fbpx

Mézeshetek az új raktárossal

Írta: Szerkesztőség - 2020 augusztus 18.

Bővíteni kellene a raktárt nagyon komoly beruházással? Mennyivel hatékonyabb sűrűbben elhelyezni a polcokat, és olyan targoncát választani, amely elfér a szűk közökben! A Sipospack Kft. a Manitou mellett döntött.

A Sipospack Kft. egy 1996-ban alapított magyar tulajdonú családi vállalkozás, a fóliacsomagolás jelentős szereplője. Nagykereskedő, csomagolásokat tervező és gyártó cég, amely évente a körülbelül 4000 tonna fólia felét tekercses síkfóliaként értékesíti, a többit saját üzemében dolgozza fel. Sóskúti és herceghalmi telephelyei kiváló logisztikai adottságokkal közvetlenül az M7, illetve M1 autópálya mentén találhatók. Komoly logisztikai feladatok adódnak telephelyen beül is: a beérkezett áru osztályozása, anyagmozgatás a gyártáshoz, valamint a továbbértékesített tételek és a késztermék kiszállítása a vevőkhöz. El lehet képzelni, mekkora anyagmennyiségeket kell szigorú terv szerint megmozgatni naponta, s milyen élénk a forgalom a raktárban! Ám elértek egy olyan határt, amely fölött már kapacitásbővítés szükséges. Újabb épületet emeljenek, vagy bővítsék ki jelentősen a meglevőt? Mindkét megoldás túlságosan költséges lenne, ráadásul hosszabb időre megakaszthatná a jól megszervezetten, s olajozottan működő folyamatokat.

Szerencsére volt kihasználatlan légtér: szellősen, egymástól elég messze állnak a polcsorok, hogy tudjanak manőverezni közöttük a villástargoncák. Két sor közé be lehet rakni egy harmadikat (ily módon összesen kettőt), de akkor nagyon szűkek lesznek a folyosók, nem lehet többé az eddigi módon targoncázni. Az adott helyzet hatékony megoldása a szokásos hátsókerék-kormányzású targoncák lecserélése keskeny helyen is forgolódni képes törzscsuklós típusra. Három gyártó uralja ezt a piaci szeletet, mindegyiknek van hazai képviselete és a feladatnak műszakilag megfelelő modellje, így a Sipospack valamennyitől kért ajánlatot. Leggyorsabban az AXIÁL reagált, ráadásul árban is a legjobbnak bizonyult. Innen már sínen mentek a dolgok, a típusválasztás, a vásárlás és az üzembe helyezés.

A Manitou EMA II 17 éppen ilyen célra készült, egymáshoz képest 220 fokos szögben elfordulni képes elejével és hátuljával, kompakt méreteivel akár 45 százalékkal is megnövelheti a raktár tényleges befogadóképességét. Probléma nélkül kígyózhat 190 centiméter széles folyosókon, ki tudja venni, illetve berakni a raklapokat. Teherbírása 1,7 tonna és 7,6 méter magasra emelhet. Ha keresztben visz 1000×1200 milliméteres palettát, 180 centiméteres távköz is elég neki a polcok között. Ez kell ide! Decemberben rendelték meg, s azt az ígéretet kapták, hogy nyárra jön meg a gép, de – járványválság ide vagy oda – már májusban megérkezett, üzemkészen legurult a trélerről. Üllőről érkezett Vadócz Dánielképviselő és egy szerelő kolléga, akik átadták a targoncát, megtanították a helyieket a kezelésre, s trükköket is mutattak – kezdődhetett az új korszak a cég életében.

A sóskúti telephelyen Nizsalocki Ferenc ügyvezető igazgatóhelyettes avatott be a tudnivalókba, és futólag találkoztam a szerzeményüket vidáman csillogó szemmel nézegető Sipos úrral is. Még mézesheteiket élik a Manitouval, tapasztalatok helyett tehát a betanulásról mesélhettek. „Csak most jön az igazi megmérettetés. Egyelőre furcsa vezetni, egészen másképp fordul, de a megszokottnál sokszorta kisebb helyen. Nem nehéz vele rakodni” – mondja a rutinos, de megszokásait levetkőzni kénytelen targoncás, Gábor.


Az emelőgépeknél nem megszokott csuklós kivitelű Manitou EMA II 17

Aki nála is tapasztalatlanabb újonc, az én vagyok. Beültem a gépbe. Kényelmes a hely, jó az ergonómia, a forgatógombos kormánykerék, alatta az irányváltó kar és a két pedál, meg az oszlopot, a villát vezérlő három kar használata magától értetődő. Kis kormánymozdulatra eléggé becsuklik a masina, nagyon érzékenyen irányítható, de elsőre akkor is furcsa, ha vezettem már derékcsuklós nagy rakodógépet. Az értékes anyagokkal teli polcok között óvatoskodva mozogtam egy kicsit, hogy meglegyen az érzés. Nem értem el a 9 km/órás csúcssebességet… Úgy szálltam ki, hogy csodás, mennyire egérkeként surranhat szűk járatokban a kis piros gép, szívesen kitanulnám alaposabban. Targoncázni veszélyes üzem, az EMA II 17 tervezői ezért komolyan vették a munkabiztonságot. Haladás közben kék fényfoltot vetít maga elé a targonca, és egyébként is szépen kivilágítja magát. Tolatáskor szaggatott hangjelzés szól, ami nyilván szükséges, hiszen nesztelenül gurulnak a tömörgumi kerekek. Kanyarodáskor sem csikorognak, de ami azt illeti, a csendes csarnokban kissé túlzottnak éreztem a figyelmeztetés hangerejét, amelyet szabadban végzett munkához állíthattak be.

Kinyitjuk a hátsó fedelet, ott a fiókként kihúzható 48 voltos, 620 amperórás ólomakkumulátor tömb, amelynek 1030 kilogrammos tömege hátrány lenne egy gépjárműben, de itt előny: ez a 6 tonnás targonca ellensúlya. Mivel egy műszakban dolgoznak a Sipospack üzemében, a töltéshez nem kell akkutömböket cserélgetni. Van idő éjszakára odaállni a töltő faliszekrényhez, reggelre ismét tettre kész a gép. Egyébként a hajtómotor teljesítménye 10, az emelőmotoré pedig 9 kilowatt.

Mindenki szeretettel, örömmel beszélt az új „raktárosról”. Érezhető, hogy jó kezekbe került, ahol hosszú ideig dolgozik majd megelégedésre.

Karlovitz Kristóf
okleveles mérnök, szakújságíró
Forrás: AXIÁL Híradó júliusi száma