Hirdetés
(Timi) SIRHA

Az élelmiszercímkék jövője

Az élelmiszerlánc részeként mind a csomagoló-, mind a címkézési iparág fellendülőben van. Ennek oka a globális népességnövekedés, a gazdasági fejlődés és a feltörekvő gazdaságok megnövekedett fogyasztása. Különösen a feltörekvő gazdaságokban fokozza a csomagolás iránti növekvő keresletet a gyors népességnövekedés. Kínában például a középosztálybeli fogyasztók száma 2020-ra 400 millióval fog nőni 2009-hez képest.

Új vevők, új szokások

„A középosztály fogyasztói előrecsomagolt élelmiszert vásárolnak a szupermarketekben, de újabban a kisebb üzletekben is. Arra is számíthatunk, hogy a gyártók egyre inkább megbecsülik az alacsonyabb jövedelmű fogyasztókat. Ebben nagy növekedési potenciált látunk” – magyarázza Pascal Oliveira, a UPM Raflatac élelmiszeripari szektorának globális üzletfejlesztési igazgatója. Oliveira szerint az élelmiszer-csomagolás iránti növekvő kereslet a nyugati országokban összefüggésben van a demográfiai változásokkal és az új főzési, étkezési szokásokkal. Az egyszemélyes háztartások számának növekedése a kisebb csomagolási méretek iránti nagyobb kereslethez, ezáltal a csomagolási és címkézési ipar növekedéséhez vezet.

„Manapság alapjaiban változnak a főzésről és az étkezésről kialakult elképzelések. Az embereknek egyre kevesebb idejük van a saját ételek elkészítésére. Ennek következtében egyre gyakrabban vesznek készételeket vagy előre csomagolt termékeket, például salátát és gyümölcsöt.”

Oliveira szerint még Kínában is nagyon népszerűek a készételek. Ez új lehetőségeket nyit a csomagolóipar számára. „Ezen túlmenően a szigorúbb élelmiszer-biztonsági és higiéniai szabványok és előírások is hatással vannak az élelmiszer-csomagolásra és a címkézésre.”

Intelligens megoldások tűnnek fel a polcokon

Az iparilag fejlett országokban állandóan új élelmiszerek kerülnek a piacra, amelyek folyamatosan új csomagolási alkalmazásokat és innovációkat igényelnek. Ugyanakkor a fogyasztók egyre inkább értékelik a fenntartható csomagolásokat.

Újabb trendnek számítanak a cukornádból vagy akár a fűpapírból készült alternatív csomagolóanyagok, amiket az ökológiai termelésű gyümölcsök és zöldségek csomagolására szánnak. Fontos szempont a visszazárhatóság lehetősége. Az öntapadós címkék jó megoldást kínálnak a különböző csomagolási megoldásokhoz. Az olyan új termékek, mint például a full wrap (a csomagolást teljesen körülölelő – a ford.) címkék, több helyet kínálnak a reklámozáshoz, és növelik a láthatóságot az üzletek polcán” – magyarázza Oliveira.

Kiváló lehetőséget biztosítanak a címkeipar számára az új trendek. „A gyártók és a kiskereskedők új prémium élelmiszerekkel próbálnak új célcsoportokat elérni. Az elvárások teljesítésében központi szerepet játszanak a címkék. Ezek gondoskodnak a vonzó megjelenésről és funkcionális dizájnról” – mondja Oliveira.

De a fogyasztók az élelmiszerekkel kapcsolatban a biztonságra és az egészségre is odafigyelnek. Egyre inkább érdeklődnek az átláthatóság és a termékinformáció iránt, és egyre gyakrabban keresik a bizonyos adalékokat nem tartalmazó speciális termékeket is.

„A fogyasztók tudni akarják, hogy mit vásárolnak, és mit esznek meg. Ez könnyen teljesíthető átlátszó címkékkel, füzetcímkékkel és úgynevezett Multitac megoldásokkal. Az olyan intelligens címkék, mint például a RafMore, rengeteg információt nyújtanak az összetevőkről, az egészségi előnyökről és a termék eredetéről” – mondja Oliveira.

Sok ember törekszik az élelmiszer-pazarlás csökkentésére. Ez is ösztönzi a kisebb csomagolási méretek és multipack csomagolási megoldások terjedését.

„A gyártók a kalóriafogyasztás csökkentése érdekében is kínálnak kisebb adagokat. Ezt porciókontrollnak nevezik. Ez a tendencia azonban számos országban a háztartások zsugorodásának is köszönhető, ami a teljes élelmiszer-ellátási láncot érinti, beleértve az élelmiszer-címkézést is, hiszen a kisebb adagokhoz több csomagolásra van szükség.”

Több az egyediség a digitális területen

Az online kereskedelem növekedésétől az várható, hogy az iparosodott országok ügyfelei egyre gyakrabban házhoz rendelik az élelmiszert is. Ez a tendencia vélhetően az élelmiszer-címkézés 3,5-4%-s növekedését fogja eredményezni.

Végül is az online kereskedelem potenciálja attól függ, hogyan tervezik a kiskereskedők az úgynevezett „utolsó mérföldet”. Más szóval, arról szól, hogy miként tervezik az ételek és termékek szállítását. „A kereskedőknek olyan csomagolási megoldásokat kell alkalmazniuk, amelyek sok kritériumnak megfelelnek: elég erősnek kell lenniük a szállításhoz, meg kell felelniük az élelmiszer-biztonsági követelményeknek, továbbá támogatniuk kell a gyártók márkaépítési igényeit. Bizonyos, hogy az élelmiszeriparban nagyobb lesz a kereslet a csomagolásra és a logisztikai címkézésre” – állítja Oliveira.

Az intelligens címkék különösen hasznosak a logisztikában, mivel lehetővé teszik az élelmiszer-csomagolás nyomon követhetőségét az egész értékláncban. A megkülönböztető kódok és a megfelelő felhőalapú szoftverek lehetővé teszik a gyártók és forgalmazók igényeinek megfelelő rugalmasságot és interakciót. Fontos szerepet játszhatnak a címkék a „csomagolás internetének” és a dolgok internetének megoldásában is. Az új alkalmazások lehetőséget nyújtanak a márkák és a fogyasztók közötti kölcsönhatás fokozására.

A RafMore címkéhez hasonló megoldásokkal a fogyasztók mobilkészülékeiken keresztül több információt kaphatnak a felhőből. Ez különösen előnyös a kiskereskedők és a gyártók számára az ügyfélhűség, a kommunikáció és a hitelesség szempontjából. Oliveira szerint ezzel fokozhatják a fogyasztói élményeket, és új információkat is kaphatnak a célcsoportokról. Ez egyre fontosabb lesz.

Természetesen a digitalizáció a digitális címkenyomtatás növekedését eredményezi. „Ez nemcsak a személyre szabott csomagolást teszi lehetővé, de költséghatékonyságot és nagyobb rugalmasságot biztosít a kisebb gyártási tételeknél”.

Vérünkben van a fenntarthatóság

Az elmúlt években egyre fontosabb témává vált a fenntartható csomagolás. A jogalkotók és a lakosság egyre inkább nyomást gyakorolnak a gyártókra annak érdekében, hogy csökkentsék a szennyezést és a csomagolási hulladékot, különösen a műanyagét. Erre példa, hogy az EU-ban új műanyag stratégiát jelentettek be, amely szerint 2030-ig minden műanyag csomagolás újrahasznosítható lesz. Ez a megközelítés elősegíti a körkörös gazdaságot, de új lehetőségeket kínál a radikális innovációhoz is. Az UPM egyedülálló pozícióval rendelkezik az erdőalapú értékláncban a fenntartható címkézési megoldások kifejlesztésére.

„A fenntarthatóság a UPM vérében van. Régóta aktívan részt veszünk a nyersanyagok hatékony felhasználásában, az újrahasznosításban és az öko-dizájnban” – mondja Oliveira. „A UPM Raflatac rendszeresen értékeli komponenseink és termékcsaládjaink életciklusát. Folyamatosan fejlesztjük termékeinket, és a hagyományos termékváltozathoz képest új, optimális környezeti lábnyomú módosításokat hajtunk végre.”

A UPM Raflatac olyan fenntartható megoldásokat kínál, mint a RafCycle újrahasznosítási koncepciója, ahol a címkehulladékot újra felhasználják. Egy másik termék a RAFNXT+ fenntartható címke megoldás. A teljes életciklus alatt hatékonyan használják a nyersanyagokat, energiát takarítanak meg, csökkentik a vízfelhasználást és a minimalizálják a hulladékot. A „Forest Positive” életciklus-megközelítése is segíti a szén-dioxid-felvételt és a biológiai sokféleséget.

Végső soron a fenntarthatóság és a csomagolás hatásának fokozott tudatosítása jelentősen megváltoztatja a csomagolási és címkézési iparágat. „Elvégre minden az öko-designról szól. A fenntartható címkék kidolgozásához meg kell hallgatnunk a fogyasztókat, és válaszolniuk kell az igényeikre. Csak így tudjuk fejleszteni az innovációinkat” – mondja Oliveira.

Forrás: Biofore 1/2019, szerző: Vesa Puoskari, fotók: UPM Raflatac, fordítás: LUPE Magazin

 

 

Hirdetés
QLM (Timi)

Ezeket olvasta már?

Vállalatok a körforgásos gazdaságban – II. rész
Fenntarthatósági workshop és képzéssorozat.
Terjeszkedik a FlixTrain
A németországi siker után 2020-ban a FlixMobility külföldön is bevezeti a FlixTrain márkát.
Vége a műanyag táskának az ALDI-nál
Az ALDI Magyarország folytatja korábban elkezdett környezetvédelmi törekvéseit, és számos innovatív lépést tesz a fenntarthatóság érdekében.
Nem az anyagon múlik, hanem mirajtunk
A döntő az, hogy veszi-e a fáradtságot a lakossági fogyasztó arra, hogy szelektíven gyűjtse a műanyag és egyéb hulladékokat.