fbpx

Mi magunk állunk a zöldtechnológia útjában

Írta: Kohout Zoltán - 2019 február 15.

Mi magunk állunk a zöldtechnológia útjában

– azaz a tévhitek, az adatok téves értelmezése vagy hiánya. Ez derült ki egy friss kutatásból, amely azt vizsgálja: mi motiválja/akadályozza a vállalatokat a fenntartható technológiák alkalmazásában.

 

A Schneider Electric és a Greenbiz Research bő 300 nagyvállalati szakember bevonásával készített felmérést, amely négy fő megállapítást tett.

Az átláthatóság ösztönző

Az első fontos megállapítás, hogy a nyilvánosan tett – például környezetvédelmi technológiák alkalmazására, károsanyag-kibocsátás mérséklésére vonatkozó – kötelezettségvállalások cselekvésre ösztönözik a vállalatokat. Talán nem véletlen Európa aktív jelenléte a fenntarthatósági küzdelmekben: az európai vállalatok kétszer akkora hajlandósággal vállalják kötelezettségeiket nyilvánosan, mint az Észak-Amerikában vagy az ázsiai és csendes-óceáni térségben működők. A nyilvánosan elköteleződött vállalatokat pedig sokkal inkább jellemzi a márkatudatosság és a környezeti szempontok figyelembevétele, mint amelyek nem tettek publikus vállalásokat.

Adj adatot!

A másik érdekes tapasztalat, hogy nem is annyira a tőkehiány befolyásolja a fenntarthatósági projekteket, mint inkább például az adott cégen belüli adatforgalom: ha az egyes részlegek egymás minden adatát látják, akkor jól működő üzleti modell dolgozható ki, és a projektek pénzügyi forrásait is könnyebb megszerezni.

Ugyanakkor – írja a Schneider Electric – nem az adatok hiánya, hanem azok minősége és belső megosztása jelenti a valódi kihívást. Ugyanis részben az energiafelhasználást és fenntarthatóságot érintő adatok megbízhatóságával és kezelésével kapcsolatos bizonytalanságok, bizalmatlanságok miatt a vállalatok mindössze 22%-a százaléka bocsátja rendelkezésre az energiahatékonysággal és fenntarthatósággal összefüggő adatokat az illetékes részlegek dolgozóinak

Akkor sem, ha nyerő?

Lehangoló az a megállapítás is, amely szerint a vállalatok annak ellenére sem nem használják ki eléggé az energia-beszerzési stratégia előnyeit, hogy profitálhatnának belőle. Bár a válaszadók 77%-a elismeri, hogy jelentős megtérülést tapasztalt az energiahatékonyság révén, csak kevesebb mint harmaduk gondolja, hogy a stratégiai energiabeszerzés a legtöbb költségmegtakarítással járó kezdeményezések közé tartozik. Annak ellenére sem, hogy az energia beszerzéséhez jellemzően nem szükséges tőkeberuházás, és gyors megtérüléssel kecsegtet.

(forrás: jovogyara.hu)