A Boston Consulting Group legfrissebb elemzése szerint öt olyan megatrend alakítja a csomagolási ipart, amelyek hosszú távon is meghatározzák a vállalatok stratégiáját. A jelentés kiemeli, hogy a fenntarthatóság, a digitalizáció, az új anyagok megjelenése, a fogyasztói tudatosság erősödése és a gazdasági hatékonyság keresése mind olyan tényezők, amelyek gyökeresen átalakíthatják a szektort.
Fenntarthatóság a középpontban
A Boston Consulting Group (BCG) szerint a legnagyobb hajtóerő továbbra is a fenntarthatóság. A szabályozói oldalról érkező nyomás és a fogyasztói elvárások együtt kényszerítik a gyártókat arra, hogy környezetbarátabb csomagolásokat vezessenek be. Az egyszer használatos műanyagok fokozatos kivezetése és a körforgásos gazdaság erősödése miatt a vállalatok egyre inkább a biológiailag lebomló vagy újrahasznosítható anyagokra támaszkodnak.

Digitalizáció és mesterséges intelligencia
A digitalizáció és az automatizáció térnyerése teljesen új működési modellt hoz a csomagolás világába. A BCG előrejelzése szerint az adatelemzés és a mesterséges intelligencia támogatásával a cégek optimalizálhatják a gyártási folyamatokat, csökkenthetik a selejtet és rövidíthetik a fejlesztési ciklusokat. Emellett a digitális nyomon követhetőség révén pontosabb információk állnak majd rendelkezésre a fogyasztókról és a csomagolóanyagok életciklusáról.
Új anyagok térnyerése
A hagyományos műanyagok dominanciáját egyre inkább megtörik az új generációs alapanyagok. A jelentés szerint a biopolimerek, a komposztálható alternatívák és a rostalapú megoldások olyan területeken is megjelenhetnek, ahol eddig csak a műanyag volt alternatíva. Az anyagfejlesztések ugyanakkor költségoldali kihívásokat is hordoznak, így a versenyképesség megőrzése érdekében a tömegtermelés bővítése kulcskérdés lesz.
Fogyasztói tudatosság erősödése
A fogyasztók egyre érzékenyebbek a környezetbarát megoldásokra. A vásárlói döntésekben egyre nagyobb szerepet játszik, hogy a termék csomagolása mennyire felel meg a fenntarthatósági elvárásoknak. A márkák számára tehát nem csupán kötelezettség, hanem üzleti lehetőség is, ha egyértelműen kommunikálják zöld törekvéseiket.
Hatékonyság és költségcsökkentés
Az iparági trendek között kiemelt helyet kap a gazdasági hatékonyság keresése. A cégek olyan megoldásokra törekednek, amelyek egyszerre csökkentik a környezetterhelést és a működési költségeket. A digitalizáció és az anyaginnovációk révén megvalósítható folyamatoptimalizálás hosszú távon a versenyképesség záloga lehet.
A Boston Consulting Group felhívja a figyelmet, hogy azok a vállalatok, amelyek nem reagálnak időben ezekre a változásokra, komoly versenyhátrányba kerülhetnek. A siker kulcsa az lesz, hogy a cégek képesek legyenek egyszerre megfelelni a szabályozói elvárásoknak, a fogyasztói igényeknek és a gazdasági hatékonysági követelményeknek. A csomagolóipar előtt álló évtizedet tehát a fenntarthatóság és az innováció kettőse határozza meg.
Szöveg forrása: Packaging Europe
Transpack Tudástár: csomagolás – A Boston Consulting Group szerint öt megatrend határozza meg a jövőt: fenntarthatóság, digitalizáció, új anyagok térnyerése, fogyasztói tudatosság és költséghatékonyság. A csomagolóipar sikerét az alkalmazkodás és az innováció egyensúlya adja.