fbpx

Hatékonyabb vasútépítés – hazai fejlesztés hozhat áttörést

Írta: Csomor Zsolt - 2025 március 25.

Sikeresen lezárult a STRABAG Vasútépítő Kft., a Széchenyi István Egyetem és a V-Híd Vagyonkezelő Kft. közös projektje, amely a vasútépítés digitalizációját és automatizációját tűzte ki célul. A 2020 és 2024 között zajló kutatás innovatív megoldásokat dolgozott ki, amelyek figyelembe veszik a hazai építőipari sajátosságokat, és támogatják a projektfolyamatok átláthatóságát és interoperabilitását.

Új módszerek teszik gördülékenyebbé a vasútépítést

„Az automatizáció és digitalizáció integrálási lehetőségei a vasútépítésben, komplex eljárások kidolgozása a transzparencia növelése érdekében” című, 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00149 azonosítószámú projekt célja olyan innovatív szolgáltatások létrehozása volt, melyek a hazai építőipari sajátosságaira épülnek, és megteremtik az interdiszciplináris interoperabilitiást az egyes projekteken belül.

vasúti sín sínpár
Kép forrása: Shutterstock

A projekt első szakaszában a különféle felmérési módszereket vizsgálták, különös hangsúlyt fektetve a hagyományos mérési eljárásokra, fotogrammetriára, lézerszkennerre és LIDAR technológiára. Vasúti vágányszakaszokon, állomásokon és hidakon végzett tesztelések alapján összevetették a modern és hagyományos módszerek pontosságát, így gyakorlati útmutatások születtek a különböző felmérési technológiák alkalmazásához.

A második fázis a BIM (épületinformációs modellezés) alkalmazását dolgozta fel vasúti infrastruktúra területén. A BIM szabványok elemzése mellett konkrét javaslatokat dolgoztak ki az egyes projektfázisok során szükséges részletesség és adattartalom tekintetében. A modellezési módszereket valós példákon keresztül vizsgálták, kitérve a kivitelezési koordinációra, költségvetés-tervezésre és üzemeltetési lehetőségekre, valamint a szoftverek kompatibilitására.

A harmadik szakaszban a BIM-alapú vizualizációra fókuszáltak, kiemelve annak előnyeit a kivitelezés nyomon követésében, az állapot-összehasonlításban, és a munkafolyamatok bemutatásában. Gyakorlati példák segítségével vizsgálták a virtuális és kiterjesztett valóság alkalmazásának lehetőségeit is, továbbá a BIM és GIS rendszerek integrációjának technikai feltételeit.

Az utolsó, negyedik fázis a kivitelezés digitális nyomon követését és minőségbiztosítását célozta meg. Kialakították a virtuális adatplatform módszertanát, amely lehetővé teszi az anyagfelhasználás, logisztika és minősítési folyamatok automatikus dokumentálását, kiértékelését és monitorozását. Meghatározták a platformmal szembeni követelményeket, funkciókat, adatkezelési módokat, valamint elkészítették annak felhasználói kézikönyvét.

A projekt eredményei jelentősen hozzájárulnak a hazai vasútépítési infrastruktúra digitalizációjához, különösen a felmérés, modellezés, vizualizáció és minőségbiztosítás területein.

Szöveg forrása: Széchenyi István Egyetem, Műszaki Magazin