fbpx

Belgiumi DAF-történelem

Írta: Szerkesztőség - 2016 március 04.

DAF Trucks N.V.a világ egyik legnagyobb nehézkategóriás tehergépkocsi-gyártójának, az amerikai PACCAR Inc.-nek a leányvállalata – könnyű-, közép- és nehéz-tehergépkocsik vezető gyártója. A DAF nyerges vontatók és fülke-alvázas tehergépkocsik teljes palettáját gyártja, mindenféle fuvarozási alkalmazásra a megfelelő járművet kínálva. A hollandiai Eindhovenben, a belgiumi Westerlóban, a nagy-britanniai Leylandban, valamint a brazíliai Ponta Grossában működik gyára, ezúttal a belgiumi fülkegyárban nosztalgiázunk.

  • Az első tehergépkocsi-fülke 1966. május 5-én hagyta el a gyártósort
  • A létesítmény tengelygyártó üzemrésszel bővült 1971-ben
  • 600 millió eurónyi beruházás az elmúlt 15 évben
  • Naponta körülbelül 200 fülke és 450 tengelyt gyártanak itt
  • 2200 alkalmazott, 170 belga beszállító

 

A DAF Trucks Oevelben (Westerlo, Belgium) 50 évvel ezelőtt nyitotta meg új fülkegyárát. Napjainkban a DAF Trucks Vlaanderen N.V. egy élenjáró és rendkívül korszerű gyáregység, amelyen az elmúlt 15 évben mintegy 600 millió eurónyi folyamatos fejlesztési beruházást hajtottak végre. Jelenleg több mint 2200 alkalmazott 200 fülkét és 450 tengelyt gyárt naponta a népszerű DAF CF és XF tehergépkocsikhoz. A DAF most 100 millió eurót ruház be egy vadonatúj fülkefényező üzemrészbe, ami jól mutatja, hogy a tehergépkocsi-gyártó bízik belgiumi termelőegységeinek jövőjében.

 

A DAF tehergépkocsik iránti növekvő kereslet kielégítésére az 1960-as évek közepén bővíteni kellett a gyártási kapacitást. Habár a DAF eindhoveni központjának területén elegendő hely állt rendelkezésre ehhez, munkaerőből hiány volt a környéken. Ezért a DAF a belgiumi Kempen régió felé irányította a figyelmét, ahol a bányák és a helyi gyémántcsiszoló üzemek bezárása nagy mennyiségű munkaerőt szabadított fel.

A DAF egy 90 millió belga frankos beruházás keretében megvásárolt egy 40 ezer négyzetméteres földterületet Oevelnél az A13 autópálya mellett. Az adás-vételi szerződést az 1964 karácsonya előtti napon írták alá. Szinte azonnal meg is kezdték a 12 ezer négyzetméteres gyárcsarnok építését, hogy 1966 első felére termelésre készen álljon.

 

Made in Belgium

1966 óta a DAF tehergépkocsik jelentős mértékben „Made in Belgium” termékek, mivel az első négy fülke ebben az évben május 5-én hagyta el a gyártósort. A termelés gyorsan felfutott, amit jól mutat, hogy már július 5-én leszállították az 1000. fülkét Oevelből Eindhovenbe. Majd augusztus 26-án a DAF Vlaanderen büszkén jelentette, hogy már „bármilyen típusú fülke” gyártására képes. Eközben az új fényezőüzem is már teljes kapacitással termelt. Miután december 1-jén két lenyűgöző Müller présgépet áttelepítettek Eindhovenből Belgiumba – ez a munka két hónapot vett igénybe –, a gyár végre teljesen „önfenntartóvá” vált. Csupán néhány hónappal később a DAF úgy döntött, hogy kibővíti a fülkegyárat, felkészülve a teljesen új generációjú, forradalminak számító billenőfülkés tehergépkocsik bevezetésére 1968-ban.

 

A tengelygyártást is áthelyezték Belgiumba

A DAF Vlaanderen által előállított fülkék kiváló minősége révén a gyorsan növekvő DAF vállalat a tengelygyártó üzemet is áthelyezte Eindhovenből Westerlo városába 1971-ben. Egy új, 13 ezer négyzetméteres üzemrésszel bővült a meglévő gyártósor, így az autópálya melletti homlokzat lenyűgöző látványt nyújtva 380 méter hosszúra nyúlt meg. A dolgozók fokozatosan gyarapodó száma már közelítette az ezret.

 

Majd 1985-ben ismét nagyszabású beruházást hajtottak végre a DAF Vlaanderen vállalatnál. Átadtak egy vadonatúj üzemrészt a fülkék fényezéséhez, amely abban az időben a legkörnyezetbarátabb volt Európában. Kevesebb mint három évvel később a tengelygyártó üzemrészt is jelentősen felújították, hogy a tengelyek legmagasabb minőségi színvonalát és teljesítményét biztosíthassák. Mivel a DAF házon belül fejleszti és gyártja a tengelyeket, ezek mindig pontosan az adott járműtípushoz igazodnak a maximális hatékonyság érdekében.

 

A DAF Vlaanderen tovább épül

A DAF Westerlo városában működő tengely- és fülkegyárának fejlesztési beruházásai az új évezredben is folytatódtak, főként a 2013-ban bevezetett új generációs, Euro 6-os járművek számára. Nagy mértékben robotizálták a fülkevázak gyártását, tovább javítva ezzel a minőséget és a dolgozók munkakörülményeit. Szintén ebből a célból az úttörő Super Space Cab fülkék gyártási részlegét is teljesen felújították.

Az elmúlt 15 év során a DAF Trucks mintegy 600 millió eurót ruházott be a Westerlo városában működő tengely- és fülkegyárába, amely a kétmilliomodik tengelyét 2011-ben, az egymilliomodik fülkéjét pedig 2014-ben szállította le. Egy vadonatúj fülkefényező üzem építése kezdődött meg 2015-ben. Ez a maga nemében Európa legkorszerűbb üzeme lesz, amely 50 százalékkal növeli majd a fülkegyár termelési kapacitását. Az új fülkefényező üzem fontos szerepet játszik majd a DAF további növekedésében, Európában és azon kívül is.

 

Ügyfelek megrendelésein alapuló termelés a just-in-time elv szerint

A DAF Vlaanderen a just-in-time elv szerint, „sorrendben” gyártja a tengelyeket és a fülkéket, akárcsak az össze többi DAF gyár. Ez azt jelenti, hogy a fülkéket és a tengelyeket pontosan a megfelelő időpontban és a megfelelő sorrendben szállítják le a DAF eindhoveni összeszerelő üzemének és a nagy-britanniai Leyland Trucks gyárnak, az ügyfelek megrendelései alapján. A PACCAR Termelési Rendszer (PACCAR Production System) feltételezi, hogy mindig van lehetőség a továbbfejlesztésre, és a dolgozók mindenkinél jobban tudják, hogy hogyan lehet még jobban, okosabban, illetve hatékonyabban elvégezni a munkájukat.