fbpx

Chiphiány és őrült áremelkedés a vasúti járművek gyártásában is

Írta: Kohout Zoltán - 2021 november 24.

Mostanában adják át az első hidrogénes járművet Amerikában; az akku- és hidrogénhajtás már elérhető a mozdonyok és a motorvonatok körében, így most a hibrid járművek aktuálisak a fejlesztésben a Stadler Trains Magyarországnál. A globális logisztikai és árkáosz ezt a szektort is sújtja.

 

stadler vonat

 

Borulnak az árak, a határidők

Megjelent a chiphiány a vasútijármű-gyártásban is, különösen a villamos berendezések gyártójánál. Az anyagáraknál 30-40 százalékos emelkedés van világszerte, és az energiaárak emelkedése is sújtja az összes gyárunkat. Ez hatalmas költségnyomás valamennyi termelőcégen – idézte nemrég a Hungrail.hu a Magyar Vasút interjújában a Stadler Trains Magyarország ügyvezető igazgatóját. Dunai Zoltán szerint a Stadler cégcsoport összes gyáránál hasonló tendencia figyelhető meg. A szállítási idők is nőnek, mert hiányok támadtak bizonyos beszállítóknál, és ezért ők is hosszabb határidőket adnak meg. A világgazdasági tendenciákat előbb-utóbb a tenderkiírásokban is figyelembe kell venni, hosszabb szerződési időtartamokkal – a kötöttpályás járművek esetében évekről beszélünk –, és magasabb árakkal kell számolnia a kiíróknak.

 

Alternatív hajtás a vonatokban

Dunai Zoltán az alternatív hajtással működő vasúti járművek fejlesztéséről elmondta: most a hibrid járművek vannak soron a fejlesztésben, miután akku- és hidrogénhajtás már elérhető a mozdonyok és a motorvonatok szegmensében is. Az első hidrogénes járművet pedig most adják át Amerikában. A szakember úgy véli, ez utóbbiaknál az akkus megoldás itthon kézenfekvőbb megoldás lenne, mert több a villamosított vonal. Egy hidrogénüzemű jármű autonóm üzemmódban ezer kilométert is megtehet, de ilyen hatótávolságra itthon nincs szükség.

 

forrás: Magyar Vasút