fbpx

Mennyiségtől az egyediségig

Írta: Transpack-2021/I. lapszám cikke - 2021 március 20.

Világszerte minden ötödik vásárlás online történik, és a csomagolásnak inspirálnia kell a fogyasztót. Bemutatjuk az e-kereskedelmi csomagolás jelenlegi vezető trendjeit, a fenntarthatóságtól a személyre szabásig.

 

Az igazi öröm, ami belül rejlik

Képzeljen el egy optimalizált – mi több – egyszerű csomagolást látható logók nélkül. Az igazi öröm az, ami a belsejében rejtőzik: egy színekben gazdag, éles digitális nyomat, amely tovább viszi a márka imázsát és történetét, örömet szerezve a dobozt kinyitó fogyasztónak.

Mainstream lett az online vásárlás, ezért a fogyasztókat már nem hatja meg az, ha csupán hibák nélkül szállítják ki a csomagokat. A digitális nyomtatás több személyre szabást tesz lehetővé, és különlegessé teszi a kicsomagolás élményét” – magyarázza Anna Keinänen, a Metsä Board piackutatási vezetője.

„A 2020 elejétől kezdődő, koronavírus miatti globális lezárások azzal jártak, hogy a vásárlók többsége világszerte otthon maradt, ami igazi katasztrófa az építőanyag-kereskedők, de nagyszerű lehetőség az e-kereskedelmi szolgáltatók számára. Például az Egyesült Államokban a felnőttek több mint fele minden eddiginél többet vásárolt az interneten 2020 májusában” – állítja a Statista.

Meg kell várni, hogy az újonnan meghonosodott vásárlási szokások folytatódnak-e majd a járványt követően is.

 

csomagolás
1. Egy felismerhető csomagolás

 

Élre tör a márkacsomagolás

A közösségi médiának köszönhetően egyre terjed a márkacsomagolás. Ezért kell a csomagolásnak történetet is mesélnie. Népszerű lett a kicsomagolt tárgyakról, például elektronikai, szépségápolási termékekről, sőt élelmiszerekről készített fotók és videók megosztása.

„A márkatulajdonosok többsége tökéletesen tisztában van a boltban található kiskereskedelmi csomagolásuk márkaismertségével. Az e-kereskedelemben ez a márkaismertség gyakran kapcsolódik a szállítási csomagoláshoz, amelynek kinyitása a márkaélmény részévé válik” – mondja Stephen Harrod, a Smithers tanácsadója.

Valódi esélynek tekintik a piacon az e-kereskedelmi csomagolással kapcsolatos fogyasztói tapasztalatokban rejlő potenciál „premizálását”. Harrod úgy véli, hogy ez egyre fontosabb, mivel az e-kereskedelmi csomag elsődleges hozzáadott értékű csomaggá válik.

Egyre nagyobb szerepet játszik az online kereskedelemben a csomagolás, mert elmarad a valódi bolti élmény. Ráadásul sok fogyasztó már nem jár hagyományos boltokba, így a küldemény megnyitása jelenti az első fizikai találkozást a márkával. Érdemes tehát a csomagolásra összpontosítani.

 

Kína az éllovas

A személyre szabott csomagolás trendje, sok más csomagolási trendhez hasonlóan az e-kereskedelmi szuperhatalomból, Kínából indult el. Kína már 20 évvel ezelőtt innovatív volt az e-kereskedelmi platformok és fizetési módok területén, és a számok folyamatosan növekednek. Az iiMedia Research szerint Kínában az e-kereskedelem teljes eladása 2019ben több mint 26 százalékkal nőtt az előző évihez képest. Kína e-kereskedelmének nagy része mobiltelefonos alkalmazásokon keresztül zajlik.

A Billebeino csomagolását azonnal fel lehet ismerni, mivel a cég nevét nagybetűkkel nyomtatják a doboz oldalára. Színösszeállítása fekete és vörös, a dobozon a tégla logó is látható. A csomagolás megjelenését az évszakokhoz vagy más márkákkal folytatott együttműködéshez lehet igazítani (1.).

Mivel az online vásárlásban növekszik a közösségi média szerepe, ez közvetlenül hat az e-kereskedelmi csomagolásokra is. A kihívást a lehető legkönnyebb, ugyanakkor legerősebb csomagolás létrehozása jelenti.

Kínában több mint 700 millió mobiltelefonos alkalmazás felhasználó van. Számos fogyasztói e-kereskedelmi platformot működtetnek okostelefonokon keresztül. Valószínűleg a WeChat a legismertebb mobilalkalmazás, amely a közösségi média, az üzenetküldő szolgáltatás, a személyes pénzügyi szolgáltatási és az online vásárlási platform keveréke. A kínai okostelefon felhasználók több mint 73 százaléka telepítette már a WeChat alkalmazást.

A WeChat és versenytársai, a Weibo, a QQ, a TikTok, a Taobao és az Alipay olyan alapvető kompetenciákkal bővültek, mint az üzenetküldés, a fényképek és videók megosztása, de ezt egy nagyon kényelmes és népszerű e-kereskedelmi platformba integrálták” – magyarázza Cindy Zhang, marketing és vállalati kommunikációs igazgató a Sanghajban található Metsä Group Asia-tól.

„Kínában a fogyasztók az e-kereskedelmi platformokat használják áruk keresésére, az eladóval való kommunikációra, megrendelések feladására, szállítások nyomon követésére és fizetések teljesítésére. A közösségi média erős vizuális elemekre épül. A közösségi média online vásárlásban betöltött szerepének növekedése azonnali hatással van a csomagolásokra az e-kereskedelemben. A csomagolásnak több vizuális ingert kell tartalmaznia. A csomagolás kommunikációs lehetőség az eladó és az ügyfél között” – mondja Zhang.

„A márkatulajdonos marketingjének és kommunikációjának fő célja mindig a célközönség követése. Kínában sok visszajelzés történik az eladó és a fogyasztó között” – mondja Zhang.

A Metsä Board tiszta és szennyeződésmentes kartondobozai kiváló termékminőséget kínálnak az egészségügyi csomagolásokhoz és az érzékeny termékekhez. A könnyű kartonok kiváló fehérséggel, egyenletes nyomtatási eredménnyel és vizuális megjelenéssel rendelkeznek. A kiváló ívre vágási minőségnek köszönhetően pormentessé teszik a nyomtatást (2.).

A Nakuna Helsinki csomagolóanyaga környezetbarát, könnyű karton. A mázolatlan kartonnak kifinomult a megjelenése, a ragasztóanyag műanyagmentes és teljesen újrafeldolgozható (3.).

 

csomagolás
2. Ideális az egészségügyi csomagolásokhoz
3. Igényes megjelenés

 

Online vacsorarendelés

Európában és az Egyesült Államokban a COVID-19 járvány az élelmiszerszállítás gyors növekedését eredményezte. A házhoz szállított készételek, a hordozható csomagolások és az út közbeni étkezés megnövelte a kényelmes, mégis biztonságos élelmiszer-csomagolások iránti igényt, amelyek gyakran könnyen nyitható és visszazárható tulajdonságokkal rendelkeznek. Az élelmiszer házhoz szállítás, az online élelmiszer-értékesítés és az online eladások Kínában régóta bevett gyakorlatnak számítanak a nagyobb e-kereskedelmi cégektől kezdve a kisebb üzletekig.

„Az egyre több friss étel, a készételek és az étkezési szolgáltatások választékának növekedése nagyobb vásárlási gyakoriságot eredményezett. Az élelmiszer-csomagolások iránti fogyasztói igény a szállított áruk alapvető védelmének biztosításától az alacsony szén-dioxid-kibocsátású, könnyű, műanyagmentes csomagolások és az élelmiszer-biztonság javítása irányába fejlődött” – mondja Carmelo Perez, a Metsä Board Shanghai értékesítési alelnöke.

Bár Kína több szempontból is vezető az e-kereskedelemben, de a csomagolások fenntarthatósága csak most van kialakulóban.

„Kínában jelentős az élelmiszer-értékesítésben előforduló egyszer használatos műanyag csomagolások mennyisége, akár elvitelről, akár a házhoz szállításról van szó, és nem támogatja a körforgásos gazdaságot. Azonban pozitív tendencia figyelhető meg a fenntarthatóbb csomagolás vonatkozásában” – mondja Perez.

 

AZ E-FOGYASZTÓK A KÖVETKEZŐ OKOK MIATT KEDVELIK AZ ONLINE VÁSÁRLÁST:

  • Kényelem
  • Vásárlás bárhol, és bármikor
  • Választási lehetőség és globális elérhetőség
  • Könnyű ár-összehasonlítás
  • Különleges ajánlatok és online kedvezmények
  • Gyorsaság
  • Könnyű visszaküldés
  • Termékismertetések• Személyre szabás

Forrás: Smithers összeállítás, 20191. Egy felismerhető csomagolás

 

A fogyasztók környezettudatosságának növekedésével nyomás alákerülnek a nem újrafeldolgozható műanyag csomagolások. Egyre több vállalat fejleszt környezetbarát csomagolásokat. Ez vonatkozik az e-kereskedelmi csomagolásokra is. Egyre nagyobb igény mutatkozik az újrahasznosítható és fenntartható csomagolóanyagok, például a karton iránt. Terjednek az egyetlen anyagból készült, egyszerűen ártalmatlanítható csomagolások. Fontos megjegyezni, hogy a hullámkarton újrahasznosítási aránya nagyon magas, Európában akár 85%-ot is elérhet.

Egy másik fenntarthatósági trend a helyes méretű doboz. A nagy, levegővel megtöltött dobozok napjai meg vannak számlálva. A mai kulcsszavak: a helyes méretű csomagolás, az életciklus alatti alacsony szén-dioxid-kibocsátás és az újrahasznosítás. A kihívást a lehető legkönnyebb, ugyanakkor robusztus csomagolás létrehozása jelenti.

„A fogyasztók inkább azokat a csomagolásokat részesítik előnyben, amelyeket könnyű újrafelhasználni és újrahasznosítani” – mondja Perez.

 

Az otthon az új „próbafülke”

Az e-kereskedelmi csomagolás egyedi követelményeket támaszt az anyagával szemben. A csomagolásnak könnyűnek és újrahasznosíthatónak, ugyanakkor elég robusztusnak kell lennie ahhoz, hogy kibírja a szállítást.

„Az otthon az új »próbafülke«. A visszatérítés a hagyományos vásárlás árbevételének nyolc százalékát, az e-kereskedelemnek pedig átlagosan 30 százalékát teszi ki” – mondja Keinänen.

A csomagolásnak elég robusztusnak kell lennie ahhoz, hogy megvédje a terméket a fogyasztóhoz vezető úton, de a visszaúton is ellen kell állnia. Az e-kereskedelemben hosszú az ellátási lánc, az érintési pontok száma pedig magasabb.

„Meg kell találni az egyensúlyt a környezeti fenntarthatóság és a termékvédelem között” – írja Stephen Harrod. Szerinte az e-kereskedelem egyedi kihívásokkal szembesül, mivel a termékvédelem döntő fontosságú a márkatulajdonosok számára.

„Az e-kereskedelmi csomagolás legfontosabb szempontja, és legkevésbé fenntartható opciója a termékkárosodás. A csomagolástervezésnek a kezdettől foglalkoznia kell ezzel. Az e-kereskedelmi csomagolást meg kell újítani, és alaposan tesztelni kell annak elkerüléséért, hogy a fogyasztó visszaküldje a sérült terméket, illetve visszatérítést vagy cserét kérjen” – mondja Harrod.

 

csomagolás
4. Helyes anyagválasztás

 

Az egyedi kereskedelmi csomagolás szállítása

Anna Keinänen leírja, hogyan szállítják az egyedi e-kereskedelmi csomagolást. A logisztikai folyamat során minden egyes csomagot húsz alkalommal vesznek kézbe. Egy hagyományos üzletben egy dobozt csak 5–7 alkalommal fognak meg. Mindez elhasználódáshoz és kopáshoz vezet, de a fogyasztók engesztelhetetlenek, ha hibáról vagy sérülésről van szó.

Smithers szerint a fogyasztók több mint fele többé nem vásárol, vagy legalábbis ritkábban rendel e-kereskedelmen keresztül, ha sérülten kapta meg az árut. Továbbá a fogyasztók mintegy 20 százaléka visszaküldi a terméket, és visszatérítést vagy cserét kér, ami növeli a gyártó költségeit, és megterheli az ellátási láncot.

„Az e-kereskedelmi csomagolások ma már nem csupán barna szállítódobozok. Egyre népszerűbbek a hullámkarton dobozok fehér kraft béléssel, amivel segítenek a márkáknak a láthatóság növelésében, és a reklámozásban, miközben maximális védelmet nyújtanak. A technológiai fejlődés és a finomabb hullámminőségek lehetővé teszik a hullámkarton újszerű felhasználását, ilyenek például a finomhullám fogyasztói csomagolások” – mondja Anna Keinänen.

Egy vonzó ajándéktárgy lenyűgöző csomagolást igényel. A Metsä Board tervezőcsapata vonzó csomagolással segítette az egyre népszerűbb Moomin figurákkal díszített golflabda ajándékkészletet. A csomagolás minden rétege azonos fehér kraftlinerből készül. A csomagolás méretének redukálása csökkenti az anyagigényt, a szállított levegő kiküszöbölése pedig a logisztika kibocsátását is javítja (4.)

 

Forrás: Metsä Board Magazine 2020
Szöveg: Anna Gustafsson
Fotók: Jussi Hellsten, Metsä Board
Fordította: LUPE Magazin