fbpx

24 ezer tonna rakomány egy konténerhajón

Írta: Csomor Zsolt - 2024 június 07.

Mérföldkőhöz érkezett a tengeri konténerszállítás: a legnagyobb, 23–24 ezer TEU-s megamax kategóriába tartozó hajók összkapacitása meghaladta a négymillió egységkonténert. Egy MGX-24-es hajó fedélzetére minimum 24 ezer konténer rakodható.

konténerszállító hajó

186 megamax hajózik a világtengereken

A megamax kategóriába a 18–24 ezer TEU-s konténerhajók tartoznak. Szabványosításuk szerint ezek 399 méter hosszúak, szélességük 58,6–61 méter, merülésük pedig 30,6–33,2 méter. MGX szám pedig azt jelöli, hogy hány ezer – és még valahányszáz – konténer fér el a hajó fedélzetén.

Az első megamax hajót 2013-ban a Maersk McKinney Moller bocsátotta tengerre. Az MGX-24-ből és a valamivel kisebb MGX-23 típusból nem kevesebb mint 186 hajózik a világtengereken. További negyvenhárom megamaxra van megrendelés, ami újabb 1,25 millió TEU szállítási kapacitás-növekedést jelent. A megrendelt hajók közül harminchat alternatív hajtású lesz.

A megamaxok a világszinten meglévő 7,2 millió TEU-s konténerszállítási teljesítményének már jóval több mint a felét adják. Az elmúlt években ezek a hajók váltak az Ázsia és Európa közötti kereskedelem fő igáslovaivá. Az ázsiai–európai/mediterrán kereskedelmi útvonalon az említett a 186 konténerszállítóból 179 teljesít megbízásokat. Ezek összkapacitása 3,88 millió TEU-t tesz kiolvasható az iho.hu oldalán.

És már megszülettek egy hipotetikus kategória létrehozását mérlegelő gazdasági számítások is, amely szerint a jövő (?) gigamax hajónak a csúcskapacitása eléri majd a 28 ezer 880 TEU-t.