KARRIER

- A csomagolt salátát mossuk vagy sem?
- Ha csomagolt és konyhakész a zöldség, jobb, ha nem mossa. A szakszerűen csomagolt zöldségeket, húsokat, feldolgozott élelmiszereket szigorú higiéniai körülmények között gyártják és csomagolják, amelyet egy otthoni konyha nem tud biztosítani. Az élelmiszer-üzemekben az egyik legfontosabb cél az élelmiszerbiztonság megteremtése, ennek fenntartásában pedig elengedhetetlen szerepe van a csomagolásnak, így nem kerülhet baktérium vagy kórokozó az élelmiszerbe. Ha a terméket megfelelően kezeljük, hűtjük és a csomagolás kibontása után rögtön felhasználjuk az ételt, illetve egy-két napon belül elfogyasztjuk, nem sérülhet az élelmiszerbiztonság. Az élelmiszeripari csomagolásoknak három alapvető funkcióját emelném ki: védi a terméket fogyasztás pillanatáig a teljes logisztikai láncon belül, hosszabb eltarthatóságot biztosít, és marketingeszközként hordozza a megfelelő információt, segíti a vásárlási döntést és a megfelelő felhasználást. A háziasszonyok, átlagos vásárlók sokszor nem tudják, milyen fontos szerepe van a megfelelő csomagolási technológiának az eltarthatóság szempontjából. Tőlem is kérdik, mivel tartósítjuk az ételeket? A vákuumcsomagolás azért született, hogy ne, illetve kevesebb tartósító anyagot kelljen használnunk. Ma már vannak olyan élelmiszerek, melyek adalék anyagok és tartósítószerek nélkül készülnek, köszönhetően az újszerű csomagolási technológiának.

- Sokkoló adat, a termőföldtől az asztalig tartó folyamatban 30% a kidobott élelmiszerek aránya. Hogyan lehetne csökkenteni jobb csomagolással a pazarlást, illetve a vele járó környezetrombolást?
- A csomagolóipar vállalatai, közte a Sealed Air egyik legfontosabb célja olyan csomagolások gyártása, amelyek használatával csökkenthető a kidobott élelmiszerek mennyisége, mérsékelhető a környezeti terhelés. Mi a legjobb csomagolás egy adott terméknek? Ennek számtalan vizsgálandó szempontja létezik. A környezetterhelés enyhíthető, ha megnöveljük a termék fogyaszthatósági idejét. Ebben a csomagolótechnológia kulcsszerepet játszik. Az eltarthatóságot például a jól megválasztott csomagolástechnológiával megduplázhatjuk védőgázzal, vákuummal, termékfüggően, mert nem minden élelmiszert lehetséges így csomagolni. Nem fakockát csomagolunk, ezért olyan technológiát kell alkalmazni, amely a fogyaszthatóság utolsó pillanatáig védi az élelmiszert, megőrzi annak élvezeti értékét, tápanyag- és vitamintartalmát. Az elmúlt évtizedekben sokat fejlődött az élelmiszeripar és a csomagolástechnológia, ez a kettő kéz a kézben jár.

- Az ön karrierje honnan indult?
- A Szeged melletti Tápén születtem, és a gyöngyösi főiskolán végeztem vidékfejlesztési szakirányon. Később közgazdaságtant és marketinget tanultam Gödöllőn, és élelmiszer-marketingből szereztem az egyetemi végzettségemet.  Mielőtt diplomáztam volna, elhelyezkedtem a makói Mezőker Kft.-nél, ahol az új frisszöldség-ágazat kiépítése volt a feladatom. Újra kellett alkotni a makói hagyma hírnevét, megújítani annak marketingjét, ebben akkor sok termelő, szövetkezet és a Makói Hagyma Terméktanács is összefogott, és évekig futott egy közös kommunikációs és marketingmunka. Az akkori főnököm azt mondta: Mártika, itt van 50 hektár terület, amott egy másik, tiéd a felelősség, hogy fennmaradjon a hagyomány, az itt élőknek a munkalehetőség.

- Szerintem a mai hagymák csomagolása borzasztó. Raschel-háló, de inkább lédig. Mit gondol róla?
- A hagyma hazai kiskereskedelmére egyiptomi, kínai nyomás nehezedik, amit tovább bonyolít az eltérő termelési technológia, mivel a dughagyma mellett egyéves termesztésben magról is vetik. Ezzel együtt kell a hazai termelőknek felvenni a versenyt az importtal árban, minőségben. Az egész agrár- és élelmiszeripari ágazatnak meg kell felelnie a kereskedelemi és logisztikai rendszerek és az áruházláncok által támasztott igényeknek. Ebben nagy segítség a jó csomagolás is, ami korszerű, hatékonyan működik ezekben a nagy logisztikai rendszerekben, és betölti marketingkommunikációs és esztétikai feladatait is. 2003-ban egy ízléses papírzacskó mellett döntöttünk, több áruház, terméktanács és cégek bevonásával népszerűsítettük a makói hungarikumot. Az áruházi marketing nem volt egyszerű kihívás, hiszen egy hagymát nem lehet kóstoltatni, de promóciókat szerveztünk, kérdőíveket töltöttünk, vevők által élvezhető játékokat rendeztünk az akció keretében, így hívtuk fel a figyelmet a makói hagyma hagyományaira, értékeire. Végül mintegy 5 ezer vásárló kérdőíves adathalmazából írtam meg a főiskolai szakdolgozatomat.

- A sikeres hagymaakció után mi lett az új feladata?
- A Mezőker friss, konyhakész zöldséget akart szállítani a HoReCa szektornak és az áruházaknak, ez teljesen új terület volt a szárított zöldségek mellett. Vettek egy technológiai sort, de semmi nem működött összhangban. Át kellett alakítani a technológiát a beszerzéstől kezdve a polcra kész termékek logisztikájáig. Joó Sándor - akit mentoromnak tekintek - azt mondta: ez szép szakmai feladat lesz neked. Hónapokon át kerestük a megoldásokat, ki tud gépeket, csomagoló anyagot szállítani és segíteni a know-how terén. Mindenkinél jártam, miközben a megoldások után kutattam. Végül összefésültük a technológiát, mindenen változtattunk, a mosáson, tisztításon, vágáson át, a csomagolásig bezárólag. Kísérleteztünk védőgázas csomagolással, előtte nem ismertük ezt a technológiát.

 

- Volt olyan érzése, hogy "na, kislány, most megizzasztunk"?
- Nem, bár korlátozott volt a lehetőség. Nem volt sok időnk a munka elvégzésére, a pénz is szűkös volt, így nem tudtunk egyetemi kutatóhelyeket megbízni. Ellenben számítottunk a beszállítóink tudására és a saját erőnkre. Mindenki tett hozzá egy kicsit. A projekt vége diadalmenet lett! Foodapest díjat nyertünk a Vitagora márkanév alatt gyártott csomagolt salátákkal. Fejlesztésünk előrébb járt, mint a fogyasztói igények, így a termékfejlesztés után a kereskedelmi feladatoknál újabb kihívással néztem szembe. Mára a konyhakész csomagolt saláták piaca dinamikusan fejlődik itthon és egész Európában.

- Felidézné, hogyan sikerült 6 napig frissen tartani egy salátát?
- Emelem a tétet: nekem 14 napot jelöltek ki. A vége 10 lett. Őrültség - mondták, lehetetlen. Megcsináltuk. Érdekes, az utóbbi években ismét a saláták innovatív csomagolásán dolgozok, piacfejlesztőként bejárom Európa legnagyobb salátaüzemeit.

- Hogyan igazolt át a Sealed Air-hez?
- Egy élelmiszeripari kiállításra érkeztünk Párizsba, és tudomást szereztünk róla, van ott a cégnek egy bemutatóterme. Leesett az állam: 16 féle csomagológép működött egyszerre, és bármit be lehetett csomagolni a helyszínen. Órák múlva egy gép mellől rángattak el, hogy záróra. Nem vettem észre, mennyi az idő, úgy beletemetkeztem a munkába. Ha valaki ezt a lehetőséget egy évvel korábban, a saláta csomagolási problémáink idején megemlíti, mennyi energiát, bajt megelőzhettem volna! Tengernyi szakmai kérdés merült fel bennem, amit ott azonnal fel is tettem, és jórészét megválaszolták a cég szakemberei. Ott azt mondtam magamban, ha egyszer kapok lehetőséget, én itt fogok dolgozni. Fél év múlva újsághirdetésben mérnök üzletkötőt kerestek.

- Haladva a szakmai létrán, több év óta piacfejlesztő. Hogyan dolgozik?
- Újhartyánban ugyan van egy iroda, de én a helyszínen, a partnereknél dolgozok. Jelenleg 3 ország innovációs projektjeinek piaci bevezetésért felelek: Magyarország, Svájc és Ausztria. Az elmúlt egy évben közel 40 esetben ültem repülőre és 35 ezer kilométert autóztam, de újabban vonatozok is. Ügyfeleinknek ajánljuk az általunk kifejlesztett csomagolási technológiákhoz a csomagolóanyagot, gépeket, szaktudást és szolgáltatásokat. Szektoronként van portfolió ajánlatunk, más a hús, baromfi , sajt vagy a készétel és saláta szektornak. Hiszem azt, hogy nem eladok valamit, hanem szakmai feladatokat, problémákat oldok meg.

- Hogyan zajlik egy-egy csomagolási ajánlat?
- Nagyon sokszor gyűjtőpontként mi vezetjük a projektet. A saját technológiákon, gépeken kívül, sok partnercéggel dolgozunk együtt, így a gyártókat komplett, kulcsrakész megoldásokkal tudjuk segíteni. A projekt során tárgyalok a fejlesztést kezdeményező gyártóval, vagyis a megrendelővel, majd eldöntöm, házon belül, vagy a partnercégeinktől milyen segítségre, szakemberre van szükségem a projekt sikeres megvalósításához. Sokszor nagy csapattal dolgozunk, 8-10 főt is bevonunk a projektbe, néha egymagam oldom meg a feladatot. A megrendelő döntése előtt számos kérdésben kell egyeztetni, tárgyalni, mindenki kifejti, mit szeretne, milyen igényei vannak a termelési, műszaki, marketing, kereskedelmi, pénzügyi osztálynak, ezeknek kell megfelelünk, amikor átadjuk az ajánlatot. Sok jó, de sajnos sok rossz beruházási döntést is láttam. Egy csomagolóipari beruházás akár 1-2 millió dollár, vagy még magasabb értékű is lehet, és 5-10 évre szól. A döntés nagy felelősség, a döntési folyamat sokszor nagyon komplikált. Ezeket az összetett kérdéseket elektronikus felületen nem lehet megbeszélni, sok-sok egyeztetés, információ előzi meg a döntést. Ha sikeres egy csomagolásfejlesztés, sikeres lesz a folyamat valamennyi szereplője a termék gyártójától kezdve a kiskereskedőn át. A tárgyalóasztalhoz a szakma krémjét alkotó szakembereket ültetjük le. Készítünk egy pillanatképet, és elképzeljük, mi lesz 5-10 év múlva.

- Önök tudják?! Az unióban nagy átalakulásokról jönnek a hírek?
- A fogyasztói társadalom gyorsan fejlődik, de a trendek elég jól érzékelhetők. Sok rugalmas csomagolástechnológiai megoldás létezik, alkalmazkodni tudunk a kihívásokhoz. A magyarországi fejlesztéseknél nyugatra kell nézni, nem csak a hazai igényekre. Az áruházak határozottan leteszik az útjelző táblákat, ezért a gyártóknak igazodniuk kell a kereskedelem gyorsan változó igényeihez.

- Egy vákuumfólia ráfeszül a húsra. Megakadályozható a migráció?
- A csomagolóanyagoknak szigorú szabályozásoknak kell megfelelniük, ebben az unió nagyon konzekvens. Ha egy élelmiszergyártó feltünteti a termékén például, hogy csomagolóanyaggal együtt süthető, főzhető, mikróban melegíthető, akkor a csomagolóanyag-gyártónak kell garantálnia, hogy a hőkezelés során is megfelel az anyag az előírásoknak, és nincs kockázat a migráció terén.

- E sokrétű tudást tanítják az egyetemeinken?
- Nem tudom, hogy ebből mit tanítanak. Előbb-utóbb a csomagolóágazatot is utoléri a munkaerőhiány, a felsőoktatást és a szakmát közelíteni kell egymáshoz. Újabban magam is sokat gondolok arra, lesz-e generációváltás? Hol van a következő generáció, aki friss szemléletet hoz? Fontos lenne átadni a tapasztalatokat. Büszke vagyok az elért szakmai eredményeimre, a két WorldStar Award díjamra, amelyet a Valdor frisshús, illetve egy svájci cég vákuumskin csomagolásáért kaptam. Felkértek néhány alkalommal előadásra, amit szívesen vállaltam. Rendszeresen részt veszek kiállításokon, szakmai fórumokon. Most jön az ideje a tudás-átadásának? Még nem kopogtattam vele senki ajtaján. Minden szinten fontos a szakmai továbbképzés. Gyorsan változik a világ. Fontosnak tartom, hogy a cégek legalább a szakmai fórumokra, kiállításokra engedjék el az érdeklődő fiatalokat, és finanszírozzák a tanulásukat, szakmai képzésüket! A szaktudás nagy érték, jó befektetés. Én a mindennapi munkám során is abban hiszek, hogy minél több információt megosztanak a résztvevők egymással egy-egy projekt kapcsán, annál többet tudok segíteni egy döntésben. Ez sokszor nem a pénzen múlik, inkább a mentalitáson, nyitottságon. A csomagoló szakma nagyon gyorsan fejlődik, a fogyasztói piac változik, kell a frissítés az ágazatnak, csapatnak.

 

- Úgy tudom, férje környezetmérnök. Elképzelem, amint a vasárnapi ebédnél a környezetvédelmi szakértő beszélget a csomagolóiparival?
- A férjem sokat jár bevásárolni, így sokat lát a csomagolás előnyeiből is. Tiszteletben tartjuk egymás szakmai felségterületét. Igazából én fertőződtem meg általa a környezetvédelem fontosságától. Hiszek abban, hogy a csomagolóipar, illetve a teljes agrár- és élelmiszeripari ágazat sokat tehet, ha a fenntartható szemlélet beépül egy cégkultúrába, a döntést hozó emberek értékrendjébe. Az iparban egy kicsi változtatás is nagy előnyöket jelenthet a környezetvédelemben. Mindemellett a fogyasztóknak is van felelőssége, a vásárlási döntéseik során tudatosan részesíthetik előnyben azon termékeket, melyek kisebb mértékben terhelik a környezetet.

- Egykori gyöngyösi és gödöllői diáktársai értik, hogy miről beszél, mivel foglalkozik?
- Anyukám jó 12 éve nem érti, a lánya mit is csinál pontosan, a barátaimat csak az általános fogyasztói edukáció szintjéig traktálom a szakmámmal. De az emberek érdeklődőek, kérdéseik vannak az élelmiszerekkel kapcsolatban, hiszen ez bizalmi termék, mindannyian jó minőségű, biztonságos ételeket akarunk enni, ezért ez a téma fontos mindenki számára. E beszélgetés után Ausztriába megyek, onnét Svájcba. Ez idő alatt a férjem istápolja 5 éves kislányunkat. Nagyon sok támogatást kapok a családomtól, és nagyon komoly internetes feladat-naptárat működtetünk, így mindenki tudja, mi a dolga. Menedzseréletünk van, amihez sok egyeztetés, rugalmasság és kompromisszum kell, de igyekszünk megtartani a klasszikus értékeket is.

yes