Új zöld csomagolási szabvány Kínában: nyilvánosságra hozták a zöld csomagolásra történő átállás felgyorsításáról szóló dokumentumot. A Kínai Állami Postahivatal által közzétett legújabb statisztika szerint 2020 decemberéig a kínai csomagküldés meghaladta a 70 milliárd darabot. Ez felülmúlta a 2019-es adatokat: különösen az év utolsó három hónapjában, amikor a csomagok száma 70 milliárd darabra ugrott.
Nincs szükség dupla csomagolásra
A gyorsposta fejlődésének köszönhetően a lakosok élete egyre kényelmesebbé vált, de ezzel párhuzamosan a csomagok után keletkező szemét negatív hatást gyakorol a környezetre. Becslések szerint a november 11-i, azaz a „szingli napi” leértékelés idején egy nap alatt több mint 1,5 milliárd csomagot kellett kezelni. Ebből legalább 300 ezer tonna szemét keletkezett.
Szakértők rámutattak, hogy ennek okán mielőbb ki kell dolgozni a zöld csomagolásról szóló állami szabványokat. Emelni kell a csomagolóanyagok többszöri felhasználásának hatékonyságát, és népszerűsíteni a zöld csomagolás elvét a logisztikában. Eszerint 2022-ig az e-kereskedelmi platformokon eladott árucikkek 85%-át nem csomagolják be kétszer. 2025-ig ez az arány eléri a 100%-ot. Az újrahasznosított csomagok száma 7 millió darab lesz. A csomagolás várhatóan teljesen megvalósítja a zöld átalakulást.
Kína egyik közismert csomagküldési cége, a ZTO Express illetékese elmondta, hogy 2020 decemberéig a ZTO Express által szállított csomagok 80%-át már nem csomagolták be duplán.
Okosdobozok a csomaglogisztikában
A Suning Express 2017-től kezdve népszerűsítette a közös csomagküldési dobozokat, hogy csökkentsék a csomagolás hulladékát. Feng Feilong, a Suning Express raktári főosztályának vezetője elmondta, hogy okosdobozokkal helyettesítették a régi, egyszer használható papírdobozt vagy műanyag zacskót. Miután az árucikkek a vásárlókhoz jutottak, visszaszállítják a dobozokat a raktárjaikba további használatra.
Értesülések szerint minden okosdoboz több mint kétezerszer felhasználható. A 2020. november 11-i vásárlási fesztivál idején a Suning Express Pekingben, Sanghajban, és további 15 kínai városban népszerűsítette a közös csomagküldési dobozokat. Ennek köszönhetően körülbelül 1,1 millióval kevesebb papírdoboz fogyott. A közös csomagküldő dobozokhoz hasonlóan több gyorspostai cég bevezette az újrahasznosítható vászontáskákat is. Zhang Liangliang, a YundaExpress egyik felelőse így nyilatkozott: „A környezetvédelem előse gítése érdekében nagy erővel támogatjuk az újrahasznosítható vászontáskák felhasználását. A táska több mint hat hónapig használható. Emellett a vászontáskán megtalálhatók cégünk címei, QR-kódja és más releváns információk is.”
Az ember nélküli eszközöké a jövő?
A zöld csomagolás mellett a logisztika során keletkező hulladék csökkentése mindig a csomagküldő cégek nagy problémája volt. A JD logisztikai vállalat országszerte elsőként vezette be a zöld csomagolás megoldását. Ezzel párhuzamosan jelentős eredményt ért el a zöld szállítás és raktározás területén is.
Wang Zhenhui, a JD logisztikai vállalatának vezérigazgatója erről így nyilatkozott: „Az elmúlt két évben a JD előtérbe helyezte a zöld csomagolás és logisztika kérdéseit, például az ember nélküli eszközök és az ezzel kapcsolatos technológiák fejlesztését. 2020 júniusától a Shanxi tartományi Xi’anban és a Jiangsu tartományi Suqianban a csomagokat teljes egészében drónokkal kézbesítik. Emellett egyes Jiangsu tartományi felsőoktatási intézményekhez önvezető járművekkel szállítják ki a csomagokat.
Statisztikai adatok szerint az elmúlt időszakban Kínában évente több mint 4 millió tonna szemét keletkezett a csomagküldés során. Ahhoz, hogy zöldebbé és még inkább környezetbaráttá tegyék az e-kereskedelem szektorláncát, az érintett felek közös erőfeszítéseire van szükség.
Csaba László
(forrás: China Radio International)