Oroszország remek lehetőséget jelent a csomagolóipar számára

Az orosz piac kezd kilábalni az alagútból, legalábbis, ami a csomagolási szektort és a kapcsolódó feldolgozó-iparágakat, valamint a műanyag-és gumiipart illeti. Erre két ékes példa a két kereskedelmi vásár: upakovka – Feldolgozás és Csomagolás és az interplastica, a 22. Műanyag- és Gumiipari Nemzetközi Kereskedelmi Vásár. 25.000 látogató tekintette meg a moszkvai Krasznaja Presznya AO Expocentert, hogy láthassa a 32 országból jövő 950 kiállító széles áruskáláját.

Oroszország a 2016-os stagnálási időszak és a 2015-ös -2,8%-os recesszió után 2017-ben az 1,5%-os bruttó nemzeti termék növekedésének új expanziós szakaszába lépett. Négy évvel a szankciók bevezetése és az olajár csökkenése után az orosz gazdaság adaptálódott az új körülményekhez, és sikerült ismét növekednie.

Újra nagyfokú az érdeklődés a korszerű gépek, gyártóüzemek és high-tech-anyagok iránt. Különösen érvényes ez a csomagolástechnológiák és műanyagfeldolgozó-berendezések iránti igényre. A kiállító cégek örömére az upakovka és az interplastica vásár tevékenységei nem szorítkoztak csak az információcserére. Sok vásárlátogató azzal a konkrét szándékkal érkezett, hogy vásároljon, és már a helyszínen meghozza a beszerzési döntéseit. Ez megerősíti azokat az elemi befektetési igényeket, amelyek továbbra is fennállnak Oroszországban és a környező államokban.

A számos külföldi kiállító jelenléte bizonyíték arra, hogy továbbra is erős az érdeklődés az orosz piac iránt. „Néhány nehéz év után újra beindultak a dolgok. Aki szívós, elnyeri jutalmát” – gondolkodik Werner Matthias Dornscheidt, a Düsseldorfi Vásár vezérigazgatója és elnöke, pozitív következtetést levonva. Elégedetten a két kereskedelmi vásárral, továbbfűzi gondolatait: „Remek volt a hangulat a csarnokokban, a kiállítók szerint az üzletemberek rendkívüli érdeklődéssel jöttek, akik készek voltak rendelni is. Kihasználták az itteni különleges lehetőséget, hogy megnézhessék a világpiacok legújabb fejleményeit, és a helyszínen tárgyalhassanak a beszállítókkal.”

Az orosz fogyasztók több minőségi élelmiszert engednek meg maguknak

Ahogy Oroszországban a rendelkezésre álló jövedelem növekedik, a költési hajlandóság ismét felfelé tart, és egyre több fogyasztó fektet be minőségibb élelmiszerbe. Ezenkívül változnak az étkezési szokások: különösen a fiatalabb nemzedék folyamodik egyre inkább a félkész- és gyorsételekhez. Piackutatók azt várják, hogy az előrecsomagolt élelmiszerek iránti kereslet összesen 4%-kal növekedik 28,4 millió tonnára 2022-re. Átlag feletti növekedést jósolnak különösen a reggeli gabonafélék, sóssütemények, félkész ételek, minőségi csokoládétermékek, valamint az édes péksütemények és rágcsálnivaló szeletek tekintetében.

Emellett egyre népszerűbbek az üdítőitalok. Az orosz fogyasztók, különösen nagyvárosi térségekben, egyre egészségtudatosabbak. Egyre nagyobb mértékben folyamodnak palackos vízhez, valamint funkcionális és dúsított italokhoz. Trenddé válnak az új ízek, alacsony cukortartalmú italok, smoothie-k, és azonnal iható teák.

A gyártócégeknek, hogy megfeleljenek a növekvő igénynek és az orosz fogyasztók fokozódó elvárásainak, amelyeket az ételek és italok minőségével, frissességével, ízével, valamint alakjával és kinézetével szemben támasztanak, tovább kell bővíteniük gyártási kapacitásaikat, és világszínvonalú feldolgozó- és csomagolótechnológiákba kell befektetniük. A Made in Germany technológiát pedig nagyra értékelik – Németország Oroszország legfontosabb gépbeszállítója, az orosz élelmiszeripari- és csomagolóipari gép importjának negyedét teszi ki. Bizonyos iparágakban ez a szám még jelentősebb. 2018 első 11 hónapja folyamán az Oroszországba irányuló német élelmiszeripari/csomagolási gépek exportja még tovább emelkedett, egészen 383 millió euró összegre – alig kevesebb mint 14%os növekedés az előző évhez képest. Az upakovka 2019 német kiállítói azt várják, hogy a gépek iránti kereslet idén tovább nő, továbbá az olasz cégek is profitálnak a csomagolástechnológia iránt fokozódó keresletből. Az Olaszországból és az UCIMA, az Olasz Gépgyártószövetségből érkező számos kiállító emiatt elégedett volt a kereskedelmi vásári részvételével.

Komoly érdeklődés különleges témákban

Mivel az upakovka kiállítást az interpack alliance ernyője alatt szervezték, a düsseldorfi interpack kiállításról átvett különleges innovationparc téma fontos szerepet játszott Moszkvában. A tavaly tapasztalt élénk érdeklődésnek köszönhetően az innovationparc fórumprogramja megduplázódott 2019-re, két párhuzamos tevékenységekkel futó színpaddal.

Az iparágban zajló trendtémákról szóló előadások ilyen címekkel, mint pl. „Csomagolás – Legjobb gyakorlat a márkák és kiskereskedők számára”, „Csomagolás 4.0: hogyan tegyük ügyfeleinket boldoggá”, „A csomagolás megmenti vagy tönkreteszi majd a környezetünket?” vagy „Csomagolástechnológiák az italiparban” rendkívül tetszettek a látogatóknak. Az ülősorok és a környező állótér mindig tömve volt. Az innovationparc partnere volt a Nemzeti Csomagolási Szövetség (NCPack), a Német Mérnöki Szövetség (VDMA), a Kiskereskedelmi Marketing Globális Szövetsége (POPAI), az Orosz Márkaügynökségek Szövetsége (ARBA), valamint az orosz szaklap, a Tara i Upakovka.

Az Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezettel (FAO) közösen szervezett interpack alliance téma, a Spóroljunk Élelmet fontos programszakasz volt az innovationparc programján belül. A Thomas Stenzel, a Moszkvai Düsseldorfi Vásár ügyvezető igazgatója és Agashi Harutynyan, a moszkvai FAO-iroda vezetője által megnyitott programszakasz a következő kérdéssel foglalkozott: „Mennyibe kerül élelmet spórolni?” Az első rész megvilágította az élelmiszer-veszteségek és élelmiszer-hulladékok közvetett következményeit, és példákat mutatott a probléma kezelésére. A felszólalók között olyan orosz szervezetek megbízottjai voltak, amelyek a fogyasztói érdekeket, kiskereskedelmet és élelmiszeripart, valamint non-profit szervezeteket, mint pl. az Orosz Ételbankot képviselték. A programszakasz második része a csökkentett élelmiszer-hulladék és -veszteségek kedvező gazdasági, társadalmi és ökológiai hatásaival foglalkozott. Az ezen felszólalók között a politikai szféra magasan képzett személyiségei voltak, mint pl. Franciaország és Ausztrália diplomatái, az EU képviselői, valamint norvég és holland minisztériumi személyek.

„Az a tény, hogy az innovationparc iránti érdeklődés még tovább nőtt, bizonyítja, hogy az interpack alliance trendtémái nemcsak alapvető fontosságúak a düsseldorfi kiemelt kereskedelmi vásáron, hanem az olyan növekvő piacokon is, mint Oroszország, a korszerű megoldások beszállítóinak számos lehetőséget kínálva a hatalmas piaci potenciál kiaknázására” – állítja Jablonowski, a Düsseldorfi Vásár Feldolgozás és Csomagolás globális portfólió-igazgatója. Az innovationparc az elkövetkezendő upakovka 2020 kiállításon az italok orosz trendtémáira fog koncentrálni – különös tekintettel az üdítőitalokra, valamint az egészséges funkcionális italokra.

Érdemes felidézni, hogy a WPO a Düsseldorfi Vásár és a FAO fontos partnere volt a Spóroljunk Élelmet Pavilonban a 2017-es Interpack kiállításon. Hasonló partnerség vizsgálata van folyamatban az Interpack 2020 kiállításra.

World Packaging Organization

no