fbpx

A kínai elektromos járműgyártás még gyorsabb növekedés előtt áll

Írta: Szerkesztőség - 2021 október 09.

A Covid-járvány kitörése előtt optimista hangulat lengte körül az elektromos járművek elterjedését. Számos jelentős ország kormánya stratégiai céllá emelte a zöld politikát és a környezetvédelmi beruházásokat. Bár a reflektorfény főleg az Egyesült Államok és Európa éghajlat-politikájára irányult, Kína is síkra szállt a dekarbonizáció mellett.

 

elektromos autó töltőállomás, Volvo, Opel

 

Irány a karbonmentesítés

Tekintve, hogy az elektromos járművekbe szánt akkumulátorok ára a vártnál gyorsabb ütemben csökken, a kínai elektromos járműipar még a jelenlegi előrejelzéseknél is gyorsabb ütemben fejlődhet tovább. A Fidelity szakértői szerint a fejlődés hosszú és ígéretes lesz, de az eredményéből nem mindenki fog egyenlő arányban részesedni. A folyamat fő nyertesei várhatóan az értéklánc felső szakaszán álló, kedvezőbb versenyhelyzetben lévő vállalatok lesznek.

A világ főbb piacain egyre komolyabb ösztönzőket vezetnek be a dekarbonizáció és az elektromos járművek használatának népszerűsítése érdekében. Európában gyors ütemben halad az ún. Green Deal, melynek célja, hogy a régió 2050-re karbonsemlegessé váljon. A terv egyik kulcseleme a fenntartható mobilitás, konkrétabban az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek elterjedését segítő elektromos töltőállomások telepítése. Az USA-ban Joe Biden elnök 2035-re a 2005-ös szint felére tervezi visszaszorítani a karbonkibocsátást; az áruszállítás által okozott környezetszennyezést a kipufogógázok csökkentésével és a töltőinfrastruktúra fejlesztésével próbálja enyhíteni. Hszi Csin-ping kínai elnök bejelentette, hogy országa 2060-ra tervezi elérni a karbonsemlegesség állapotát, és hogy 2035-re már csak „környezetbarát” autókat fognak árulni. E fejlemények fényében a Fidelity szakértői úgy látják, az elektromos járművek elterjedése gyorsabb lesz, mint akár csak egy évvel ezelőtt gondolták volna. Kínában a villanyhajtású járművek aránya 2030-ra meghaladhatja a 40%-ot.

A dekarbonizáció és az alacsonyabb akkumulátorárak kedvezően hatnak a kínai elektromos járműiparra. A koronavírus-járvány kitörése után a kormányzati támogatásoknak köszönhetően felpörgött az elektromos járművek értékesítése: az Egyesült Királyságban 3,2 milliárd dollárnak megfelelő összeget költöttek a töltőhálózat fejlesztésére, elektromos járművek fejlesztésére és gyártására. Németországban pedig 5 milliárd dollárt fordítottak a járvány átvészelésére és az elektromos autók értékesítésének támogatására. Fontos körülmény még, hogy az elektromos járművek egyik legdrágább alkatrészének, az akkumulátor ára 2019-2020-ban a vártnál gyorsabb ütemben csökkent. A BNEF felmérése szerint 2020-ban az árak 13%-kal voltak alacsonyabbak, mint egy évvel korábban. Ez annak volt köszönhető, hogy nőtt az elektromos autók értékesítési volumene, és egyre hatékonyabb technológiai megoldások láttak napvilágot.

 

1. grafikon elektromos autó akkumulátor árváltozás
1. grafikon.
Az akkumulátorok ára a vártnál gyorsabb ütemben csökken. Akkumulátorok és cellák térfogattal súlyozott ára (2020-as reálértéken, $/kWh) Jelölés: kék: cellák; narancs: akkumulátorok. Forrás: Bloomberg NEF, 2020. december

 

A támogatások és a csökkenő akkumulátorárak kettős hatása komoly hátszelet biztosított a kínai elektromos járműgyártásnak. Mindennek következtében megélénkült az ágazat iránti tőkepiaci érdeklődés is. Több új szereplő is színre lépett, és élesebbé vált a verseny is. A Fidelity arra számít, hogy mindez segít tovább csökkenteni az ellátási láncon belüli költségeket, és még vonzóbbá teszi az elektromos járműveket a fogyasztók szemében. Ugyanakkor nem minden érintett fog egyenlő mértékben részesülni a folyamat hasznából. Az elektromos járművek piacán egyre kiélezettebbé váló konkurenciaharc miatt csökkenhet a tőkearányos megtérülés, és egyes vállalatok befektetői veszteségeket lesznek kénytelenek elkönyvelni. Mindenkinek alaposan meg kell fontolnia, hogy hová teszi a pénzét.
elektromos autó értékesítés kína grafikon
2. grafikon. 2020-ban Kínában alaposan megugrott az elektromosjármű-eladások volumene. Új energiaforrásokkal hajtott járművek eladása Kínában. Jelölés: kék: elektromos járművek; narancs: plug-in hibrid járművek. Forrás: China Passenger Care Association, 2021.

 

Nem minden elektromos járműgyártó jár majd jól

Az elektromos járművek ellátási láncának részeként működő vállalatok közül a kompetitív előnyökkel rendelkezőknek van nagyobb esélyük a tartós sikerre. A magasabb piacra lépési küszöbbel, technológiai vezetőszereppel vagy költségelőnnyel rendelkező ágazatokban jobban meg tudják védeni piaci részesedésüket és árréseiket. Az értéklánc felső szakaszán elhelyezkedő cégek, főleg a piacvezető akkumulátorgyártók – mint a kínai Contemporary Amperex Technology és a koreai LG Chem – látványosan profitálhatnak a skálázhatóságból, az alkalmazott technológiából és a piacvezető pozíciójából. A kínai Wuxi Lead Intelligent Equipment az akkumulátorgyártók által használt berendezéseket szállít, nagyon komoly technológiai tapasztalattal és az ügyfeleivel kialakított hatékony munkakapcsolattal rendelkezik.

Ugyanakkor a közvetlen piaci kitettséggel rendelkező, de kevés kompetitív előnyt felmutatni képes cégekre komoly fenyegetést jelenthetnek az új piaci belépők. A NIO-t a sajtóban gyakran emlegetik a „kínai Tesla”-ként, de nincs birtokában a nagy amerikai gyártóéhoz hasonló technológiai tudásnak és méretezhetőségnek, így fennáll az esélye, hogy továbbra is csak rétegszereplő marad. A Li Auto fosszilis üzemanyagot felhasználó hatótávnövelő technológiát használ, mely menet közben tölti a jármű akkumulátorát, de ezt a technológiát komoly zavarba hozhatja, ha az akkumulátoros hajtású járművek és a töltési infrastruktúra a vártnál gyorsabb ütemben fejlődnek.

 

elektromos autó tesla töltőállomás

 

Hosszú és ígéretes fejlődés

„Az elektromos járművek ágazata a háttérben meghúzódó strukturális trend miatt kínál izgalmas lehetőségeket a hosszú távú befektetők számára. A kormányok egyértelműen elkötelezték magukat a több évtizedes dekarbonizációs célkitűzések mellett, és komoly összegeket fordítanak azok megvalósítására” – tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet európai igazgatója.

Az elektromos hajtásra az intelligens és az önvezető járművek elterjedéséhez is szükség van: a belső égésű motorral szerelt járművek többségében használt 12 voltos akkumulátorok kapacitása nem elegendő az önvezető járművekben használt számítástechnika és érzékelők táplálásához, ezért a hibrid és tisztán elektromos személyautókban és tehergépkocsikban használt, magasabb feszültségű elektromos rendszer a valóban önvezető járművek elterjedésének is előfeltétele. Az elektromos járművek piacvezetővé válnak majd. A kínai személygépjármű-piacon az elektromos modellek penetrációja jelenleg 6% alatt van, így jelentős hosszú távú növekedési potenciál áll még az ágazat előtt.

 

Fidelity