fbpx

A tengeri fuvarozás fuvardíjemelkedésére adott válasz

Írta: Csomor Zsolt - 2021 március 17.

A világjárvány nem kímélte a tengeri fuvarozást. A szűkös kapacitás és a megnövekedett árak a piacot összetettebbé és ingatagabbá teszik. A 2020. október végi díjszinthez képest a tengeri fuvardíjak 2021. márciusára több mint háromszoros emelkedést produkáltak.

 

Havonta 900 ezer konténer

Júliusban és augusztusban kezdték újraindítani az országok a gazdaságaikat. Elsőként Kína tudott úrrá lenni a vírushelyzeten, így ott meg is indulhatott a termelés a gyárakban, a kínai tengeri export pedig ismét növekedett – ismertette Tompos Zoltán, a Dachser Magyarország tengeri és légi szállítmányozással foglalkozó üzletágának sales managere.

Szeptembertől minden évben jelentős mennyiségű áru érkezik Kínából Észak-Amerikába a karácsonyi szezonra, ami kb. 900.000 konténert jelent havonta. Októberben tartják Kínában a Nemzeti Ünnepet, amikor újra leállnak a gyárak, így minden megrendelést igyekeznek teljesíteni még a szünet előtt. Ez a két tény jelentősen növeli ebben az időszakban az Amerikába szállított árumennyiséget.

Amerikában azonban 2020-ban a fertőzés gyors terjedése következtében a közúti fuvarozók és az importáló vállalatok körében is munkaerőhiány lépett fel, így nagymértékben lassult a beérkező konténerek kirakodása és visszaszállítása a depókba. A korábbi 1-2 nap helyett ez 1-2 hétre nőtt, ami oda vezetett, hogy november óta, főként a nyugati parton hajók tucatjai, fedélzetükön konténerek százezreivel kényszerülnek a nyílt vízen heteket várakozni a kikötői kirakodásra. A többszázezer konténer így nagyon lassan kerül csak vissza Kínába, ellehetetlenítve az ottani export feladásokat. A tavalyi állapottal ellentétben, most már sokkal több az áru, mint a rendelkezésre álló üres konténer. Érthető tehát, hogy a fuvardíjak december-január folyamán miért érték el az októberi díjszint tripláját.

 

tengeri fuvarozás fuvardíj növekedés

Az LCL-szolgáltatás kevésbé válaságérzékeny

 

A hajóstársaságok keresik a megoldást

Több hajóstársaság prémium szolgáltatást vezetett be, mely keretében biztosítják a korábbi gyors kiszolgálást a partnereiknek, de ennek az ára nagyon magas. Hogy a konténerhiányt mérsékelni próbálják, az ügyfelek számára a konténerből való kirakodásra és visszaszállításra ingyenesen rendelkezésre álló időt csökkentették, hogy az üres konténer mielőbb visszakerüljön a depóba. Visszaállítják továbbá a szárazdokkokban rostokló hajókat a forgalomba, sőt új, rekordméretű hajókat is építtettek és hamarosan üzembe is helyeznek, de a konténerhiány miatt ezek a lépések csak minimális javulást eredményeznek.

 

Hogy áll most a helyzet?

Többek között a szállítmányozók erélyes fellépésének és tiltakozásának hatására az áremelkedés tendenciája február elején megállt, de a Kínai Holdújév Ünnepet követően sem következett be árcsökkenés, a díjak március első felében is csak stagnálnak. Az illetékes amerikai hatóság kezdeményezte az egészségügyi szerveknél, hogy a hajók, konténerek kirakodását végző állomány beoltását soron kívül biztosítsák, és így a túlzsúfolt kikötőkben tapasztalható kaotikus állapot felszámolása megkezdődhessen. A forgalom normalizálódására, a korábbi díjszint visszaállítására kicsi az esély, arra még valószínűleg heteket, sőt hónapokat is várni kell. A végső megoldást csak a globális COVID veszély megszűnése jelentheti.

 

Az LCL-szolgáltatások kevésbé válságérzékenyek

Az LCL-szolgáltatások lényegében egyfajta gyűjtőszolgáltatást jelentenek a tengeri szállításban és átlátható megoldást az ügyfelek számára. Ez különösen igaz olyan válság idején, mint a jelenlegi járvány, amikor leáll a termelés vagy lezárások vannak a célországokban, ami azt jelenti, hogy nincs annyi szállításra kész teljesen megrakott konténer rakomány. Az LCL szolgáltatások fő jellemzői a heti indulások és a gyors tranzit idők – és ez teszi őket a nemzetközi szállítási láncok fenntartásának fontos elemévé. Ez azt jelenti, hogy az LCL-szolgáltatások kevésbé érzékenyek a válságokra, és minden iparág számára megfelelő szállítási alternatívát jelentenek, még a légi áruszállításhoz képest is, amennyiben jó előre megtervezhetők. Ezért a jövőben még erőteljesebben használjuk az LCL portfóliónkat, és további útvonalakra is kiterjesztjük.