúti áruszállításban is. A keresleti piacnak jellemzően árfelhajtó hatása van, ráadásul a közúti fuvarkapacitások különféle okok miatt nem bővülnek a kereslet növekedésével egyenes arányban.