fbpx

Csomagolások az online élelmiszer- kereskedelemben

Írta: Szerkesztőség - 2019 április 16.

Világszerte a legnagyobb értékesítési csatornák a szuper- és hipermarketek, de ezekben a növekedés üteme jóval alulmarad az online értékesítésnek, amely becslések szerint 17,4%-kal növekszik évente. Az e-kereskedelem vitathatatlan nagy előnyei a kényelem, a nyitvatartási időtől független vásárlás, az áru házhoz szállítása, amelyekkel időt lehet megspórolni.

Ezek a szempontok az élelmiszerek esetében is szerepet játszanak a vásárlásnál. Habár az élelmiszer-kereskedelemnek jelenleg csak 4,6%-át teszi ki az online értékesítés, 2020-ig ez 10%-ra fog nőni a piackutatók szerint (Ernst&Young). Az élelmiszerek közül inkább eltartható termékeket vásárolnak, nem nagyon bíznak abban a vásárlók, hogy a friss termékek épségben megérkeznek. Mindenesetre az online kereskedelemben nagyon sok a potenciál, és annál erősebb egy márka piaci jelenléte, minél több érintkezési felületet és interakciós lehetőséget kínál.

Csomagolás

A csomagolás az e-kereskedelemben is ugyanolyan fontos, mint a hagyományos kereskedelemben, csak más követelményeknek kell megfelelni. A fogyasztók számára is fontos, hogy a csomagolás jól védje az árut, vagyis funkcionálisan megfelelő és stabil legyen. Ezen kívül lényeges a környezeti hatás és az esztétikus megjelenés. A csomagolás szempontjából is fontos tényezők az alábbiak.

  1. A kényelem

A gyorsaság és egyszerűség a legnagyobb hajtóerő, a kényelmi bevásárlásoknál a gyors kiszállítás egy nagyon fontos plusz szolgáltatás. Ehhez konstrukcióban, anyagában, méreteiben másfajta csomagolásra van szükség, mint a hagyományos kereskedelemben.

  1. A technológia

A csomagolás a logisztika és az ellátási lánc része. A csomagoláson lévő RFID új lehetőséget nyújt a raktárkészlet menedzsmentben, a kapcsolat nélküli fizetésben, az áru követhetőségét és az esetleges visszahívást is egyszerűvé teszi. Jól azonosíthatók a hibaforrások, az anyagszükséglet pontosan számítható, ezáltal a raktárkészlet csökkenthető.

  1. Fenntarthatóság

A fogyasztók számára is fontos tényező a csomagolással összefüggő környezetterhelés csökkentése: ne legyen fölöslegesen nagy a csomagolás térfogata, ne szállítsunk sok levegőt, és ne keletkezzen sok csomagolási hulladék, illetve a keletkező csomagolási hulladék reciklálható legyen.

  1. Okoscsomagolás

Egy okoscsomagolás nemcsak a termék kicsomagolásának élményét növeli, de kommunikációs csatorna és adathordozó is egyben.

Követelmények

Az online élelmiszer-kereskedelemben az érzékeny, könnyen romló árut higiénikusan, megfelelő hőmérsékleten kell szállítani, ügyelve arra, hogy az ütődéstől is védve legyen. Itt nagyon fontos szerepe van a csomagolási logisztikának. A nemrég kidolgozott DIN SPEC 91360 szabvány előírja az elvárásokat. Az irányelv az élelmiszer-biztonság érdekében meghatározza a csomagolási követelményeket, a hűtési koncepciót, a vizsgálati módszereket a csomagolási koncepcióhoz. A hűtött és hűtést nem igénylő termékeket különválasztva kell szállítani, így kézenfekvő a többutas csomagolási megoldás, hogy elkerüljük a csomagolási hulladék mennyiségének további növekedését.

Termékcsomagolások

A Sonoco már úgy fejlesztett ki egy müzlicsomagolást, hogy hagyományos és online értékesítésre is alkalmas legyen.

A kombidoboz 90%-a reciklált papír, a dobozon belül pedig egy vékony műanyag barrier fólia helyettesíti az alumíniumot. Mivel az online értékesítés jóval nagyobb volumen, mint a hagyományos, a dobozok stabilitását az online értékesítés követelményeihez igazították.

Szállítói csomagolások

Németországban már van néhány egy- és többutas megoldás is, amely megfelel az új szabvány előírásainak.

A DHL hűtött élelmiszerek szállítására kifejlesztett többutas multibox csomagolást, amely több mint 100 fordulóhoz alkalmas. A hűtőakku teljesítménye 48 órán keresztül tart, megbízhatóan védi a romlandó árut. A rugalmasan elhelyezhető hőszigetelő válaszfalak biztosítják a dobozban a jó térkitöltést. A többutas csomagolás egy korszerű, jövőbemutató megoldás.

A Landpack megújuló nyersanyagforrásból származó hőszigetelő csomagolása a PS hab alternatívája. A Landbox egy hullámkarton dobozból és egy szigetelő, ütközést csillapító, lélegző bélésből áll, amely rendkívül könnyű. A bélés mezőgazdasági melléktermék, natúrszálakból, tiszta szalmából készül adalék nélkül. A Landbox válaszfalakkal ellátható, így a hűtött és a hűtést nem igénylő áru együtt szállítható, valamint törékeny áru biztonságos szállítására is alkalmas.

A Thimm Cool and Freeze csomagolását kifejezetten az élelmiszerek e-kereskedelmére fejlesztették ki, hűtött és hűtést nem igénylő áru együtt szállítására. Egy külső csomagolás különböző hőmérsékleti zónákra tervezett moduláris belső csomagolásokat fog össze. A külső csomagolást egy PE réteggel védik a lecsapódó vízpárától. Egy újfajta hajtogatási technikával a doboz gyorsan összeállítható. Hűtőakkuval 3°C-t, szárazjéggel -18°C-t lehet elérni a belső modulokban.

A jövő

Valószínű, hogy a jövőben a logisztika magasabb automatizáltsági fokot fog elérni, hogy a rugalmasságra és a gyors kiszállításra vonatkozó elvárásokat is teljesíteni lehessen. A digitális világ által nyújtott lehetőségeket sokkal hatékonyabban tudjuk kihasználni és elterjedtebb lesz a mobil vásárlás.

A helyzet Magyarországon

Az élelmiszerek szállítására vonatkozó előírásokat a HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) kézikönyv tartalmazza. Itt is szigorúan előírják a megfelelő hőmérsékleteket, a higiéniai feltételeket, az eltérő eltarthatóságú élelmiszerek különválasztását. Pl. tejtermékek közelében nem lehet nyers zöldség, és a húst is külön térben kell tárolni. A hűtött termékek előírt hőmérséklete 0-5°C, a húsoké 7°C. Az online kereskedelemben az élelmiszerek szállítására elvileg ugyanezek az előírások vonatkoznak, jelenleg nincs semmi speciális követelmény kifejezetten erre a területre. Mivel ez a terület nem szabályozott, a magyar piac szereplői sokféle megoldást alkalmaznak – nem vagyok meggyőződve róla, hogy mindegyik szakszerű és biztonságos.

Kiss Rozália