fbpx

A nemzetközi aeroszolipar teljesítménye

Írta: Transpack-2020/VI. lapszám cikke - 2020 december 25.

A Magyar Aeroszol Szövetség (MASZ) 1995-ben alakult meg a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) szakbizottságaként. A szervezet létrehozását az indokolta, hogy mind az aeroszol palackgyártóknak, mind pedig az aeroszol töltőknek szigorú műszaki szabályozásoknak kell megfelelniük: ehhez viszont az Európai Aeroszol Szövetség (FEA) ismeretrendszerére volt szükség. A CSAOSZ szakbizottsága 1998-ban társult tagként csatlakozott a FEA-hoz, a teljes jogú tagságot pedig 2004-ben nyertük el.

 

Az európai termelés 60%-át három ország tudhatja magáénak

A brüsszeli székhelyű Európai Aeroszol Szövetség minden évben elkészíti a tagországok szövetségei, valamint további együttműködő szervezetek adatszolgáltatása alapján az éves aeroszoltöltés (felhasználás) piaci elemzését. Az európai adatok 5,5 milliárd db aeroszol töltést, és 2019. év után ismét kismértékű, 84 millió db-os csökkenést mutatnak.

Továbbra is három európai ország uralja az aeroszolpiacot: az Egyesült Királyság, Németország és Franciaország adja a termelés 60%-át – minden szegmensben. Ez a három ország Olaszországgal, Spanyolországgal, valamint Hollandiával kiegészülve 4 milliárd aeroszolcsomagolást bocsátott ki az elmúlt esztendőben. Érdemes a kibocsátási adatokat országonként is megvizsgálni, amit a 2. ábra, részletesebben pedig az 1. táblázat szemléltet.

 

1. táblázat: Aeroszoltöltési adatok európai (adatszolgáltató) országonként
1. táblázat: Aeroszoltöltési adatok európai (adatszolgáltató) országonként

 

Bár a fenti számok nem mutatják, de az acél- és aulmíniumpalackok képezik a meghatározó volument. A műanyag- és üvegaeroszolok továbbra is csak marginális szerepet töltenek be az európai termelésben.

Az aeroszolok felhasználási területe három fő szegmensre osztható:

testápolási cikkek: 57,30% részleteiben:
– dezodorok 59,4%– hajlakkok 18,1%– borotva hab/gél 10,0%
– hajhab 5,5%– egyéb 7,0%
háztartási vegyi cikkek: 21,80% részleteiben:
– légfrissítők 51,2%
– rovarölők/ növényvédők 20,1%

 

1. ábra: Aeroszoltöltés alakulása Európában 2009-2019 között (millió db-ban) Forrás: FEA
1. ábra: Aeroszoltöltés alakulása Európában 2009-2019 között (millió db-ban) Forrás: FEA

 

bútorápolás 6,6%– bőrápolás 3,5%
– textil- és szövetápolás 3,3%
– konyhai, fürdőszobai tisztítók 1,7%
– tűzhelytisztítók 1,0%
– egyebek 12,6%
– egyebek: 20,9%

részleteiben:

autóápolás/ipar 38,4%
– festékek, lakkok 26,8%
– élelmiszer 20,6%
– gyógyászat 14,2%.

Érdekes képet mutat az aeroszoltöltés tízéves, globális szintű áttekintése.

Az utóbbi egy évtizedben Európa megtartotta aeroszolipari vezető helyét, csekély mértékben nőtt is a kibocsátása (1,9%). A rendelkezésre álló adatok szerint a fejlettnek tartott országokban a piac növekedése alacsony: USA-ban 2,9%-os, Japánban 1,7%-os, Ausztráliában 2,1%os mértékű. Szemben az intenzív fejlődést felmutató országokkal – vélhetően a fogyasztás bővülésével összefüggésben –, ahol a piac növekedése többszörös: Kínában 228%, Mexikó 239%, Brazília 376%.

 

2. ábra: Az európai aeroszolpiac vezető országai
2. ábra: Az európai aeroszolpiac vezető országai

3. ábra: Aeroszolpiac szegmensei
3. ábra: Aeroszolpiac szegmensei

4. ábra: Aeroszolpiac globális helyzetének alakulása 2009 és 2019 között
4. ábra: Aeroszolpiac globális helyzetének alakulása 2009 és 2019 között

 

A hazai aeroszol statisztika

A hazai aeroszoltöltési adatok 8,5 millió db-os értéket mutatnak – az adatszolgáltatók információi szerint. Vélhetően a valós érték ennél magasabb, több kisebb gyártó adatait nem kapjuk meg, és ismeretlen egy nagy multi teljesítménye is.

Magyarországon palackfajtát tekintve az acélaeroszol a népszerűbb kb. 7 millió darabbal, amit az alumíniumpalackok kb. 1.5 milliós darabbal követnek.

Termékköröket vizsgálva a testápolási cikkekhez kb. 2 millió, háztartásvegyipari termékekhez 3,7 millió, autóápolási árukhoz 1,7 millió, festékekhez 900 ezer, az egyéb termékekhez pedig kb. 200 ezer palackot töltöttek meg a gyártók 2019-ban.

Magyarországon a felhasználás enyhe emelkedést mutat.

 

Nagy Miklós