Ugrás a tartalomra

Karrier

Szerkesztőség
KözzétéveJune 11, 2018
nohozzászólás

Egy szinte lehetetlen, de mindenképpen egyedülálló felkérés teljesítése képes egy óriás világcéggel elhitetni és bizonyítani, hogy akár egy közép-európai léptékű vállalkozás is képes számukra akár napok alatt kész csomagolást és szolgáltatást nyújtani. A kihívás, a feladat az embereket megmozgatta, mindenkit kizökkentett a napi rutinból. Ezzel a munkával meggyőztük még magunkat is, hogy egy innovatív beszállítók vagyunk – mondja Pöltl Ádám, a Dunapack Magyarország konstrukciós és grafikaicsoport-vezetője. Vele beszélgettünk.

Igaz, hogy a Dunapackhoz kerülve két nap határidővel vállalta el egy olyan csomagolóeszköz tervezését, amibe mások bicskája beletört?

– A két napra szóló vállalás története igaz, de a merész ígéretet nem én tettem a neves multi cég képviselőinek, hanem az akkori főnököm. Szerettünk volna bevágódni előttük, ezért mondta a két napot. A kész tervezetet végül egy hónap alatt elkészítettük. Két nap alatt 7 különféle látványtervet tettünk le az asztalra, s közte 4 elnyerte a megrendelő tetszését.

Két perc idő alatt feltárhatná előttünk a Pöltl család eredetét is. Nekünk csupán egy 1890 táján praktizáló osztrák orvosdoktor neve bukkant elő a múltból, nem jutottunk a magyarországi Pöltlök nyomára.

– Szüleim és a rokonságom Pannonhalma közelében, egy kicsi településen, Láziban élnek. Édesapám próbált leásni a múltunkba a családunk gyökereit keresve, azonban nem jutott túl mélyre. A Pöltl-család nevét legelőször egy 1600-as évek végi adóösszeírás említi. Nagyapám doktori címet szerezve művelte a földet egész életében. Édesapám és sógorom növénytermesztő és állattartó gazdaságot működtet.

Ehhez képest mi a Dunapack Kft. Budapest-csepeli telephelyén Önnel a csomagolásról beszélgetünk a konstrukciós és grafikaicsoport-vezetői irodában.

– Kicsi gyerekként orvos szerettem volna lenni, később mind jobban érdekelt az, hogy hogyan lehet egy adott dolgot gyorsabban, optimálisan megcsinálni. Egy logisztikai folyamaton elgondolkodni nekem majdnem kikapcsolódás.

Ilyen erős a lenyomata a lázi iskolás éveinek?

– Olyan kisiskolába jártam, ahol még tartottak úgynevezett csendes és hangos órákat. Amíg a tanító foglalkozott az elsősökkel és a harmadikosokkal, addig a másodikos és a negyedikes gyerekek csendben dolgoztak. Aztán amikor a szüleim beíratták a nővéremet egy győri középiskolába, akkortól kezdve én is a nagyvárosban tanulhattam tovább.

Hogyan igazodott el a műszaki tudományokban a budapesti műegyetem közlekedési karán az otthonról hozott német- és gimnáziumban tanult angolnyelv-ismerettel?

– Az angol nyelvtudásom rendben volt, ám a német nyelv sosem volt a szívem csücske. A megrendelőink zöme angolul beszél. Eddig nem jártam olyan nemzetközi előadáson, konferencián, ahol németül kellett volna megszólalnom. A közlekedési karra kifejezetten a logisztikai szakirány miatt iratkoztam be. Azon meglepődtem, hogy csak 2,5 év után lehetett szakosodni. A győri gimnáziumom jó alapokat adott a matematika, fizika, hő- és áramlástan tanulásához, ellenben a szakrajzzal megszenvedtem. Nagy kihívás volt számomra egy szerkezet, gép megtervezése úgy, hogy a benne lévő csapágy, tengely ne legyen „bennszülött”.

Ez megnevettet bennünket, de a műszaki rajz ismerete a csomagolóiparban is alapvető elvárás. Sőt, a dobozgyártáshoz szükséges szerszám tervezése is mérnöki teljesítmény.

– Így van. Egy megrendelő szereti kézbe venni a prototípust, illetve három dimenzióban látni a számára szükséges dobozt a számítógép képernyőjén. Mi a tervezéstől a gyártás végéig két dimenzióban dolgozunk, hiszen a doboz végső alakját a gyártás utolsó szakasza, az összehajtás adja meg.

Az egyetem évei alatt a logisztikai szakirányt választotta. Miről írta a szakdolgozatát?

– Egyetemi diákként folyamatosan dolgoztam előbb a diákszövetkezetben mint munkaerő-közvetítő, később egy logisztikával foglalkozó cégben. Ez utóbbinál készítettem el a diplomamunkámat, amelynek előzménye volt, hogy másodmagammal megterveztük az egyik legnagyobb internetes játékkal foglalkozó csomagküldő-vállalkozás raktári folyamatát. Végzősként jelentkeztem a Tesco frissdiplomás programjába, és a folyamatfejlesztő-csoportban állást ajánlottak. A csomagolások hatékonyságáért felelős csapatba kerültem. Elemeztük az áruházak feltöltésének folyamatát. Ahol naponta 30 ezer termékcsoport kihelyezéséről kell gondoskodni, ott számít minden mozdulat, perc. Alkalmazkodni kell a fogyasztás alakulásához, a napi kereslet ingadozásához, az optimális polckép kialakításához, illetve ahhoz, hogy az áruház raktárkészlete se több, se kevesebb ne legyen a megadotthoz képest. A polcra kész kínálódobozt fel kell állítani, be kell tölteni, hogy onnan a vásárló kivehesse a terméket anélkül, hogy a kínálódobozt széttépje. Ha széttépné, azzal rombolja a polcképet, ha pedig kivehetetlen az áru, vagy csak nehézkesen, inkább otthagyja. Egyik eset sem kívánatos, visszahat az értékesítés eredményére. Az elemzőcsoport értékeli az egyes feltöltések mozdulatait, annak időigényét stb., ésszerűsíti a kiszolgálás folyamatait, s ennek része, hogy megfogalmazza a csomagolásokkal szembeni elvárásokat.

Ez alapján pedig valaki megtervezi, legyártja...

– Igen. Megfogalmazódik a csomagolási igény, de hogy azt hogyan lehet költséghatékonyan elkészíteni, ahhoz már olyan szakembergárda kell, amilyen például a Dunapack tervezőcsapata. Tudni kell, hogy a nagy áruházak csomagolóeszközöket nem vásárolnak, ám beszállítóik révén szinte az összes csomagolóeszközzel lesz dolguk. Akkori főnököm, aki korábban konstruktőr és értékesítő volt, visszatért Csepelre, majd egy évre rá megkérdezett, átjönnék-e a Dunapackhoz. „Te már ismered, hogy mit szeretnek a vevők”, mondta. A Dunapack is a fogyasztót célozza meg. Ő hívott, vegyek részt ebben a tervezői- logisztikai folyamatban.

Ezt a munkakört takarja a névjegyén szereplő konstrukciós és grafikaicsoport-vezető titulus is?

– A mi feladatunk a csomagolás megtervezése, amelynek része, hogy kiszolgáljuk a megrendelők igényeit. Részt veszünk a csomagolóeszköz gyártatásában is, kiválasztjuk a hullámpapírlemezt, amit az adott feladatra készített szerszámmal kivágnak, nyomtatnak, lapra szerelten csomagolják, raktározzák, kiszállítják, összeállítják, feltöltik áruval, végül a papír hulladék visszakerül hozzánk. A megrendelő egy teljes csomagolási szolgáltatást kap Csepelről.

Hány főből áll a konstrukciós és a grafikai csoport?

– Jelenleg 13. A konstruktőrök felelnek a formák kialakításáért, a grafikusok a nyomtathatóságért. A projektmenedzserek tartják kézben az egyes megrendeléseket. A szerteágazó igények és feladatok ellátásához időtervet készítünk, házon belül egyeztetjük a tesztelést, gyártást, értékesítést, vagyis a kiszállításig tartó folyamatot. Ha szükséges, videokonferenciát szervezünk, azonban én a személyes találkozást pártolom. Felkeressük a megrendelő üzemét, visszük magunkkal a mintadobozt, s ha kell, módosítunk a prototípuson. A konstrukciós és grafikai csoport tagjait a szakma élvonalában jegyzik, jó részük évtizedes tapasztalattal bír. Legjobban biztos nem én rajzolok és tervezek a társaságban, ellenben csoportvezetőként irányítom a munkát, elemzem a tervezéstől a kivitelezésig tartó folyamatokat.

Mire gondoljunk, például, hogy az áru felborulhat, leeshet, a csomagolását átszúrja a targonca villája stb.?

– Ez utóbbira nem készül megoldás, viszont számos eset tervezhető. A kulcskérdés, mennyire tudjuk felmérni, milyen erők hatnak rá. Valós élethelyzetekre rendszereket építettünk fel. Más követelmények érvényesülnek egy hűtött, nedves környezetben, mint száraz, forró esetben. Más hatások érik a csomagolást a vasúti szállításban, mint a légi fuvarozásban, vízi szállításban. A vasúti ütköztetés dinamikája lényegesen brutálisabb, mint bármilyen fékezésé egy közúton. Egy közúti szállításnál, amennyiben az útvonal egy hosszabb hegyi utat is tartalmaz, lecsapódhat a pára a doboz falán, ami nagyban csökkenti a teherviselő képességet. Egyedi fuvart terveznek? Rakat vagy konténer gyűjtőcsomagolást? Egyedi szállításkor csomagként dobálhatják, s akkor többször is leeshet. A csomagolóeszköz kialakításakor minderre gondolni kell.

Felidézne egy érdekes szakmai kihívást, amely példaként szolgálna?

– Elmesélem a már említett kétnapos vállalásunk egyéb részleteit. Megrendelőnk olyan konstrukciót terveztetett velünk, hogy a termékek kínálótálcáit egymásra helyezzük el, a tálcából kivett áru helyére pedig öntöltődően előre csússzon a következő. Kicsit fennakadt a szemünk azon elváráson, hogy a 85 milliméter átmérőjű dobozolt termék egy meglehetősen szűkre szabott tálcát kapjon. A termékből évente több milliót adnak el, a korábbi csomagolást 9 másodperc alatt rakták össze, ehhez nekünk igazodni kellett. Rugós utántöltést ismerünk számosat, itt azonban bonyolultnak és meglehetősen drágának ítéltük, ráadásul szerettük volna elkerülni az áruházakkal várhatóan sok időt felemésztő egyeztetést.

Mi lett a történet vége?

– Az öntöltődéshez a lehető legcsúszósabb felületet kerestük. Ez érdekes kihívás volt, mert a hullámpapír csomagolásnál, általában a biztonságos szállíthatóság miatt a csúszósság csökkentése a cél. Itt éppen fordítva, csússzon. Eljutottunk egy olyan pontig, hogy a tálcaforma utal a termékre, gyorsan és gazdaságosan gyártható, egyszerű a konstrukció összeállítása, ám a felület lakkozása nem hozott sikert. Végül egy más területen használt, rendkívül csúszós anyaggal próbálkoztunk, amelyből csaknem 50 félét próbáltunk ki, ezek felhasználásával befejeztük a gyártósori tesztet.

Működik ma is a termékkínáló doboz?

– A dolog pikantériája, mire végeztünk a gyártás előtti tesztekkel, közbeszólt a marketing-megfontolás. Megbízónk betárazta a dolgot, azzal érvelt, egy fogyasztói termék esetében egyszerre nem célszerű 5-10 különféle innovációval jelentkezni, évente egyet-egyet kell érvényesíteni a vásárlói érdeklődés folyamatos fenntartásához. Ezzel a mi ötletünk egyelőre lekerült a listáról, pedig sokat dolgoztunk érte, látszólag feleslegesen, de e munka révén sok további projektet nyertünk el a cégtől. Ilyen kivételezett ajánlatot leginkább kiemelt partnereink élveznek. Egy szinte lehetetlen, de mindenképpen egyedülálló felkérés teljesítése képes egy óriás világcéggel elhitetni és bizonyítani, hogy akár egy közép-európai léptékű vállalkozás is képes esetenként napok alatt kész csomagolást és szolgáltatást nyújtani a számukra. A kihívás, a feladat az embereket megmozgatta, mindenkit kizökkentett a napi rutinból. Ezzel a munkával meggyőztük még magunkat is, hogy innovatív beszállítók vagyunk.

Könnyű vagy nehéz igazgatni egy kreatív csoport egyes tagjait?

– Inkább könnyű, ha megfelelő feladatot kapnak. A mindennapokban sok a sablon munka, emiatt arra ügyelni kell, senkiben ne égjen ki a kreativitás. Igyekszünk kielégíteni a vevőink újdonságigényeit, illetve keresünk olyan feladatokat, hogy ne savanyodjunk be. A karácsonyi és egyéb ünnepek előtti időszakokban partnereinknek valami egyedi ajándékot adunk, abban például mindig szárnyalhat a fantáziánk.

Sokat változott, változik a hullámpapír használata, például erősödik az újrahasznosítás iránti igény. Hogyan érvényesülnek az új szempontok?

– Mind több megrendelőnk igényli az újrahasznosított papír használatát, mert jobban mozgósítja a vásárlóit. Az utóbbi 2-3 évben tervezőink a korábbiaknál is teljesebben végig gondolják a hasznosíthatóságot, a gyártás alatt keletkező hulladék mennyiségének a csökkentését. Keressük azokat a hullámtípusokat és papírokat, amelyekkel jobb vagy azonos terhelhetőség érhető el, mint az elsődleges rostot tartalmazó papírokkal. Ha elsődleges rostot tartalmazó papírt kell használni, akkor a legkisebb környezeti lábnyom elérését segítve javaslatot készítünk a papír visszaforgatására.

Még korai lenne összegezni pályafutását, de azért érdeklődünk, teljesülnek-e fiatalkori álmai?

– Soha nem volt pontosan megfogalmazott álmom, mindig valamilyen egyensúlyra törekedtem magam körül. Itt most megtaláltam. Huszonöt-huszonhat évesen fogalmaztam meg először azt a célt, hogy egyszer vezetőként ki kell magam próbálni. Kérdés volt előttem is, alkalmas leszek-e. A mostani pozíciómat későbbre gondoltam, de két éve jött a pillanat, így megragadtam az alkalmat. Fontos, hogy legyen előttünk cél, amelynek eléréséhez legalább két-három lépést előre átgondolunk.

Bálint Tóth János

Véleményed van?

Korlátozott HTML

  • Engedélyezett HTML jelölők: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.