A környezetnek megfelelő csomagolások

Múlt és jelen

Már a 90-es években is tiltakozást váltottak ki az emberekből a hulladékhegyek, a túlzsúfolt hulladék-lerakóhelyek. Ez a nyomás hozta létre a csomagolási hulladékok liszenszdíjas rendszerét és az első csomagolási törvényt. Az utóbbi 6 évben az előző évekhez képest még nagyobb arányban nőtt a hulladékok menynyisége és jelenleg is évi 10%-os a növekedés. Bár a települési szilárd hulladék az összes hulladéknak csak 8%-át teszi ki, és ezen belül a csomagolási hulladék a legfejlettebb országokban is ennek a fele, mégis a csomagolási hulladékokat sok támadás éri, mivel rövid élettartamúak és állandóan szem előtt vannak. A hulladékgazdálkodásnak is egy sarkalatos pontja a csomagolási hulladékok kezelése. A csomagolások ugyanis értékes másodnyersanyagot képviselnek, így újrahasznosításuk kiemelten fontos. A fenntarthatóság 2012-től meghatározó témája a csomagolóiparnak, viszont nem hozott átütő eredményeket környezeti területen és a törvényes előírások sem. A csomagolásokat sokszor bonyolulttá tettük, és ennek most látjuk a káros következményeit. A fenntarthatóságért való törekvések eredményeképp a csomagolások egyre könnyebbek lettek, viszont az anyagában történő újrahasznosítás ráfordításai növekedtek. Kicsi az újrahasznosító-kapacitásunk, a csomagolási hulladékoknak csak 10-15%-át hasznosítjuk. A lakosság és a média tiltakozása az óceánok szennyezése miatt, a vita a műanyagok körül sürgős megoldást követel. A politika engedett a civil szervezetek nyomásának, szigorított a szabályozásokon, de megnyugtató megoldás nem született. A csomagolások területén kétségtelenül változások szükségesek. A teljes műanyag-felhasználás közel 40% a csomagolás, és a csomagolásokból közel 60% műanyag. Tehát kézenfekvő, hogy a csomagolások közül elsősorban a műanyagok mennyiségét kell csökkenteni.

Jövőbe mutató megoldások

A csomagolóipar szereplői úgy döntöttek, hogy aktív változásokat kezdeményeznek és az ipar támogatta őket ebben. Vagyis a műanyag csomagolások 70%-át anyagában történő hasznosítással kell körforgásba vinni. A Werner & Mertz úttörőnek számított ebben, partnereivel 2012 óta saját műanyag-körforgásból gyárt 100% reciklált PET, HDPE, PP flakonokat, kupakokat. Fenntartható nyomdafestéket használ a címkék nyomtatásához, fenntartható pigmentet alkalmaz a kupakok színezésére szolgáló mesterkeverékeknél, és könnyen, meleg vizes mosással eltávolíthatók a címkék.


Lidl műanyag csomagolások optimalizálása


A Nestlé 100 % rPET-ből készült ásványvizes flakonja

A kereskedelmi láncok közül a Lidl kialakított egy duális rendszert, a gyártóknak design előírásokat állított össze, egy Joint Ventures-t hozott létre fenntartható anyagok gyártására és fejlesztésére. Vállalta, hogy 2025-ig 20%-kal csökkenti a műanyag felhasználást az egyedi-, gyűjtő-, és szállítói csomagolásoknál, a sajátmárkás termékek csomagolásánál 100% reciklálhatóságot biztosít. Az optimalizált sajátmárkás termékeket „felelőséggel csomagolva” logóval látja el. A Dulano termékeknél 16%-kal csökkentette a műanyag felhasználást vékonyabb alsó fólia alkalmazásával.

A márkatulajdonosok is törekednek a fenntarthatóság növelésére, a L’Oréal a kínai Alibabával kooperált fenntartható csomagolások fejlesztésére. A Pepsico célul tűzte ki, hogy 2025-ig a csomagolásaik 100%-a anyagában hasznosítható, komposztálható vagy biológiailag lebomló lesz. A műanyag csomagolások reciklált anyaghányadát 25%-kal növelik, az italos csomagolásoknál a műanyag felhasználást 35%-kal csökkentik.

Radikális változások

A jövőben alapos változások lesznek, amelyek technológiailag is nagy kihívásokat követelnek. Az alapanyag kiválasztása is körültekintőbben történik majd, már most is érezhető a műanyagok növekedési ütemének csökkenése. A Nestlé mint a piac fontos szereplője kötelezettséget vállalt, hogy a nem vagy nehezen reciklálható műanyag csomagolásokat 2025-ig kifuttatja. Ilyenek a PVC, PVdC bevonatú PP fólia, PS, regenerált cellulóz, papír/műanyag laminátumok. A társított anyagok is nagyon megváltoznak és kisebb arányú lesz a felhasználásuk. Ennek a fóliák területén lesznek erős kihatásai. A csomagolásokra irányuló nyomás nem fog szűnni, amíg nem találunk elfogadható megoldást. Egy olyan megoldást, amelyet a teljes értékteremtési láncban minden csomagolásra alkalmazni kell.

A 4 R jelentése is átalakult, műanyag csomagolásokra vonatkoztatva:– REduce – a csomagolások csökkentése;– REdesign – a termék kialakítása a recikláláshoz megfelelő legyen;– REcycle – gyűjteni, válogatni, reciklálni;– REmove – műanyag hulladék eltávolítása a környezetből.

Amit jelenleg tenni tudunk, hogy komolyan vesszük az újrahasználat/újrafeldolgozás jelentőségét, a reciklálásnak megfelelő design kialakítását, a reciklátumok felhasználását, megújuló nyersanyagok alkalmazását.

A csomagolások jövőjeA csomagolás a változások középpontjában áll, megfelelő kialakítása továbbra is esélyt jelent a márkatulajdonosoknak és a kereskedelemnek is. A fenntarthatóságnak minden vállalati döntésben jelen kell lenni, ez a fogyasztók számára is megnyugtató, erősíti a bizalmat. A csomagolás a termék minőségének közvetítője, a környezeti hatás felelőse, a fenntarthatóság követe. Fenntarthatóság pedig környezetnek megfelelő csomagolás nélkül elképzelhetetlen és lehetetlen.


rPET flakonok gyártása


Werner & Mertz reciklált PET flakonok

Kiss Rozália
Forrás: Thomas Reiner: Umweltgerechte Verpackungen der Zukunft

csomagolás környezetvédelem műanyag újrafeldolgozás újrahasznosítás