Hirdetés
(Timi) SIRHA

100 éve innen indult minden...

Az amerikai Eugene Bradley Clark nevéhez kötődik 1917 óta az első ipari belsőégésű villástargonca feltalálása: a „The Forklift”. A CLARK azóta világszerte az anyagmozgató berendezések vezető szolgáltatói közé tartozik, kiváló termékeket és szolgáltatásokat kínálva a logisztika minden felhasználási területére.

A „Tructractor” megalkotása kulcsfontosságú volt a CLARK 100 éves anyagmozgató történetének, amely az Egyesült Államokban, Buchananban, Michiganben, az Eugene Bradley Clark vállalkozásában készült el. A gépészmérnök és vállalkozó kezdetben fúrógépeket gyártott a vasúti ipar számára, valamint acéllemezeket és autókhoz tengelyeket. Tekintettel arra, hogy ezek valóban nehéz áruk voltak, jött a kérdés, hogyan lehet „A” ponttól „B” pontig mozgatni az anyagot emberi erő nélkül, azaz gyorsabban és hatékonyabban szállítani? A CLARK-csapat első háromkerekű szállítóeszközei peronkocsik voltak, mellyel legfeljebb két tonna rakományt tudtak szállítani. A szállítójármű érdekessége még az volt, hogy a kormányt megfordították, tehát a kezelő előtt volt a rakomány, nem volt fék rajta, de a „Tructractor” nevű szállítóeszköz így kis kitűnően szolgálta célját.

1920-ban a „Truclift” volt az első belső égésű motorral, 3 féle típusban gyártott ömlesztett áruk szállítására alkalmas targonca, majd a CLARK 1928-ban elindította a „Tructier”-t, amely az első targonca volt hidraulikus emelőrendszerrel.

A munkavégzés hatékonysága 1942-ben egyre fontosabb lett, ekkor építette meg a CLARK a Carloader-t, az első elektromos targoncát, amely egy teljes napi munkavégzésre alkalmas volt. 1943-ban a CLARK volt az első targoncagyártó ebben a szektorban, aki figyelmeztető és biztonsági címkékkel látta el gépeit, kiemelt figyelmet fordítva ezzel a munkavédelemre. A márka egyre népszerűbb lett a felhasználók körében, ekkor vált a „CLARK” a „targonca” szó szinonímájává. A vállalat az 1950-es és 1960-as években piacvezetővé vált az ipari targonca szegmensben. Az innováció azonban továbbra sem lassult: 1952-ben a CLARK bővítette portfolióját, és elindította üzemeltetői képzésprogramjait. Korábban még senki nem ajánlott ilyen képzést. Jelentős technológiai ugrás 1956-ban történt, amikor a CLARK elkezdte használni emelőoszlopaiként az I-gerendát. Ez az innovatív megoldás óriási mértékben javította a függőleges stabilitást. 1967-ben a CLARK újítása volt – ugyancsak elsőként a piacon –, hogy targoncáit védőkerettel látta el, így a kezelők még nagyobb biztonságban voltak munkavégzés közben. Szintén ebben az évben fejlesztették ki a TW és TM modelleket, majd ezeket bevezették a piacra, mint az első, rendkívül könnyen manőverezhető háromkerekű elektromos targoncákat. 1976-ban a CLARK már túl volt az 500 ezredik legyártott villástargoncán, és ezzel a gyártási lendülettel a mai napig sem állt le.

A CLARK a 2017-ben, a megalakulás 100. évfordulójuk alkalmával bemutatta a C20-35 és GTS20-33 típusú belsőégésű targoncáinak „Centennial” sorozatát Stuttgartban, a LogiMAT szakkiállításon. „Egy cél, egy márka, egy örökség, egy évszázad”. Ez a szlogen, amit a CLARK, mint a targonca feltalálója, a 2017-ben kiadott gépein feltűntetett. A CLARK mindig is híres volt gépei megbízhatóságáról. Ez köszönhető a nagyteljesítményű, üzemanyag-hatékony motoroknak. A márka 1,5 t emelőkapacitástól egészen 8 t-ig biztosít számos alternatív lehetőséget anyagmozgatásra, a legkülönbözőbb felhasználási területekre. Az új S-sorozattal megérkezett a belsőégésű villástargoncák új generációja. Stílusos kialakítás, ergonómia, nagyobb biztonság, és maximális kezelői komfortérzet. Az S-sorozattal olyan targoncát hoztak létre, amely teljes egészében az üzemeltető igényeire összpontosít.

A CLARK targoncáiról általánosságban elmondható: hosszúak a karbantartási intervallumai, alacsony az üzemeltetési költségük, és csökkentett üzemanyagfogyasztás jellemzi az optimális motorhatékonyságnak és teljesítménynek köszönhetően.

Várhegyi Kornél

Ezeket olvasta már?

Sarkalatos problémát oldhattak meg az önvezetésben
A megoldás az épület egymásra merőleges oldalai és a talaj közötti találkozási pontra koncentrál.
Pályázati aktualitások
A cél a hazai kkv-k termelési kapacitásainak bővítése és technológiai modernizációjának támogatása.
Miért a biztonság a legalapvetőbb?
A biztonság kulcselem, amely meghatározza a rádió távvezérlő felépítését és kialakítását.
A holdkutatás 50. évét ünnepeljük – Goodyear gumikon a Holdon
A Goodyear levegő nélküli XLT abroncsai voltak az elsők, melyek guminyomot hagytak a Hold felszínén.