fbpx

Klímaváltozás: így változik a hűtött áruk szállítása a hőségben

Írta: Kohout Zoltán - 2021 szeptember 24.

A forró nyár és a hőségnapok számának emelkedése idén a korábbinál is nagyobb kihívást jelentett a hűtött és fagyasztott áruk kiszállításával foglalkozóknak. A probléma fokozottan érinti a nagyvárosok területét, ahol a hőszigethatás miatt az átlagosnál is nagyobb a forróság. A hűtést igénylő élelmiszerek kézbesítése során a mesterségesintelligencia-alapú kiszállítási megoldásokat kínáló DoDo tapasztalatai alapján felértékelődött az áru, illetve a raktér hőmérsékletének méréséből származó adatok automatizált elemzése, illetve a szállítási idő lerövidítése és tervezhetősége.

 

DoDo flotta

 

Hő, hűtés

Miközben folyamatosan nő az átlaghőmérséklet és a kiemelkedően forró napok, hőhullámok száma, a nagyvárosi környezetben kialakuló hőszigethatás miatt a hűtött és fagyasztott termékek városi szállítása egyre nagyobb kihívás. Az uniós szabályok ugyanis a megváltozott körülmények között is előírják, hogy az áru hőmérséklete hűtött áruk szállítása 0 és 5 °C, gyógyszerek esetén 2 és 8 °C közötti, a fagyasztott termékeknél pedig -18 °C-nál alacsonyabb hőmérsékleten történjen.

 

Differenciált hűtés, rövidebb fuvarok

A hűtést igénylő áruk szállítása során a már ismert és széles körben alkalmazott megoldások mellett az extrém hőhullámok hatására egyre inkább felértékelődnek az olyan innovatív technológiák, mint a mesterséges intelligencián alapuló adatelemzés, illetve erre építve a szállítási idő lerövidítése és tervezhetőségének biztosítása. A fuvarfeladatokat adatvezérelt eljárások segítségével optimalizáló DoDo saját fejlesztésű platformja segítségével a kiszállítások megtervezése során egyaránt figyelembe veszi a külső hőmérsékletet, az aktuális forgalmi információkat, valamint a célállomások elhelyezkedését. Ezek összetett elemzése alapján határozzák meg a hűtött, illetve fagyasztott áruk hőmérsékletének alacsonyan tartásához szükséges hűtőegységek mennyiségét. A különböző hűtést igénylő termékek elkülönítésével a DoDo egy járművel képes különböző, eltérő hűtésigényű élelmiszerek kiszállítására, ezzel is lerövidítve a fuvarok teljesítéséhez szükséges időt. A DoDo fagyasztott áru esetén szárazjéggel, a hűtött termékek esetén pedig jégakkuval biztosítja, hogy a thermoboxokban elkülönített termékek hőmérséklete minden esetben a megadott határértéken belül maradjon. Ezt amúgy az áru átvételekor és átadásakor egyaránt ellenőrzik, s e mérések eredményeit is hasznosítják az összetett adatelemzési folyamatok során.

 

DoDo flotta

 

Hatékony és fenntartható

– A DoDo a last mile, vagyis utolsó két kilométer alapelv érvényesítésével kisebb távolságokat megtéve, a lehető leggyorsabb időn belül képes a hűtést igénylő áruk kiszállítására. A forgalmi információk folyamatos elemzése révén biztosítjuk, hogy a futárok a tervezett időn belül kézbesíthessék ezeket a termékeket. Így egyaránt minimalizálható a raktér hűtéséhez szükséges energia, valamint a kiszállítással járó közúti forgalomnövekedés, ezzel is segítve a fenntarthatósági szempontok érvényesítését – mondta Sáfár Károly, a DoDo Country Managere.

A mesterséges intelligencián alapuló adatelemzési megoldásoknak és a különböző futárfeladatok összehangolásának köszönhetően a hűtést igénylő áruk kiszállítási ideje jelentősen lerövidült: a DoDo idén nyáron, az extrém hőség idején már átlagosan félórán belül teljesítette az ilyen típusú megrendeléseket.