fbpx

Befellegezhet a vonalkód fél évszázados korszakának

Írta: Csomor Zsolt - 2025 május 24.

50 évvel azután, hogy 1974-ben egy Wrigley’s rágógumin először használták a GS1 vonalkódot az Ohio állambeli Troyban, új korszak kezdődik a kiskereskedelemben. A globális cél, hogy 2027 végére világszerte minden pénztár képes legyen beolvasni az új generációs, GS1 szabványos QR-kódokat.

A változás igénye

A hagyományos vonalkódok – melyek globálisan egyedi GTIN-azonosítót tartalmaznak – ma napi tízmilliárd leolvasással segítik a kereskedelmet. Az 50 év alatt a technológia a GS1 szervezet révén a kiskereskedelem, logisztika és élelmiszeripar alapeszközévé vált.

A mai fogyasztók azonban már nemcsak gyors beolvasást várnak, hanem részletes, átlátható termékinformációkat is – például az összetevőkről, származásról vagy környezeti hatásokról. Ezt az igényt támasztják alá a szabályozó szervezetek és a márkatulajdonosok is.

vonalkód leolvasó árcédula
Kép forrása: Shutterstock

„A mai, egyre tudatosabb fogyasztók nemcsak vásárolni akarnak, hanem hozzájutni minden olyan információhoz a termékről, amelynek ismeretében meghozzák a vásárlási döntésüket” – hangsúlyozta Krázli Zoltán, a GS1 Magyarország üzleti kapcsolatokért felelős igazgatója.

Új generációs QR-kód

Az új, kétdimenziós QR-kódok kisebb helyet foglalnak el, több adatot hordoznak, és képesek egyszerre kiszolgálni a fogyasztói és üzleti igényeket. A Carrefour, Lidl, Alibaba vagy a Procter & Gamble, L’Oreal és Mondelez már mind az új technológia mellé álltak.

„A QR-kódok képesek új szintre emelni a fogyasztói élményt, hiszen nemcsak az árut azonosítják, hanem egy teljes történetet mesélnek el a termékről” – tette hozzá Krázli Zoltán, kiemelve, hogy bár a 2027-es határidő még távolinak tűnhet, a felkészülést most kell megkezdeni.

Technológiai és stratégiai feladat

A kasszarendszerek alkalmasságát érdemes felmérni, és célszerű fokozatos stratégiát kialakítani az átállásra. A gyártóknak a logisztikai és marketing részlegeik összehangolt munkájára lesz szükség, hogy a kódok tartalma megfeleljen az ellátási lánc és a fogyasztók elvárásainak.

A QR-kódok már képesek olyan adatokat is közölni, mint a lejárati idő, tápérték, allergének, karbonlábnyom, fenntarthatósági célok vagy receptek. A csomagolás helyett egyetlen beolvasással megnyílik az információk teljes tárháza – közvetlenül az okostelefonon.

„A kétdimenziós kódok nemcsak információt adnak, hanem lehetőséget is kínálnak a márka és a fogyasztók közötti kapcsolat elmélyítésére” – fogalmazott zárásként Krázli Zoltán, hozzátéve: aki időben lép, versenyelőnyhöz juthat.

Szöveg forrása: termekmix.hu

CÍMKÉK