fbpx

Andrew Gibbs tartós csomagolásokat tervez

Írta: Transpack-2021/VI. lapszám cikke - 2022 január 01.

A dizájner Andrew Gibbs a fenntartható csomagolások tervezésének egyik megújítója. A csomagolás jövője nagyban függ a termékekről való új gondolkodásmódtól. Például otthon is lehet szódavizet készíteni, de gyártanak szilárd állapotú sampont is.

 

Kiváló üzleti lehetőség

Andrew Gibbs, a neves Dieline tervezői hálózat alapítója meg van győződve arról, hogy az egész csomagolóipar jövője a farost alapú csomagolóanyagokban rejlik. „Ezek gyönyörű és rugalmas anyagok, és már rendelkezünk a feldolgozásukhoz szükséges ismeretekkel is. Sok felhasználási területre alkalmasak, és tulajdonságaikat folyamatosan fejlesztik” – nyilatkozta Gibbs.

 

Andrew Gibbs
Andrew Gibbs

 

Nagyszerű üzleti lehetőség a fenntartható csomagolások fejlesztése, mivel ezáltal a fogyasztók érzékenyebbé válnak a környezeti kérdésekre. Gibbs úgy véli, hogy a csomagolás sikere a fogyasztók választásában is mérhető lesz. A csomagolás akkor sikeres, ha annyira vonzó a fogyasztók számára, hogy haza akarják vinni.

 

Vegyük ki a vizet a folyadékokból

Már régóta beszélnek a termékcsomagolás környezeti hatásairól. A Gibbs által támogatott „A Plastic Planet” nevű szervezet nyílt adatbázist készít a csomagolások kialakítására alkalmas bioanyagokról.

A csomagolt termékeket is a fenntarthatósági elveknek megfelelően kell módosítani. Ezek a változtatások is hozzájárulnak a csomagolóanyagok kiválasztásához és kialakításához. Komoly kihívást jelent például a folyadékok csomagolása a fenntartható csomagolás tervezésekor. Gibbs jól ismeri az üdítőital- és élelmiszeripart. Az ő szemszögéből a világszerte népszerű Soda Stream jó példa a fenntarthatóságra. „A buborékos vizet, amelyhez sok egyszer használatos műanyagot gyártanak, most könnyen el lehet otthon is készíteni, mégpedig mindig ugyanabba a palackba.”

Gibbs megemlíti a félig szilárd állapotban csomagolt mandulatejet is, amelyet a fogyasztás előtt otthon hígítanak fel. Ugyanez a „csak adjunk vizet hozzá” koncepció érvényes a tisztítószerekre is.

A kozmetikumok is változhatnak, amelyeknél eddig hagyományosan a luxuscsomagolás volt mindennek az alfája és omegája. Ami fenntartható, az szép is. A sampont már szilárd állapotban értékesítik, papírba vagy kartonba csomagolva.

 

A csomagolások újrafelhasználása termékváltás nélkül

Néhány évvel ezelőtt Gibbs elhatározta, hogy megpróbálja új irányba terelni a csomagolástervezést, és még inkább népszerűsíteni fogja a környezetbarát megoldásokat. Fontos számára az inspiráció, a lelkesedés és az eszmecsere. Ugyanez a nyitottság vezérelte már 2007-ben is, amikor megalapította a Dieline hálózatot. Gibbs a fenntartható csomagolások tervezését tanítja a kaliforniai Pasadenában, az Art-Center College of Designban. Előre megjósolja a Loop-Recycling Systems (hurok-újrahasznosító rendszer) sikerét, amelynek célja az egyutas csomagolások csökkentése, ami a betétdíjas rendszereken, valamint az eladási csomagolás visszavételén és újrafelhasználásán alapul.

 

ANDREW GIBBS

Los Angelesben él. • 1985-ben született. • 2007-ben alapította a Dieline hálózatot. A Dieline a csomagolástervezés nyomon követésére, fejlesztésére és díjazására specializálódott. • Az „A Plastic Planet” szervezet partnere. • Csomagolástervezést tanít az ArtCenter Egyetemen a kaliforniai Pasadenában. • 2019‒2020 között a Metsä Board „Better with Less” csomagolásdizájn versenyének tagja.

 

Forrás: Metsä Board Magazine 2021
Szöveg: Lotta Ehrnrooth
Fotó: Metsä Board
Fordította: LUPE Magazin