fbpx

Éberség, megoldáskeresés a csomagolástervezésben

Írta: Transpack-2024/IV. lapszám cikke - 2024 szeptember 26.

 „Grafika szakon az artisztikus grafika, a hagyományok és életszerű tervezés között nem kell élesen elhatárolódva választani, mert körülvesz. A tervezőgrafika és azon belül a csomagolástervezés pedig projektorientált és kihívásokkal teli. A folyamatos megoldókulcs-keresés éberen tart, és ez vonzó lett számomra” – mondja a fiatal egyetemi hallgató.

Ritkán olvasni ilyen plasztikus megfogalmazását a több tudományágat integráló csomagolástervezés szépségéről, vonzerejéről. Hurai Adél, a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatója azonban nemcsak a tervezői pálya iránt fogékony, hanem – kellő szakmai tapasztalatszerzés mellett és után – a tanári hivatásra is. A tavalyi Hungaropack Student verseny alkalmával lapunk különdíját nyerte el muffin-süteménycsomagolásos terveivel.

A természet és a cukrászat találkozása a csomagoláson keresztül

Hogyan jött az ötlet, hogy muffin-készítményekhez tervezzen csomagolást?

– Mindenképpen szerettem volna megsütni a terméket, amit becsomagolok, mert kézzel fogható tapasztalat, ha azt szeretném imitálni tervezéskor, hogy a pult mögött az eladók mibe csomagolnak, és hogy a vásárló mit kap a kezébe. Az egyik kedvencem a muffin, mert könnyen alakítható és ízesíthető az alaprecept. Amiket én sütöttem ehető gyógynövényekkel és virágokkal vannak ízesítve, ezzel egy kézműves élményt nyújtva. A virágoknak és gyógynövényeknek idényük van, ismerni kell őket, virágzáskor szedni, szárítani, hogy aztán a süteményekbe kerülhessenek. A herbáriumok ihlette rajzok is ezt hivatottak megerősíteni a csomagolópapíron. Remélem, hogy aki meg tudta kóstolni a környezetemben, és ránézett a virágrajzokra, annak ugyanúgy a természet adta kincsek jutottak az eszébe, mint nekem.

Milyen a szemléletváltás központi gondolata akkor, amikor a csomagolástervező lédig, azaz tömegben kínált, illetve amikor prémiumkategóriában árul egy terméket?

– A gyakorlatban is, ahogy üzenetében is más a kettő. A kimérhető apró muffinok esetében sem kell lemondani a virágok illatáról és ízéről, de sokkal könnyebb továbbszaladni velük az értékesítő standtól, akár behajtogatva a táskánkba és lezárva a logózott matricával. A csomagolópapír újrahasznosított, natúr színű, lényegesen egyszerűbb. Ezzel szemben a doboz – ami ugyan szintén azt a célt szolgálja, hogy elvihessük a sütiket – inkább a cukrászati remek, mint naturális oldaláról világítja meg a terméket. A doboz fehérített és tiszta, ezen találhatók a valóság ábrázolására törekvő vonalrajzok például hibiszkuszról, gyermekláncfűről, levenduláról, és sok más ismert gyógynövényről. Ezenkívül aranyszínű csíkok üzenik, hogy a természet és cukrászat találkozásából született prémiumsüteményekről van szó.

Elkészítésükkor és csomagolásukkor nyilván a prémiumtermék körülményesebb, és az termeli a több felesleget is. Ezt szintén tükrözi egy elkülönítés, és biztosan az árazáson is látszódna.

A nyomdát is meglátogatta tervezés előtt

Melyiket volt nehezebb kitalálni vagy megalkotni?

– Ami a csomagolástervezést illeti, a csomagolópapír egyszerűbb volt.

A papírnak a vajas tésztával kell megbirkóznia. A doboz elkészítéséhez meglátogattam cukrász szaküzleteket, ahol hamar belebotlottam muffinos dobozba, ami belül egy elválasztó lapot tartalmaz. Ez szépen eltartja egymástól a kényesebb, krémes cupcakeket. A grafikai tervezés oldaláról Auth Attila volt a konzulensem, aki sokat segített abban, hogy az amúgy aprólékos, cégérre hajazó logónak milyen változatait dolgozzam még ki, hogy ne csak nagyban, hanem kicsiben, a csomagolást záró matricán, sütidekorációként is működjön.

Milyen előzetes munkát – piacfelmérést, fogyasztói attitűdvizsgálatot és hasonlókat – végzett a tervezés előtt?

– Kezdetben arra építkeztem, amit vásárlóként korábban tapasztaltam, ebből a megoldás váza felépült. Majd abból kiindulva látogattam el olyan helyekre, amikből tájékozódtam, hogy milyen megoldások szerepelnek már most a piacon. Meglátogattam például nyomdát és annak standarddoboz-formáit, papírjait, cukrász szaküzletet és annak csomagolóanyagait, METRO áruházat, hogy a vendéglátó és tulajdonos szemszögből is láthassak, mert ilyenkor találkozom azzal is, milyen költségei lehetnek még, ha a terveimet kiviteleznénk. Fogyasztói oldalról a fánkozókat és a fánkozókba látogatókat figyeltem meg. Ezek jó példákat adtak, hogy milyen most egy csinos sütemény, de arra is ráláthattam, hogy milyen brandek léteznek már.

Mi magyarázza az olyan látványos elemeket a dobozon, mint például a gyógynövények sematikus rajzolata vagy a műanyag ablak?

– A dobozon a növényábrázolásnál épp annyira törekedtem a dekorativitásra, mint arra, hogy az egyes növényfajok felismerhetők legyenek. Itt ugyanis elhagytam a növények latin neveit, amik a csomagolópapíron ott sorakoznak. A műanyag ablak inkább funkcionális. Tekintettel arra, hogy dekoratív süteményekről van szó, előnyös, ha látszódnak. Persze érdekes, hogy az ablak ad egy keretet a színes valóság látványának, miközben a rajzok – amik nem a valóság – fekete-fehérben jelennek meg. Ez adhat egy művészettörténeti kontextust.

Transzparencia és részvétel

Milyen út vezette a csomagolástervezői/grafikai tervezői szakirányra?

– Az a jó a Magyar Képzőművészeti Egyetem, azaz a Képző Grafika szakában, hogy az artisztikus grafika, a hagyományok és életszerű tervezés között nem kell élesen elhatárolódva választani, mert körülvesz. Azért specializációt választani mindenképpen kell, a tervezőgrafika és azon belül a csomagolástervezés pedig projektorientált és kihívásokkal teli. A folyamatos megoldókulcs-keresés éberen tart, és ez vonzó lett számomra.

Tudom, hogy még nem tanársegéd, de említette a telefonban, hogy részt vesz a felvételiztetés folyamatában. Mit tervez a jövőjével kapcsolatban: felsőoktatási pályát, vagy a magánszférában, az iparban szeretne elhelyezkedni?

– Előzetesen szeretném tisztázni az olvasók felé, hogy a felvételiben való részvételem hallgatóként jórészt a tanári munka megsegítéséről és a felvételizők koordinálásáról szólt. A felvételi bizottság az évek tanári tapasztalatából dönt, de figyelembe veszik a segítők véleményét, hiszen valóban együtt vagyunk a felvételizőkkel öt napon keresztül. Megnyugtató, hogy a Képző Grafika tanszékén működik ez a fajta transzparencia, és bevonnak hallgatót is a közös döntésbe.

A kérdésre válaszolva: tervezek felvételizni a doktori iskolába és tanárképzésre is, és valóban vonz az oktatás. Elsődleges és legközelebbi célom ezek előtt a további szakmai tapasztalatgyűjtés

Kohout Zoltán