fbpx

Már tesztelik a villany-hibrid mozdonyokat

Írta: Csomor Zsolt - 2021 február 05.

Megérkezett Európába az első árufuvarozásra optimalizált villany-hibrid mozdony, amelyet a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) vállalat a Rail Cargo Hungaria számára és igényei szerint fejlesztett ki. Ez lesz az első kínai mozdony az Európai Unió vasúthálózatán, amely típusengedélyt kaphat.

 

Az iparvágányokra is megoldást ad

A tesztek sikeres lezárását követően Európában a Rail Cargo Hungaria használ majd először nulla emissziós, gazdaságosan üzemeltethető nagyteljesítményű vonali és tolatómozdonyokat a vasúti árufuvarozási ágazatban. A járművek technológiája lehetővé teszi, hogy a felsővezeték nélküli szakaszokon kondenzátorokhoz hasonlítható egységek, úgynevezett szuperkapacitások biztosítsák az energiát a tovább haladáshoz. A mozdonyok ezeket az energiatárolókat felsővezetékről állóhelyzetben vagy útközben, valamint töltőpontokon is feltölthetik.

 

villany-hibrid mozdony
Ez a villany-hibrid mozdony legalább tíz kilométert képes megtenni vízszintes pályán a felsővezeték nélküli szakaszon (Forrás: CRRC ZELC)

 

A villany-hibrid mozdony akkor is tudja folytatni útját, ha üzemzavar vagy építkezés miatt kiesik a felsővezetéki szolgáltatás. Megoldást nyújt majd az iparvágányok esetében is, ahol általában nem áll rendelkezésre felsővezeték. A Rail Cargo Hungaria által rendelt hibrid gépek ezeket a feladatokat gazdaságosan és tisztán végzik majd el.

A most tesztelt környezetbarát villany-hibrid mozdony a tervek szerint legalább tíz kilométert képes megtenni vízszintes pályán önerőből, felsővezeték nélküli szakaszon. Ez a képesség meghaladja azt a teljesítményt, amelyet jelenleg az „utolsó mérföld” megtételére a nemzetközi gyakorlatban elvárnak.

 

Több is követheti

A Rail Cargo Hungaria 2019 októberében írt alá megállapodást a CRRC ZELC vállalattal arról, hogy 36 hónapon belül kifejleszti az árufuvarozási tevékenységet kiszolgáló villany-hibrid üzemű, nulla emissziós tolató- és nagyteljesítményű vonali mozdonyokat, elkészít két-két járművet, majd a vonatkozó magyar és nemzetközi engedélyekkel együtt átadja azokat a magyar árufuvarozó társaságnak. Az RCH a megállapodás értelmében négy éves időtartamra bérbe veszi a járműveket. Amennyiben a hibrid mozdonyok az elvárt teljesítmény szerint fognak működni, az RCH élhet további bérlési vagy akár vásárlási opció lehívásának lehetőségével, illetve kedvező feltételekkel rendelhet további 20-20 járművet mindkét típusból.