fbpx

Logisztika újratöltve: 16 nap vasúton Kínától Budapestig

Írta: Sándor Ildikó - 2025 május 23.

Huszonegyedik századi válasz született a globális ellátási láncok kihívásaira: a kínai Ningbo kikötőjétől a németországi Wilhelmshavenen át egészen Budapestig vezető új szállítási tengely alig négy hét alatt köti össze a két földrészt. De a projekt jelentősége messze túlmutat az időmegtakarításon: új mintát kínál a logisztika átalakuló világában.

A visegrádi Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek 19. Kongresszusán Stanley Rong, a ZHEJIANG PORTEX LOGISTICS külföldi igazgatója mutatta be az új modellt, amely nem csupán a távolságokat rövidíti le, hanem újradefiniálja a kapcsolatokat Kína és Európa között.

Bővebben: Vasúti szállítás a Portex Logistics-szel

Stanley Rong
Stanley Rong, a ZHEJIANG PORTEX LOGISTICS külföldi igazgatója

A szívverés új ritmusa: 28 nap Kínából Budapestre

A projekt központi eleme egy új tengeri útvonal, amely Kína keleti partjait köti össze Németország egyetlen mélytengeri kikötőjével, Wilhelmshavennel. Ez a közvetlen kapcsolat – megállás nélkül, a Vörös-tengeren áthaladva – mindössze 26 nap alatt juttatja el az árukat Európába. Innen blokkvonatok viszik tovább a rakományokat Budapestre, mindössze 26 óra alatt, így a teljes szállítási idő 28 napra csökken.

Az útvonalat a kínai Közlekedési Minisztérium is támogatja, különösen a lítium akkumulátorok és más nagy értékű áruk szállítása kapcsán, amelyeknek egyre nagyobb szerepük van a magyar iparban – elég csak a hazai akkumulátorgyárak növekvő számát említeni.

térkép
A projekt központi eleme egy új tengeri útvonal, amely Kína keleti partjait köti össze Németország egyetlen mélytengeri kikötőjével, Wilhelmshavennel

Wilhelmshaven: több mint kikötő

De miért épp Wilhelmshaven? A válasz több tényezőben keresendő. Ez az egyetlen német kikötő, amely 14 000 TEU feletti kapacitású, teljesen megrakott konténerszállító hajókat is fogadni tud – méghozzá apálykorlátozás nélkül. A város logisztikai infrastruktúrája ráadásul szinte példátlan: a kikötőtől csupán 800 méterre található a kétsínű tehervasút-állomás, a közeli autópálya-leágazás pedig gyors közúti kapcsolatot is biztosít.

Az elosztási pontként is funkcionáló Wilhelmshaven innen csupán 27 órára van Budapesttől, miközben Bréma 2, Hamburg 3, Duisburg pedig 15 órányi vasúti útra található. A térkép világossá teszi: ez a kikötő új központként jelenik meg Kína és Közép-Európa áruforgalmában.

Korszerű raktár és zöld logisztika

A kikötő szívében – alig 200 méterre a rakodópontoktól – egy 40 000 m² alapterületű, magas műszaki színvonalat képviselő raktár áll a partnerek rendelkezésére. Az FM Global tanúsítvánnyal rendelkező tűzoltórendszerrel, hőmérséklet-szabályozással és 32 állítható dokkolóval rendelkező csarnok akár napi 2000 raklap kezelésére is alkalmas, veszélyes áruk és e-kereskedelmi termékek egyaránt tárolhatók benne.

A projekt zöld vonatkozásait sem szabad figyelmen kívül hagyni: az új szállítási útvonal szén-dioxid-kibocsátása lényegesen alacsonyabb, mint a hagyományos, Jóreménység fokán átvezető tengeri útvonalaké.

Vasúti alternatíva: 16 nap alatt Budapestig

A ZHEJIANG PORTEX LOGISTICS nemcsak a tengeri szállításban újít: teljes menetrend szerinti vasúti blokkvonat-szolgáltatást is indít Kína és Európa között. A három kiindulópont – Jinan, Xi’an és Chongqing – közül az első vonatok már július közepén elindulnak, és mindössze 16 nap alatt érnek el Budapestre. A projekt a Deutsche Bahn, valamint a budapesti VAST terminál közreműködésével valósul meg.

A blokkvonatok egy megállóval, közbenső átrakás nélkül közlekednek. A szállítás menetrendje előre rögzített, így a kiszámíthatóság szinte teljes. Ez különösen értékessé teszi a szolgáltatást a gyors, időérzékeny szállítmányok esetében.

Tehát?

Az új Kína–Magyarország logisztikai fővonal nem pusztán egy új útvonal a térképen. Magyarország e projekt révén nemcsak tranzitország marad, hanem valódi elosztóközponttá válhat a jövő logisztikai térképén.

A témában ez a cikkünk is érdekelni fogja: Szintet lépett a hazai logisztikai szereplő versenyképessége