fbpx

Változik a vonalkód – mi jön ezután?

Írta: Molnár Tamás - 2024 szeptember 04.

Mindent átalakító változás jön a nyomon követhetőség terén. Az egyre kifinomultabb technológiai fejlesztések vezérelte világban a hagyományos vonalkód már nem elégíti ki a csomagolások nyomon követhetőségének és ellenőrzésének igényeit.

De vajon mi az az új koncepció ami mentén megújul ez a hétköznapokban széles körűen használt technológia? Sokan a vonalkód halálát vizionálják de valójában nem erről van szó, inkább egy átfogó fejlesztésről ami sokkal több adatot és információt képes tárolni mint amit a mai technológia. A jelenlegi egy dimenziós kódolást egy kétdimenziós kód váltja fel. A gyorsan digitalizálódó világban egyre nagyobb igény mutatkozik a több információra és adatra melyek javíthatják a termékek előállítását, értékesítését, vásárlását, fogyasztását és újrahasznosítását. A termék csomagolására nyomtatható információ mennyisége, valamint az-adatok tárolása esetében a legfontosabb az hogy a szkennerek mobiltelefonok és egyéb automatizált berendezések is gyorsan és hibátlanul tudják olvasni azokat. A GS1 Digital Link vonalkód bevezetése lehetőséget teremt a márkák és a kereskedők számára, arra hogy több termékhez kapcsolódó azonosító adatot és URL hivatkozást ágyazzanak be a digitális termék- és márkainformációkhoz köthető kis formátumú, a kereskedők által beolvasható vonalkódba. A forgalmazók és fogyasztók az alkalmazások széles skálájához, beleértve a fogyasztói elkötelezettséget, a nyomon követhetőséget és a termék eredetét, a jobb készletkezelést, a fenntarthatóságot és még sok mást férhetnek így hozzá.

A vonalkódokat eredetileg azért találták ki, hogy megbirkózzanak a kasszások a pénztáraknál kialakuló hosszú sorokkal és a több ezer eladott terméket ne kézi leltározással kelljen nyilvántartani.

A mai UPC vonalkód korlátozott kapacitású 12 számjegyből áll, amelyek a termék márkatulajdonosi azonosítóját, a termék cikkszámát és egy ellenőrző kód számjegyet tartalmaz. Az EAN-13 rendszerben pedig egy további számjegy található a gyártás országkódjának feltüntetéséhez.

A UPC vagy EAN-13 vonalkód esetén nincs lehetőség más termék- vagy gyártási adatok feltüntetésére például a tételszámra, a lejárati dátumra vagy más olyan adatra, amit általában a vásárló számára jól olvasható módon kell a csomagolásra nyomtatni. Ezek a kiegészítő információk viszont nagyon hasznosak lehetnek a gyártók, a forgalmazók és a kiskereskedők számára, amennyiben megoldható az automatizált tárolásuk és leolvasásuk.

A GS1 Digital Link vonalkód lényegesen nagyobb adatkapacitással rendelkezik további termék- és gyártási adatokhoz, valamint olyan URL-ekhez lehet általa hozzáférni, amelyek a mobiltelefonon beolvasott vonalkódot egy digitális weboldalhoz kapcsolják, amely további digitális termékinformációkat tud biztosítani. Ez a rendszer számos előnyt jelet a felhasználók számára így például, gyorsabb termékvisszahívás-kezelést az automatizált tételszám-vezérlés révén.

További nagy előnye hogy olyan adatokat is tárolhat, amelyek támogatják az újrahasznosítást és a termékhasználatot/támogató alkalmazásokat. Továbbfejlesztett készletkezelésre ad lehetőséget és automatizált terméktételek és lejárati dátum ellenőrzése is lehetséges. Az új alkalmazások javíthatják a fogyasztói élményt, több termékértékesítést tesznek lehetővé, és növelhetik a hatékonyságot az ellátási láncon keresztül a márkától a kiskereskedőig.  

Forrás: https://packagingeurope.com/comment/the-barcode-is-changing-what-comes-next/11410.article