Teljes zölddel előre!

Az UPM Biofuels és a Zero Környezetvédelmi Szervezet együttműködik abban, hogy elősegítsék a zöld váltást a közlekedésben és a petrolkémiai iparban. Munkájuk középpontjában az a törekvés áll, hogy hosszútávon is kiszámítható gazdasági környezetet teremtsenek a fenntartható módon előállítható, korszerű bioüzemanyagoknak, hiszen a közlekedésben használt megújuló üzemanyagokkal enyhíthető a klímaváltozás mértéke.

A fosszíliákon túl

Norvégia rálépett a közlekedési kibocsátás csökkentésének ambiciózus útjára. A ZERO – egy norvég nem kormányzati környezetvédelmi szervezet – szerint a fenntartható bioüzemanyagok fontos szerepet fognak játszani a jövő közlekedésében és a biogazdaságban.

Az elmúlt évek során Norvégia – Nyugat-Európa legnagyobb kőolaj- és földgáztermelője – határozott lépéseket tett annak érdekében, hogy csökkentse ökológiai lábnyomát. Az új kormányzati platform kiemelten kezeli az energiaátmenetet és pénzt is fektet új technológiákba. „Elég gyorsan kell csökkentenünk a fosszilis üzemanyagok használatát. Nincs vesztegetni való időnk, és sok dolgot kell megtennünk szinte egyidőben. A fenntartható módon előállított bioüzemanyagok használatának fontos szerep jut a közlekedésben. Más területeken elektromos járműveket használnak, amelyek akkumulátorral vagy hidrogénnel működnek. Ezen alternatíváknak azonban nem szabad versenyezniük egymással, hanem támogatniuk kell egymást” – nyilatkozta a Zéró Kibocsátású Erőforrás Szervezet (ZERO) Politika és Kutatás osztályának elnöke, Kåre Gunnar Fløystad.

A ZERO olyan új technológiák előmozdításában vállalt aktív szerepet, amelyek lehetővé teszik a kibocsátásmentes megoldásokat valamennyi szektorban. A bioüzemanyag a fosszilis üzemanyag egyik fontos alternatívája. „Mi a politikai oldalon és a döntéshozókkal együtt dolgozunk egy fenntarthatóbb közlekedési ágazat létrehozásáért. A döntéshozók magukénak érzik a témát, és jól ismerik a bioüzemanyagok használatának okait. „A bioüzemanyagokat a megoldás részének tekintik és növelni akarják a bioüzemanyagok fenntarthatóságát” – nyilatkozta Fløystad. A bioüzemanyag piaca növekszik Norvégiában és az ország új kormányzati programjában is sok helyen szerepel. „A jelenlegi irányelv szerint Norvégia 2020-as célja a 20%-os bioüzemanyag-használat elérése a közúti közlekedési szektorban, és a terv az, hogy 2030-ra 40%-ra növeli a bioüzemanyagok használatát – a technológiai fejlődés és más alternatívák függvényében. A nemzeti közlekedési tervben is erős a fenntartható bioüzemanyagok használatának támogatottsága, és jelenleg a repülési szektor 1%-os vállalásával kapcsolatos tárgyalásra várnak. Ennek gyakorlatba történő átültetése 2019-ben várható”.

TUDTAD? Az UPM saját korszerű bioüzemanyaga, az UPM BioVerno, akár 80%-kal kevesebb üvegházhatású gázt bocsáthat ki, mint a fosszilis dízel. Tisztábban ég és a BioVerno használata jelentősen csökkenti a közúti közlekedés közben keletkező kipufogógáz-kibocsátását. Kåre Gunnar Fløystad

Norvégia a bioüzemanyagokat fogja támogatni

A bioüzemanyagoknak meg voltak a maguk hullámhegyei és hullámvölgyei Norvégiában, de 2015ben egy ambiciózus új politikai irányvonal előtérbe helyezte a bioüzemanyagokat a közlekedési károsanyag-kibocsátás csökkentésében, ami a bioüzemanyagok használatának növekedéséhez vezetett. Bizonyos bioüzemanyagok környezetbarátabbnak bizonyultak a többieknél, és ezek közül a fenntarthatóbbakat fogják előnyben részesíteni.

Fløystad szerint remények és elvárások is vannak azzal kapcsolatban, hogy Norvégia több természetes, „erdőalapú” korszerű bioüzemanyagot használjon. Bár az erdőalapú biomassza nagyszerű választás bioüzemanyag alapanyagként – különösen az északi országokban –, azért kételyek is felmerültek.

„Voltak olyan állítások, miszerint nincs elég fenntartható bioüzemanyag a fosszilis üzemanyagok használatának csökkentéséhez. De mi a ZERO-nál úgy látjuk, hogy a bioüzemanyagnak nem egyedül kell felváltania a fosszilis üzemanyagokat. Kombinálni kell a bioüzemanyagokat az akkumulátoros és hidrogénes járművekkel. Norvégiának sok erdeje van, és Fløystad megjegyezte, hogy ezt az erőforrást hatékonyabban is fel lehetne használni. „Norvégiában sok üzemet bezártak a cellulóz- és papíriparban, így elég sok fát exportálunk Svédországba, Németországba és más helyekre. Meg kell vizsgálnunk, hogyan tudnánk hasznosítani ezt az erőforrást a zöld iparág építésére és több értéket kinyerni belőle”.

A világ vezető országa az elektromos autók terén Az elektromos autók népszerűek Norvégiában és a számuk gyorsabban növekedett, mint bárhol máshol a világban. Kåre Gunnar Fløystad ennek számos okát sorolja fel. „Az új autókat, illetve a zéró és alacsony kibocsátású autókat előnyben részesítő adórendszernek és a zöldösztönzőket preferáló politikának köszönhetően az elektromos autók eladása nő. Norvégia fővárosa, Oslo rossz levegőminőségtől szenvedett különösen télen, ezért számos intézkedést vezettek be a helyzet javítására; az úthasználati rendszer ebben a régióban magas útdíjat alkalmaz, ám a rendszer különbséget tesz a magas, az alacsony és a zéró kibocsátású járművek között. „A dízel üzemű autókat még nem tiltották be Oslóban, de az útadójukat emelni fogják. A kibocsátásmentes zónák kialakítására irányuló fejlesztés a városközpontban egyre markánsabb. A jövőben ott nem lesznek autók, illetve csak zéró kibocsátásúak közlekedhetnek majd”. A norvég városokban az elektromos autók használhatják a gyorssávokat, amelyeket egyébként a tömegközlekedés és a taxik használnak. „Úgy gondolom, hogy a gyorssávok használata erős motiváló erő az emberek számára az elektromos autókra való áttérés ösztönzésében, mert nagyon sok a forgalmi dugó. Most, ahogy az elektromos autók száma nő, elkezdjük szigorítani a használatukat: amikor a csúcsidőben vezetsz elektromos autót, csak akkor használhatod a tömegközlekedési sávot, ha van utasod”. Fløystad azt mondja, hogy az áttérés az elektromos autókra folytatódni fog.

A bioüzemanyagokra fényes jövő vár a nehézgépjárműves szállítmányozásban

Norvégia új kormányzati programjára és közlekedési tervére alapozva, Kåre Gunnar Fløystad előrevetíti, hogy a bioüzemanyagok használata egyre növekvő mértékben fog elterjedni a nehézgépjárművek forgalmában, a hajózásban és a repülésben is. „Sok fejlesztés várható a nehézgépjárműveknél alkalmazott hibrid megoldásokban is – ezek kombinálják az akkumulátorokat, a hidrogént és a bioüzemanyagokat. Nagyon fontos, hogy a korszerű bioüzemanyagokra a biogazdaság részeként tekintsünk”.

Mindezt jól példázza az elektromos kompokra való áttérés Norvégiában – vannak, akik akkumulátorra, mások hibridekre tértek át, és a biodízel és más korszerű bioüzemanyagok is használatban vannak, nem véletlenül: 2025-ig minden kompnak fosszíliamentessé kell válnia, és ez a fejlesztés is átterjed a tengeri közlekedés más ágazataira is. Norvégia is vizsgálja a repülés és a klímaváltozás kapcsolatát, és kis, teljesen elektromos repülőgépekben és hibrid motorokban gondolkodik, amelyek folyékony üzemanyagot használnának, de lehetőség szerint bioüzemanyagot. „Ez nagyon ígéretesnek tűnik, annak ellenére, hogy sok évvel előre gondolkozunk ebben a témában. De a bioüzemanyagok erős pozícióban vannak már most, különösen a közlekedési szektor nehézgépeket használó részeiben”.

A ZERO együttműködik az UPM-mel a zöldebb közlekedés érdekében

Mindent egybevetve, Fløystad izgalmasnak tartja a korszerű bioüzemanyagok jövőjét. Megjegyzi, hogy nagyon fontos, hogy a bioüzemanyagokat a biogazdaság részeként lássuk – mint egy olyan megoldást, amely támogatja más olyan piacok fejlődését is, ahol a bioalapú termékek felváltják a fosszilis termékeket. Egy ilyen példa a petrokémiai szektor.

„Úgy gondolom, érdekes, hogy az UPM szintén megvizsgálta a biogazdaságnak ezen részét, mert a jövőben nagy lesz a nyomás a petrokemikáliák helyettesítés érdekében, és ez egy gyorsan növő piac. Szükségünk lesz fenntartható, megújuló alternatívákra ezen a téren is. A bioüzemanyagok és más vegyszerek megférnek egymás mellett”.

Az UPM és a ZERO 2018-ban kezdte meg az együttműködést a zöld váltás előmozdítása céljából a közlekedési és a petrokémiai szektorokban. „Sok éve ismerjük már az UPM-et, és érdeklődéssel követtük a tevékenységüket, nemcsak a bioüzemanyagok, hanem más területeken is. Örömteli és bizakodásra ad okot, ahogy egy tradicionális erdészeti vállalat irányt vált, úgy ahogy azt az UPM is tette. A jövőben még több betekintést fog engedni nekünk abba, mi is történik náluk, és hogyan tudunk együtt új dolgokat kifejleszteni a fosszíliákról a megújuló üzemanyagokra történő zöld váltás megvalósítása céljából a közlekedésben”.

ZERO (Zéró Kibocsátású Erőforrás Szervezet)

A ZERO-t 2002-ben alapították azzal a céllal, hogy az üvegházhatású gázok csökkentésén dolgozzon. Olyan új technológiákat támogat, amelyek lehetővé teszik a károsanyag kibocsátás mentes energiát és a fosszíliamentes megoldásokat. A ZERO támogatja az elektromos autók és töltők terjedését, a szén-dioxid-megkötését és tárolását (CCS), a megújuló energiák használatát, a nyílttengeri létesítmények villamosítását, valamint a biogazdaságot, a klímabarát építkezési módokat, az épületek és a fosszíliamentes műanyag használatát.

A jelenlegi irányelv szerint Norvégia 2020-as célja a bioüzemanyag 20%-os részesedésének elérése a közúti közlekedési szektorban, és a terv az, hogy 2030-ra 40%-ra növeli a bioüzemanyagok használatát a technológiai fejlődés és más alternatívák függvényében.

Forrás: Biofore 1/2019
Szerző: Saara Pakarinen
Fotók: UPM
Fordítás: LUPE Magazin
 

 

Hirdetés
(Írisz) Kardex

Ezeket olvasta már?

Jó hír ez az EU-s megállapodás
Környezetvédelem – ami egyben a hazai gazdaságoknak is biztos piacot teremt
Ahogyan a fuvarozói platformok a környezetbarát Supply Chain Management-hez hozzájárulnak
Az éghajlatváltozással egyidejűleg nemcsak a környezetünk, hanem a gazdaságunk is károsul.