Információk, érdekességek a német nyomdaiparról

A különböző gyártási folyamatok optimalizálása fontos feladat volt az elmúlt években, de a jövőben ez már nem menti meg a nyomdákat. Az egyik előadó szerint a gondolkodást kell új alapokra helyezni, és a piacnak új kompetencia struktúrákat kell nyújtani. Példát kellene venni olyan vállalkozásokról, mint a Google, Yahoo, akik évek óta jelentős nyereségrátával dolgoznak.
Korszerű tekercs ofszet nyomógép egy német nyomdában
Korszerű tekercs ofszet nyomógép egy német nyomdában
 
Tanácsok a zsugorodó piac hatásainak kiküszöbölésére
A nyolcadik alkalommal megrendezett szakmai fórumon az egyik legnagyobb német tekercs ofszet nyomda vezetője elmondta, hogy a szakmában tevékenykedő beszállítók nem megfelelő üzleti modell alapján tevékenykednek, mivel nem veszik figyelembe az elmúlt években bekövetkezett volumenzsugorodást a nyomdatermékek piacán. A nemzetközi felméréseket végző European Web Association felmérésére és tanulmányára hivatkozva elmondta, hogy a megvizsgált üzemeknél a 2008. évi 2,14 millió tonna papír felhasználás, 2012-re 1,95 millió tonnára csökkent. Saját nyomdájának adataira hivatkozva megemlítette, hogy a bázisnak számító 16 oldalas termékek mennyisége 2000-es évhez viszonyítva a felére csökkent. Ez sajnálatos módon együtt járt egy évenkénti átlagosan 6%-os áreséssel is. Az előadó a haldoklónak mondott könyvpiac valóságát cáfolva, néhány nagyon sikeres könyv címet említett. Hivatkozott egy jelentős francia áruházlánctól kapott információra, mely szerint 2020-tól ennek a cégcsoportnak nem lesz szüksége nyomtatott prospektusokra. Véleménye szerint, ezekre az információkra nagyon oda kell figyelni. Ezzel szemben a német prospektus piac igen jelentős és jól működik. Végül összefoglalva előadását a következő tanácsokat adta kollegáinak:
– a munkaerő fix költségeit csökkenteni kell
– minél többet kell csökkentett minőségű nyomathordozókra nyomtatni,
– a gépgyártók magas szerviz költségeit saját megoldásokkal célszerű helyettesíteni,
– kvalifikált személyeket felvenni és a vállalkozáshoz kötni,
– az eladási ár kontra költségek problémát megfelelő módon kezelni,
– megfelelő flexibilitás a személyzeti politikában,
– az üzleti élet rövid idejű ingadozásaira nem kell csökkentett árakkal azonnal reagálni.
– saját marketing tevékenységet felépíteni
 Véleménye szerint, nagy figyelmet kellene fordítani az exportra is, mivel a német nyomdaipar hosszú távon versenyképes a nemzetközi piacokon.
 
Regionális napilapok helyzete
Egy nagy és jelentős német lap és folyóirat kiadó egyik vezetője szerint, a regionális napilapok jól működnek és eredményesek. A folyóirat gyártás gazdaságosabbá tétele érdekében új nyomdaüzemet építenek, és új gépeket vásárolnak. A napilapokba behúzott színes mellékletek piacán a múlt évben 5%-os növekedést tudtak elérni. A digitális napilapnyomtatás eredményeire fontos, hogy a napilap- és folyóiratgyártásban érdekelt szakemberek fokozott figyelmet fordítsanak. 
 
A cikk a Deutscher Drucker 2013/22. számának felhasználásával készült.
 
A német nyomdaipar válasza: egy gyorsan növekedő online nyomda
A németországi Coburgban működő DCT nyomda az elmúlt évek nehéz gazdasági körülményei és a zsugorodó piaci helyzet ellenére is jelentős növekedést tudott elérni. Ennek titkáról a nyomda egyik vezetője a következőket mondta: A DCT nem tisztán nyomda, hanem egy logisztikai vállalkozás. Mi megrendelőink igényeinek megfelelően papírt vásárolunk, ezt kinyomjuk, feldolgozzuk, majd szétterítjük Németországban. Ez ma már nem csupán technológiai feladat, hanem célszerűen kialakított logisztika kérdése. A DCT nyomda megrendeléseinek 70%-át az Internet felhasználásával szedi össze, a maradék 30%-ot a stabil üzleti partnerek biztosítják. A DCT felépítése is ennek megfelelő: az IT központban dolgozó munkatársak fogadják az internetes megrendeléseket, és bonyolítják a gyűjtő nyomóformák összeállítását. A nyomda a hagyományosnak mondható technológiákon túl, az egyéni vevői igényeknek megfelelően foglalkozik UV lakkozással, prégeléssel, perforálással, sorszámozással. De készítenek színes nyomott pólókat, zászlókat, műanyag üzleti és vásárlói kártyákat is.
Műanyag kártyákra nyomtatnak a KBA genius 52 UV ofszetgépen
Műanyag kártyákra nyomtatnak a KBA genius 52 UV ofszetgépen
 
Az 1983-ban alapított nyomda napjainkban már 110 főt foglalkoztat, termelési volumene eléri az 5000 t/év-et. A DCT fontos részét képezi, a Coburg belvárosában található, és sikeresen működő Copy-Shop is. A DCT-ben készített munkák példányszámai a 250-500.000 db-os tartományban találhatók. A havonkénti nyomtatási teljesítmény 1-5 millió ív/hét nagyságrendek között változik.
 
Ezt a nyomtatási volument öt KBA nyomó géppel teljesítik, melyek között 4, 5 és 8 színes gépek találhatók B1 és B2 formátumban. Egyik legújabb fejlesztésük volt egy KBA Genius 52 UV digitális ofszetgép üzembe állítása, melyen különböző műanyag felületekre is kiváló minőségben nyomtatnak. A korszerű íves ofszetgépek állandó kapcsolatban vannak egy Logotronic Professional System-mel, melyet a termelés programozásán és irányításán kívül utókalkulációs és költségelemezési célokra is felhasználnak. A nyomógépeken található korszerű előfestékezési és beigazítási eszközök teszik lehetővé, hogy egy beigazításnál átlagosan csak 50-60 makulatúra ív keletkezik.
 
A DCT nyomda jelentős lépéseket tett a környezettudatos üzemelés érdekében is. A nyomógépeknél keletkező hőmennyiséget az üzem helységek fűtésére és meleg víz készítésére használják fel, egy célszerűen kialakított hőcserélő rendszer segítségével. Ezzel évente kb. 15.000 fűtő olajat tudnak megtakarítani.
A nyomda tervei szerint a jövőben az internetes üzleti modellt igyekeznek továbbfejleszteni, mert csak így látják lehetőségét annak, hogy felvegyék a küzdelmet az egyre intenzívebben jelentkező mindennapi árversenyben.
 
nyomda nyomdagép nyomdaipar