fbpx

BIREG: várták, de lehet, hogy rossz az egész

Írta: Szerkesztőség - 2021 január 21.

A fuvarozó, szállítmányozó szakma rég várta a piacot megtisztító engedélyregisztrációs rendszer elektronikus csatornába terelését, de úgy tűnik, a BIREG elhibázott, és a rendelkezései borítékolhatóan ellentétesek az EU alapvető rendelkezéseivel.

Bireg

 

Érintettek, előírások, bírságok

Ezt Falcsik István, az RSM Hungary vámüzletág-vezetője fejtette ki a Portfolio.hu-n. A szakértő emlékeztet: a BIREG hatálya nemcsak egyes – CEMT vagy bilaterális – engedélyekhez kötött nemzetközi áruszállítási műveletekre vonatkozik, hanem a tisztán közösségi engedéllyel végzett fuvarokra is. A bejelentésre kötelezettek köre nem kizárólag a tevékenységet végző fuvarozókat érinti, hanem azt kibővítették a fel- és lerakodásban érintettekre, s bár számukra csak a fuvar bejelentésének ellenőrzési kötelezettségét írták elő, annak elmulasztása jelentős bírságot ró rájuk. (A CEMT-engedélyek feljogosítják a CEMT-tagországok fuvarozóit, hogy nemzetközi közúti árufuvarozási tevékenységet folytassanak egy meghatározott kvótarendszer alapján, CEMT-tagországban nyilvántartásba vett járművel.)

 

Nem ezt a lovat akarták

Az elemzés szerint bár a szakma és a szakmai szervezetek mint új piacvédelmi eszközt üdvözölték és nagy reményeket fűztek a BIREG bevezetéséhez, a jogszabályt elhibázottnak és az EU normáit sértőnek ítélik. A hazai fuvarozóegyesület (MKFE) szerint például a szabályozás ebben a formában biztosan nem állná ki az áruk szabadmozgását biztosító uniós normakontrolt, ugyanis hasonló jegyeket mutat az EU bírósága elé került EKAER kötelezettséggel. A megoldás szerintük az lenne, ha a szabályozás kizárólag a CEMT- vagy bilaterális engedélyhez kötött nemzetközi közúti áruszállítási feladatokra, az abban tevékenykedőkre vonatkozna.

bireg

 

Hatályos, de tartós lesz-e…?

Falcsik István továbbmegy: az EKAER és a BIREG analógiája kapcsán szerinte az áfacsalások elleni küzdelem társadalmi, gazdasági súlya nem tűnik azonosnak a nemzetközi fuvarozás tisztaságával szemben állított gazdasági és társadalmi igény súlyával. Fontos, hogy rend legyen a fuvarozás piaci szegmensében is, de a rendteremtés érdekében bevezetett kötelezettség ebben a formában aránytalanul súlyosnak tűnik. Emellett a BIREG aránytalan terhet jelent a le- és felrakók vonatkozásában. A szakember szerint mindezen okok miatt bár a jogszabály hatályos, várható a változtatása. (A teljes elemzés a portfolio.hu-n olvasható.)