fbpx

Járvány: a jelen hőse az ápoló és a kamionsofőr

Írta: Kohout Zoltán - 2020 március 17.

Átfogó, nemzetközi válságstratégia nélkül elhúzódó közegészségügyi és ebből eredően gazdasági válságra kell számítani a koronavírus-járvány miatt – állapítja meg a G7 portál véleménycikke, több gazdasági megfigyelő elemzését összegezve.

Gyors vágás vagy kivéreztetés?

Ha volna nem csak nemzeti szintű, hanem átfogó, földrészekre vagy nemzetközi együttműködésre kiterjedő stratégia, akkor a gyárak teljes leállításával rövidebb idő alatt lehetne úrrá lenni a járvány okozta közegészségügyi, közellátási és gazdasági problémákon – sugallja a G7.hu, amely szerint ha nem sikeres a teljes leállás, akkor mind a háztartások, mind pedig a cégek erőforrásokat, tartalékokat veszítenek, nehezebb lesz újraindítani a gazdaságot. Az elhúzódó járvány is a cégek tömegeinek a kivéreztetésével, a készletek felélésével járhat együtt. Egyelőre egyedi, nemzeti szintű válaszok kerülnek előtérbe, de nincs integrált nemzeti vagy globális, de még csak európai szintű stratégia sem.

Ők a hősök

Az elemzés szerint a termelés fenntartása a legfontosabb célok közé tartozik, nemcsak a munkahelyek/jövedelmek miatt, hanem a közellátás miatt is. Ezért az egészségügyi dolgozók után a szállítmányozást végzők, a kamionvezetők a jelen hősei. Ha sikerül megoldani, hogy továbbra is járhassanak a kamionok, akkor tettünk egy fontos lépést a gazdasági összeomlás elkerülése érdekében – írja a portál, abból kiindulva, hogy az áruszállítás kiesése alapjaiban rendítheti meg a gazdaságokat. A portál példaként hozza, hogy az olaszországi karantén miatt máris bezárt több tejfeldolgozó, hisz az olasz tejipar közel egyharmadban európai import tejre épül, ami már nem érkezik be.

A tétlenség = válság

A portál emlékeztet: az EU legnagyobb előnye és sikere a nemzeti gazdaságok összekapcsolódása, amit a kapcsolatokat szétziláló pótcselekvések szétzilálhatnak. Ugyanakkor megoldható és fontos lenne megszervezni a határokon átrakókat, ahol a konténereket másik vontatóra lehet áttenni, vagy cserélni a gépes vontatót, hogy a fogadó ország kamionosa vigye tovább a szállítmányt, sőt, a folyamat biztosítására akár a fegyveres vagy más védelmi erők is bevethetők. „Ha nem döntünk a szállítmányozás megoldásáról, akkor az valójában egy döntés a bezárásról, a mély és elhúzódó válságról. A határok lezárása, az áruforgalom visszaesése, bezuhanása nemcsak visszaesést, de súlyos ellátási problémákat is hozhat magával” – jósolja a G7.hu.