fbpx

A virtuális tér helyettesíti járvány idején a vásárcsarnokokat

Írta: Csomor Zsolt - 2020 május 27.

Milyen változásokon esnek át a hazai és német szakkiállítások a jelenlegi járványhelyzetben, s mi várható a koronavírus után? Arról beszélgettek szakemberek a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara webinar rendezvényén.

 

Németország a szakvásárok országa

Németország világszerte híres a magas szakmai színvonalú szakvásárairól, ahol évente közel 180 német kiállítást rendeznek meg mintegy 10 millió látogató részvételével. A világszerte 10 legnagyobb vásárból 4 Németországban található, ismertette a DUIHK webinar online rendezvényén Balogh Ilona, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) ügyvezető igazgató-helyettese, aki egyben az üzletfejlesztési osztály vezetője is. A Kamara elkötelezett a szakvásárok iránt, ezért négy német vásártársaságot – Messe Berlin, Messe Nürnberg, a Spielwarenmesse eG (Nürnbergi Játékvásár) és a Messe Karlsruhe – is képvisel.

 

5,5 millió euró veszteség a halasztások, lemondások miatt

A koronavírus-járvány okozta gazdasági leállás a kiállításokat és vásárokat is jelentősen érinti, hiszen ezekre a rendezvényekre a világ minden tájáról érkeznek kiállítók és látogatók. A járvány miatt az ágazatban felértékelődött a digitalizáció, és elfogadottabbá vált az online tér alkalmazása. Jelenlegi állás szerint 2020. augusztus 31-ig 1000 főnél nagyobb rendezvényt nem tarthatnak Németországban. Egy kormányrendelet alapján azonban a tartományok hatáskörébe helyezték a döntést, hogy rendeznek-e egyáltalán kiállításokat, vagy esetleg csak szigorúbb szabályok mellett.

A vásárok lemondása és elhalasztása 45 ezer munkahelyet érint Németországban, ahol a gazdaságot 5,5 milliárd eurós veszteség éri.

 

 

A járvány idején még inkább felértékelődik a digitalizáció

A webinar virtuális kerekasztal-beszélgetésen Balogh Ilona arról kérdezte a megjelent szakembereket, hogy jelenleg milyen változásokon megy keresztül az ágazat, és mi várható a járvány.

– Idén a járványhelyzet miatt a háromnapos DMEA egészségügyi IT szakvásárt digitális formában rendezik meg. Az érdeklődők a vásár honlapján keresztül, a kiállítás első napján konferenciákon és kongresszusokon vehetnek részt, a következő két napon pedig a kiállítók mutatkozhatnak be – ismertette Simon-Lutring Tünde, aki a DUIHK-nál a berlini vásártársaság képviselője.

– A nürnbergi vásárokon is hasonlóan alkalmazkodtak a jelenlegi helyzethez, ráadásul tervezik az ilyen digitális megoldások a jövőbeni alkalmazását párhuzamosan a korábban megszokott valódi kiállításokkal. – mondta Grabovszky Zsófia, aki a DUIHK-nál a nürnbergi vásártársaságot képviseli.

 

A magyarországi kiállításokra és vásárokra hogyan hat a digitalizáció trendje?

– Társaságunknál évek óta elérhető az online regisztráció és jegyvásárlás, valamint honlapunkon a tárgyalást egyeztető blokk – tájékoztatta a webinar hallgatóságát Szilvási Krisztina, a HUNGEXPO Zrt. kereskedelmi igazgatója. – A HUNGEXPO is tervezi olyan hibrid kiállítások megrendezését, ahol a fizikai kiállítások valamilyen virtuális kivetődéssel jelennek meg. Hiszünk abban, hogy az igazi kiállítások népszerűsége a jövőben is töretlen marad, mert az emberek szeretnek személyesen találkozni, tárgyalni, a terméket megnézni, esetleg ki is próbálni.

 

 

Az őszre tervezett kiállításokat már megtartaná a HUNGEXPO

Kell attól tartani, hogy az elhalasztott vásárokat lemondják, valamint csökken a látogatottság?

– Igen, a márciusra tervezett nürnbergi IWA Nemzetközi fegyverkiállítást például a koronavírus-járvány miatt szeptemberre halasztották. A kiállítók többsége azonban még a szeptemberi megrendezéstől is tart, ezért sokan lemondták megjelenésüket. Végül a szervezők úgy döntöttek, hogy az idei évben nem rendezik a fegyvervásárt. Arra is számítani kell, hogy az idei évben megrendezésre kerülő vásárokon a kiállítók és látogatók száma egyaránt csökken. – vélekedik Grabovszky Zsófia.

– Berlinben az őszre tervezett nagy vásárokat változtatás nélkül jövő év áprilisára halasztották. Habár a kiállítóknak felajánlották a lemondás lehetőségét, csupán 10 százaléka élt vele – válaszolt a kérdésre Simon-Lutring Tünde.

– A HUNGEXPO számára korábban némi hátrányt jelentett, hogy kiállításainkra jellemzően nem érkeznek kiállítók és látogatók a világ minden tájáról, leginkább hazánkból és a környező országokból. A jelenlegi helyzetben előny, mert ezáltal az eredetileg őszre tervezett, valamint tavaszról őszre halasztott rendezvényeinket is megtarthatjuk. A kiállítók tekintetében egyelőre nem tapasztalunk jelentős csökkenést. Természetesen nagyon sokat fáradozunk azon, hogy olyan szabályokat alakítsunk ki, amivel biztonságos körülmények között tarthatjuk meg kiállításainkat.

Hogyan érinti az élelmiszeripari kiállításokat a járványhelyzet?

– Ebben a szegmensben több kiállítás elmaradt az utóbbi hónapokban, de az év utolsó negyedévében még három kiállításon tervezünk megjelenni – mondta Szakter Réka, az Agrármarketing Centrum kiállítási és rendezvényszervezési irodavezetője. – Az egyik a SIAL Párizs, ami a világ egyik legnagyobb és legrangosabb nemzetközi élelmiszeripari kiállítása, ahol az eddigiek ismeretében teltházas standdal jelenünk meg. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy közösségi standjaink rendkívül népszerűek, hiszen a részvételi díjak igen kedvezőek a 80 százalékos állami támogatásnak köszönhetően. Ezáltal az esetleges lemondásokat pótolhatjuk. Bízunk abban, hogy a következő évre visszatérhet a megszokott rend, a korábbi évekhez hasonló módon az összes élelmiszeripari kiállításon megjelenhetünk a világ minden pontján.