Globális viszonylatban 2030-ig évi átlag 10,3%-os növekedést várnak a szakemberek a fenntartható csomagolási anyagok piacán.
A piacbővülés hajtóerői
Az ipar fenntartható csomagolóanyagokat gyártó szegmense az előrejelzések szerint 2030-ra 737,6 milliárd USD-ra emelkedik, és ez az előttünk álló időintervallum vonatkozásában 10,3%-os összetett éves növekedési rátának (CAGR) felel meg. A fenntartható csomagolás iránti növekvő fogyasztói tudatosság, az egyszer használatos műanyagok használatának szigorú tilalma, valamint a hulladéklerakókba kerülő csomagolási hulladékok által okozott növekvő környezeti aggályok a legfontosabb piaci hajtóerők, amelyek elősegítik a szegmens növekedését.
A fenntartható élelmiszer-csomagolások piaca bővül, mivel a fogyasztók egyre jobban tudatában vannak az egyszer használatos és biológiailag nem lebomló műanyagtermékek, élelmiszer-csomagolás területén történő felhasználásának negatív hatásaival. A hagyományos műanyagcsomagolások széles körben elterjedt használata negatívan hat a környezetre. A klasszikus műanyagoknak a hulladéklerakóban több száz évre van szükségük a lebomláshoz. Ugyanez igaz a nem összegyűjtött műanyaghulladékra is, ami ez idő alatt a természetben marad, különféle módon károsítva a környezetet – végső soron pedig az emberek, állatok és növények életét.
A Világgazdasági Fórum egyik tanulmánya szerint Ausztria és Németország vezet világszerte az újrahasznosítás területén 52, illetve 56%-os hasznosítási aránnyal. Mellettük vannak olyan országok, például Wales, amelyek nagy ívű terveket fogalmaznak meg az újrahasznosítással kapcsolatban. Míg az EU 2030-ra legalább 65%-os újrahasznosítási arányt szeretne elérni, addig Wales a teljes hulladékmentességet tűzi ki célul 2050-re.
A fentieken túl további hajtóerőnek számítanak azok a programok és jogszabályok, amelyek az utóbbi években születtek meg a fenntartható csomagolóanyag-gyártók támogatására, illetve a tevékenységük szabályozására. Mégpedig azért, mert a kormányok világszerte tisztában vannak a környezetvédelmi problémákkal kapcsolatos aggályokkal.
A csomagolóanyag-gyártókat támogató kedvező kormányzati politika – különösen az ipari országokban – vonzó lehetőségeket kínál a piaci szereplők számára a jelenlegi termelési szintjük növelése érdekében. Ennek eredményeként a fenntartható csomagolások piaca elsősorban a megnövekedett kormányzati intézkedések miatt bővül, a szemétlerakókba kerülő műanyagszemét mennyisége pedig csökken.
Továbbá a növényi alapú csomagolóanyagok egyre népszerűbbek a kozmetikai iparban, mivel újrahasznosíthatók, komposztálhatók, biológiailag lebomlanak. Az olyan világcégek, mint a kozmetikai ipar óriásának számító L’Oréal Group, elkötelezett a fenntartható csomagolóanyagok használata mellett. Természetesen a többi világcég is aktív a piacon. A közelmúltban a Procter & Gamble és a Home Care együttműködött a dán Pabocoval, hogy a Lenor termékeiket „első generációs” papíralapú palackokban dobják piacra Hollandiában. A fogyasztási cikkek iparágának más meghatározó szereplői – mint például az Unilever és a P&G – is a fenntartható csomagolási lehetőségek felé haladnak. A szegmens jelentős szereplőinek kezdeményezése várhatóan a piac bővülését fogja elősegíteni. Így ez egy újabb trend, amely a fenntartható csomagolási piac bevételének növekedését mozdítja elő.
A jelenlegi piaci helyzet anyagfajták szerint
A fenntartható csomagolóanyag piacának szegmentációja a csomagolás típusa alapján palackokat, flakonokat, zacskókat, tasakokat és dobozokat foglal magában (alapanyagukat tekintve pedig papírt és kartont, üveget, fémet és műanyagot). Jelenleg a hullámkarton doboz hasítja ki a legnagyobb szeletet a fenntartható csomagolási piac tortájából. Mivel az ilyen típusú csomagolást hosszabb tárolási időre tervezték, az iparágakban a gyártóknak könnyű, de masszív szállítódobozokra van szükségük, hogy biztosítsák a csomagolt termékek biztonságát és védelmét a szállítás során. A papír és karton szegmens az előrejelzések szerint a 2022–2030 közötti időszakban a leggyorsabban növekvő terület lesz.
Piaci részesedések regionálisan
Globális szinten a fenntartható csomagolási piac különböző módon teljesít. Az ázsiai csendes-óceáni 145,5 milliárd USD-t tett ki 2021-ben, és várhatóan 43,2%-os CAGR-t fog felmutatni a 2030-ig tartó időszakban. Ez a dominancia összefügg az egyre erősödő kormányzati programokkal és törvényekkel, amelyek arra ösztönzik a cégeket, hogy környezetbarát csomagolást válasszanak. Ebben a régióban van jelen a világ legnagyobb gyártóereje: Kína, amely környezetbarátabbá igyekszik tenni a csomagolási gyakorlatait és az anyagokat.
Az észak-amerikai fenntartható csomagolóanyag-piac a második legnagyobb részesedést képviseli a regionális hatóságok aktív erőfeszítéseinek köszönhetően. A régió keresletét a környezetbarát termékek és a zöld csomagolások iránti vásárlói igény határozza meg, amelyet kormányzati programok támogatnak. A kanadai kormány például számos infrastruktúrát fejlesztett ki az újrahasznosítás elősegítésére, és szigorúan korlátozta a hagyományos műanyag poharak és palackok használatát, hogy csökkentse az ártalmatlanított szilárd hulladék mennyiségét. 2023 márciusában a kanadai kormány bejelentette, hogy befektetett három fenntartható csomagolásokat gyártó vállalatba (Friendlier, Omnia Packaging Inc. és a Unified FlexPackaging Technologies), hogy az országot műanyagmentessé tegye.
A piac legnagyobb szereplője az Egyesült Államok, a leggyorsabban növekvő piac pedig Kanada volt az észak-amerikai régióban.
Az európai fenntartható csomagolóanyag piacának növekedése 2022-től 2030-ig várhatóan jelentős CAGR-el fog növekedni. A fenntartható csomagolás iránti igény Európa-szerte megnőtt az egyszer használatos műanyagokra vonatkozó szigorú kormányzati döntések és a fogyasztók nagyobb fenntarthatósági tudatossága miatt. A fenntartható csomagolási megoldások ösztönzésére irányuló kormányzati lépések kulcsfontosságúak a piac bővülésében. Az európai régióban a fenntartható csomagolóanyagok piacából az Egyesült Királyság birtokolta a legnagyobb részesedést, és a francia piac volt a leggyorsabban növekvő terület.
A piac meghatározó szereplői növekvő aktivitást mutatnak
A kulcsfontosságú piaci szereplők sokat költenek kutatásra és fejlesztésre, hogy bővítsék termékcsaládjaikat, ami a fenntartható csomagolóipar további növekedését segítheti elő. A fő piaci szereplők által véghez vitt innovációk várhatóan további növekedésre fogják ösztönözni a fenntartható csomagolóanyag-gyártók szegmensét. Emellett a piaci szereplők jelenlétük bővítése érdekében különböző stratégiai tevékenységek keretében új termékeket vezetnek be, szerződéseket kötnek, cégeket vásárolnak, növelik a befektetéseket és a piaci fejlesztéseket, valamint együttműködnek más szervezetekkel. Az egyre versenyképesebbé váló és növekvő piacon való növekedéshez és megmaradáshoz az iparági versenytársaknak megfizethető termékeket kell biztosítaniuk.
Az elvártnál lassabban megy végbe csomagolóanyag-váltás az FMCG-szektorban
A polimereket fejlesztő brit Aquapak Polymers Ltd. új, átfogó csomagolási tanulmányt készített „FMCG rugalmas csomagolás: a műanyagról a papírra való átállás felgyorsítása” címmel. A vállalat által levezényelt kutatás 100 brit csomagolási szakértő bevonásával készült. A tanulmány készítői olyan szakembereket szólítottak meg, akik a csomagolással kapcsolatos kutatásért és fejlesztésért (K+F), technológiáért, tervezésért és fenntarthatóságért felelősek az FMCG-szektorban. A tanulmány szerint a megkérdezettek 92%-a tervezi, hogy a fogyasztói csomagolásoknál teljesen felhagy a klasszikus műanyag felhasználásával, helyettesítőanyagként pedig a papírt, kartont, illetve az új polimereket (bioműanyagok és multianyagok) nevezték meg.
Kiderült, hogy a műanyagtól való elszakadás iránti elkötelezettség ellenére az átállás időkerete meglehetősen tág: a megkérdezettek 27%-a 2027-re, 35%-a 2028-ra és 28%-a 2029-re várja a váltás megvalósulását. Ezt a résztvevő szakemberek 30%-a túl lassúnak, 58%-a mérsékeltnek, 12%-a pedig gyorsnak minősítette.
A tanulmány arra is kereste a választ, hogy melyek azok a tényezők, amelyek gátolják az átállást. A válaszadók a környezetbarátabb megoldások használatának fő akadályaként az alternatív csomagolások magasabb költségét jelölték meg, amire a megkérdezettek 53%a szavazott. Második és harmadik helyre az alternatív anyagok elérhetősége (50%), valamint a funkcionalitás és a termékvédelem változatlansága (46%) került.
A tanulmány készítői arra is kíváncsiak voltak, hogy melyek azok a fő erők, amelyek segíthetik az FMCG-szektort az új anyagok fejlesztésének és bevezetésének felgyorsításában. A megkérdezettek 70%-a azon a véleményen van, hogy az ambiciózusabb újrahasznosítási célok kulcsfontosságúak. 62%-uk az új anyagokba való nagyobb beruházást, 54%-uk pedig nagyobb együttműködést jelölte meg a K+F felgyorsítása érdekében.
A válaszadók fele szerint egész iparágra kiterjedő elkötelezettség szükséges a hagyományos műanyagtól való elszakadás érdekében. A megkérdezettek 47%-a a rossz környezeti teljesítményt nyújtó anyagok megadóztatásán keresztüli szigorúbb környezetvédelmi szabályozásban látja az előrelépést.
A tanulmányból nem maradhatott ki a napjainkban különösen nagy fókuszt kapó mikroműanyagok kérdése sem. A válaszadók több mint harmada (37%) rendkívül aggasztónak érzi a problémát, a 63%-uk pedig nagyon aggódik emiatt. A mikroműanyagoknak az apró, legfeljebb 5 mm átmérőjű műanyagrészecskéket nevezzük. A mikroműanyagok sokféle forrásból származnak, például nagyobb műanyaghulladékból, amelyek egyre kisebb darabokra bomlanak.
Ezenkívül a mikrogyöngyök is egyfajta mikroműanyagok, nagyon apró, polietilén műanyagdarabok, amelyeket funkciójavítóként adnak hozzá egészségügyi és szépségápolási termékekhez. Az elmúlt négy évtizedben úgy tűnik, hogy ezeknek a részecskéknek a koncentrációja jelentősen megnőtt, és szennyező anyagként a mikroműanyagok károsak lehetnek a környezetre és az állatok egészségére. Egyre több tudományos bizonyíték támasztja alá, hogy a mikroműanyagok felhalmozódnak a kritikus emberi szervekben, beleértve az agyat is. A válaszadók többsége (84%) azon a véleményen van, hogy sokkal szigorúbb szabályozásra lenne szükség a mikroműanyagok környezetbe kerülésének visszaszorítása érdekében. Ezzel mindössze 6% nem ért egyet a megkérdezettek közül, 10% pedig nem tudja.
A tanulmány összességében arról tanúskodik, hogy az FMCG-szektor szereplői nagyon is tudatában vannak a fenntarthatóbb csomagolóanyagokra történő váltás szükségességével. Fontos, hogy felgyorsuljon a nagy mennyiségben elérhető, a szükséges funkcionalitást kínáló, a felhasználók és a fogyasztók számára is életképes megoldást kínáló anyagok alkalmazására.
Összeállította: Czékus Mihály
Képek forrása: Shutterstock