Az ABB több mint 180 millió dollár értékű megbízást kapott a svájci Stadler vonatgyártó cégtől. A rendelések alapján az ABB csúcstechnológiai szintű berendezéseket szállít vonatszerelvényekhez és mozdonyokhoz Európában és Észak-Amerikában.
A rendelések szerint az ABB vontatási berendezést szállít az Egyesült Királyságban működő Wales&Borders vasúti franchise vállalat 71 vasúti szerelvényéhez. A vontatóberendezés a felsővezetékről, a generátorról vagy az akkumulátorból érkező villamos energiát a vontatómotorok meghajtására alkalmas, megfelelő feszültségű és frekvenciájú árammá alakítja.
A 71 szerelvény közül 24 olyan fejlett technológiával lesz felszerelve, amellyel a szerelvények három üzemmódban is működhetnek, azaz a vonat hajtásához szükséges villamos energia hosszláncrendszerű felsővezetékről, dízelgenerátorról és akkumulátorokról is biztosítható.
A lítiumion-akkumulátorcellákra épülő nagyteljesítményű energiatároló rendszert Svájcban, az ABB badeni üzemében gyártják. Az innovatív rendszerrel a nem villamosított vágányszakaszokon a szerelvény a dízelmotor bekapcsolása nélkül közlekedhet, aminek köszönhetően jelentős költségmegtakarítás érhető el, csökkenthető az ökológiai lábnyom, és a villamosítási igény is.
Képek forrása: Stadler
A Stadler által gyártott 36 darab CITYLINK járműcsaládba tartozó vasút-villamost (tram-train) az ABB vontatóberendezésével és energiatároló rendszereivel szerelik fel. A fejlesztéssel egyrészt csökkenteni kívánják a károsanyag-kibocsátását, másrészt kiváltják a jelenlegi dízelvontatású járműflottát. A vasút-villamosok a villamosított vágányszakaszokon a felsővezetékről érkező villamos energiával üzemelnek, míg a nem villamosított szakaszokon akkumulátoros üzemmódban közlekednek.
A walesi projekten túl a vontatóberendezéseket – több mint 100 darab – Németországban, Magyarországon, Olaszországban, Szlovéniában, Kanadában és az Egyesült Államokban közlekedő regionális vasúti szerelvényekre és mozdonyokra is telepíteni fogják, amivel javítani lehet a szolgáltatás minőségét, gyorsabbá tehetők a csatlakozások, és bővíthető a fenntartható elővárosi forgalom is. Hazánkban 8 darab, az ABB berendezéseivel felszerelt „motorvonat” fog közlekedni Szeged és Hódmezővásárhely között várhatóan 2021 szeptemberétől.