Íme, a világ első hidrogén-meghajtású hajója!

Az ABB energiaellátási és hajtási megoldást szállít a franciaországi Rhône folyóra tervezett, teljesen hidrogén üzemanyagcellákkal hajtott új vízi járműhöz.

Teljesen kibocsátásmentes

Az ABB és az Európai Unió közös programjában (FLAGSHIP) a tehnológiai vállalat 2021-ben üzemanyagcella-alapú energiaellátási és meghajtási megoldást szállít a franciaországi CFT számára épülő tolóhajóhoz. Az üzemanyagcellához a hidrogént part menti megújuló energiaforrás biztosítja, és a hajó teljes energialánca kibocsátásmentes lesz. A CFT szerint a folyami hajózás fenntartható energiaellátása új kihívást jelent, mivel döntő fontosságú, hogy az európai belvízi vízi utak mentén, különösen a folyók belvárosokat átszelő szakaszain, csökkenjen a károsanyag-kibocsátás.

A tengerek felé tekintgetnek

Az ABB idén januártól vesz részt a FLAGSHIP-hez kötődő együttműködésben, amelynek keretében hajók üzemeltetésére alkalmas, 400KW teljesítményű üzemanyagcella-megoldás fejlesztésén dolgoznak. A cél bizonyítani, hogy az üzemanyagcellák alkalmas hajtási megoldást jelenthetnek a közepes méretű, több mint 100 utast vagy ezzel azonos tömegű árut szállító, belvízi vagy tengerpart-menti közlekedésben. A folyami próbaüzem értékes tapasztalatokat nyújt majd a tengeri hajózásban való alkalmazásra is – például a hidrogén üzemanyagcellák üzemanyag-utántöltési infrastruktúráját illetően.

Billió tonnányi CO2 helyett tiszta víz…

A tengerhajózás a becslések szerint évi 940 millió tonna szén-dioxidot juttat a légkörbe, ezért egyre nagyobb nyomás nehezedik a hajózási ágazatra, hogy olyan eszközöket vezessen be, amelyek csökkentik a káros szennyezőanyagok kibocsátását. Az üzemanyagcellás technológiában a cellák az üzemanyagot közvetlenül elektromossággá, hővé és tiszta vízzé alakítják át.

Kohout Zoltán (forrás: ABB)

no