fbpx

Több ok miatt drágultak az ipari gumiabroncsok

Írta: Csomor Zsolt - 2021 december 20.

A pandémia hatására az ipari gumiabroncsok terén is tapasztalható, hogy a gyártók nem tudnak annyit előállítani, mint amennyire valójában szükség lenne. Vannak olyan ipari abroncsgyártók, amelyek 6-8 hónapos csúszásban vannak saját magukhoz képest, mert egyszerűen nem tudják elég gyorsan kielégíteni a keresletet. Emiatt az idei évben többször is dráguláson mentek keresztül a targoncaabroncsok.

 

Idén már nem várható áremelés

Az ipari abroncsokat gyártó vállalatok azért nem képesek elegendő abroncsot előállítani, mert az egyik legfőbb nyersanyaglelő helyen, Sri Lankán az idei évben többször került sor olyan járvány elleni intézkedések alkalmazására, amelyek miatt fel kellett függeszteni a gumiabroncs gyártását hosszabb-rövidebb időre. Mindez elmondható volt India esetében is, ahol ugyancsak rengeteg abroncsgyártó üzem működik.

 

targonca gumiabroncs
Kép forrása: Zsolaka Kft.

 

A drágulás hátterében az is áll, hogy az alapanyagok, valamint a logisztikai költségek is megemelkedtek az év első három negyedévében. Míg a kínai Quingdao és a szlovéniai Koper között egy 40 lábas konténer tengeri szállítása 2020 decemberében 1800-2200 dollárba került, az 2021 februárjára 11 200 dollárra emelkedett – hangsúlyozta Horváth Zsolt, az ipari abroncsok forgalmazásával foglalkozó Zsolaka Kft. ügyvezető igazgatója.

Az európai ipari abroncs gyártók is törekednek a vásárlók kiszolgálására, ezért van olyan vállalat, ahol a gyártósort a kedvező árú abroncsról a prémium típusokra kellett átállítani, vagy fordítva. Arra is akadt példa, hogy egy alapvetően prémium gumiabroncsokat gyártó cégnek kellett olcsóbb abroncsokból többet előállítania, mert egy adott piacon csak azt tudták megfizetni az üzemeltetők.

„Úgy gondolom, hogy a gumiabroncs-gyártók, bármit amit csak le tudnak gyártani, sokáig el fogják tudni adni a piacon, nem kell raktárra termelniük” – tette hozzá Horváth Zsolt.

A szakember szerint a hazai piacon szinte mindenki tudott nőni idén, akinek volt plusz készlete, tehát nem kényszerült arra, hogy bevárja a gyáraktól sokszor csúszással érkező termékeket. Véleménye szerint a logisztika szereplői már úgy mehetnek neki az idei karácsonynak, hogy nem kell számolni a targoncaabroncsok drágulásával. Az idei évben az utolsó áremelések már megtörténtek októberre az ipari abroncsok szegmensében.

A következő évet illetően nehéz jóslatokba bocsátkozni. Annyi bizonyos, hogy a 2022-es év nagy próbatétel lesz azzal kapcsolatban, hogy egyensúlyba tud-e kerülni egymással a kereslet és a kínálat, vagy adott esetben tovább folytatódik a targonca abroncsok drágulása.

 

Összeállította: Csomor Zsolt