fbpx

Az e-kereskedelem növekedésének hatása a logisztikára

Írta: Csomor Zsolt - 2020 augusztus 09.

A piacvezető, havonta 2,6 millió látogatót fogadó Jófogás a GKI Digitallal közösen tekinti át, hogy a járványhelyzet miatt felgyorsulva változó felhasználói igények milyen hatással voltak az e-kereskedelmi szereplők üzleti megoldásaira, a kapcsolódó logisztikai folyamatokra és a legnépszerűbb termékkategóriákra.

 

Hatalmasat nőtt az online kereskedelem

A GKI Digital adatai szerint a magyarok 2020 április, május és június során mintegy bruttó 188 milliárd forint értékben vásároltak belföldön online, ami 34 százalékkal magasabb 2019 hasonló időszakához képest – egyben pedig a legnagyobb bővülés az elmúlt 5 év során. Az év második negyedévében szinte minden termékkategória online forgalma nagyot nőtt. A piac egészét tekintve azonban az online élelmiszerrendelés és a műszaki cikkek piaca, a DIY (otthon-kert-barkács) és a kisállat szegmens, valamint a sportszerek és kiegészítők piaca bővült a leglátványosabban.

 

Csomagautomaták helyett inkább házhozszállítás

A GKI Digital elemzése szerint logisztika terén a forgalomátvételi megoldások közötti átterelődés okozta a legnagyobb változást 2019 hasonló időszakához képest, olvasható a Világgazdaság oldalán. A vírus hatására ugyanis a vásárlók visszatértek a házhozszállításhoz, miközben a csomagautomatákat leszámítva csökkent a csomagpontok forgalma és a személyes átvételek száma.

A megnövekedett csomagszám ellenére azonban sem a járvány elején, sem a második negyedév során nem voltak fennakadások a kiszállításokban. Ez többek között annak is köszönhető, hogy az ágazatot évekig sújtó munkaerőhiány egyik napról a másikra megoldódott és rengeteg kékgalléros pozícióból érkeztek a logisztikai cégekhez futárjelöltek.

 

Felértékelődött a többcsatornás kereskedelem

A járvány és a karantén időszak felértékelte a többcsatornás kereskedelmi működés fontosságát is. Emiatt az online értékesítést eddig nem vagy csak korlátozottan művelő kereskedők is tömegével kezdtek internetes lábak „növesztésébe”.

A legtöbb kiskereskedő első lépésként általában megelégszik egy online katalógus létrehozásával is, ami már jelenlétet, láthatóságot ad a világhálón, de az ideális állapot egy átjárható, többcsatornás működési modell kialakítása lenne, ahol a vásárló egyazon személyként jelenik meg minden felületen, mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.