„A raktárautomatizálás velünk a jelen, nem a jövő”

10. születésnapját ünnepelte a QLM Logistics Solutions Kft.

Mik voltak az alapításkori nehézségek, a cég fejlődését meghatározó mérföldkövek? A cég fejlesztésének jövőbeni terveiről kérdeztük Bérces Pált, a teljeskörű intralogisztikai megoldásokat nyújtó QLM cégcsoport tulajdonosát, ügyvezető igazgatóját.

 

10 évvel ezelőtt is lehetett már sejteni, hogy napjainkra az automatizálás az élet minden területén – így a raktározásnál is – egyre nagyobb szerepet kap?

– 10 éve a raktári automatizálás nem kapott jelentős figyelmet Magyarországon. Nyugat-Európában már nem volt ritka, hogy az ember beleütközött egy-egy automata raktárba. 10 évvel ezelőtt más volt a helyzet Magyarországon, mint ma. Olcsó volt a munkaerő és bőségesen rendelkezésre állt. Ha egy raktárban nőtt a feladat, akkor hozzáillesztették az eszközök és az emberek számát. A szervezettség is kisebb volt, és egyszerűbb módszereket alkalmaztak. Azt is látni kell, hogy az automata megoldások is jól definiálható, jellemzően inkább standardnak mondható megoldások voltak. Még a nagy autógyártók is tartottak az automata raktári megoldásoktól, mert féltek, hogy ezzel elvesztik a rugalmasságukat. (Persze a páternoszterek, kisebb zárt raktári megoldások már akkor jelen voltak). Ma a helyzet más. Kevés és drága a munkaerő. A termelékenység növelése a cél. Az automaták lényegesen rugalmasabbak.

Milyen kihívások, mérföldkövek jellemzik a QLM fejlődését a kezdetektől napjainkig?

– Minden időszaknak megvoltak a maga nehézségei: a céget a gazdasági válság kellős közepén, 2008. november 21-én alapították. Eredetileg a társaság állványrendszerek értékesítésével foglalkozott. Abban a helyzetben kellett piacot szerezni, szinte lehetetlen helyzet volt. 2010-ben a cég igazi mélypontra került. Ekkor újraértelmeztük a célokat: komplex raktárlogisztikai megoldóvá akartunk fejlődni. Ennek pilléreit a következő szakterületekben határoztuk meg: raktári állványrendszerek, raktári targoncák, raktárirányítási szoftverek, dokkolás- és kaputechnika. 2011-ben a Crown magyarországi kizárólagos képviselete lettünk, és beindítottuk a dokkolás- és kaputechnikai üzletágunkat. 2012-ben nekiálltunk a saját QLM-WaProM raktárirányítási szoftverünk fejlesztésének. Szerencsére a piac is felemelkedő pályára állt. Jöttek a megrendelések a 2010-es 500 millió forintos árbevételről 2012-re, és 1,7 milliárd forintos árbevételre növekedtünk. 2013/2014 az társaság átszervezésének évei voltak. A további növekedés már a 2012-es szervezettel nem volt megvalósítható. 2015-től az új szervezettel egy újabb növekedési pályára álltunk. Ugyancsak 2015-től kínáljuk a logisztikai tervezést is, mint szolgáltatást, melynek nagy sikere van, és ezzel a komplexitás előnyeit is jobban kihasználhatják ügyfeleink. 2016-tól saját automata rendszereket fejlesztő csapattal készülünk az automata kihívásokra. Ettől várunk a közeljövőben szintén egy jelentős növekedést.

A fejlődésünk lényege, hogy mindig előrébb tekintünk, mint ahol tartunk, és készülünk az újabb és újabb kihívásokra. Ennek fő mozgatórugója a piaci trendek figyelése.

Az elmúlt évtizedben jelentősen megváltoztak a fogyasztási szokások, gondoljunk csak az e-kereskedelem térhódítására. Az egész világ egy nagy piac lett, ahová szállítani és közben az árukat raktározni kell. Az átfutási idő csökkentése, a termékek követhetősége milyen fejlesztésekkel oldható meg a napjainkban?

– A mai működés lelke a WMS (Warehouse Management System a. m. raktárirányítási rendszer). Ezek a szoftverek kézben tartanak mindent. Megmondják, ki, milyen eszközzel mit, honnan, hova és mikor tegyen? Ezek a rendszerek megmondják mit csináljunk, majd lekönyvelik az elvégzett munkát. Gondolkodnak. Minden a raktári betároláskor dől el. Az határozza meg a későbbi hatékonyságunkat. Ezzel az eszközzel tudunk mérni, adatokat elemezni és döntéseket hozni. Ismerjük az emberek és eszközök képességeit.

Bérces Pál – QLM cégcsoport tulajdonos, ügyvezető igazgató

Az automatizálás szintén a fenti kihívások lehetséges megoldása, de egy erős WMS nélkül ezek sem dolgoznak hatékonyan. Mondhatjuk: minden fejben dől el! És persze nem hátrány, ha magyar nyelvű supportot és magyar szaktanácsadást kaphat a beruházó. Ezért döntött úgy a QLM 2012-ben, hogy kifejleszti saját WMS-t, a QLMWaProM-ot.

Van-e lehetőség modellezni az automata raktárrendszer alkalmazásának tervét még a kivitelezés megkezdése előtt?

– Igen, lehetséges. A logisztikai tervezést sok esetben nem tartják fontosnak a beruházók. Gyakran az a személet, hogy az állványt szállító cég megtervezi a raktárat, a targoncás pedig adja hozzá a gépet. A QLM nem így látja ezt! Mi azt gondoljuk, hogy folyamatban és rendszerben kell gondolkodni. Az állványrendszer és a targonca csupán eszközök, nem megoldások. Ma elmondhatjuk, hogy ügyfeleink egy jelentős része, főleg, akik komplett megoldásokat várnak tőlünk, igénylik a tervezést.

Mi a víziója az elkövetkező évtizedekre? Milyen célokat tűz ki maga elé a QLM?

– Rövidtávú célunk az eddig elért eredmények stabilizálása, működésünk hatékonyságának növelése, piaci ismertségünk fokozása. Saját termékeink piacképességének javítása.

Középtávú célunk a raktári automatizálás – ezen belül kiemelve a vezető nélküli targoncákat – területén a magyar piacon meghatározó szerepet betölteni. Stratégiai célunk a nemzetközi szerepvállalás. Szeretnénk a magyar logisztikai piac egyik legfontosabb rendszerintegrátorává válni, (és itt nem csak automata megoldásokra gondolok), illetve a nemzetközi piacon ismertséget, elismerést szerezni.

www.qlm.hu

 

no