fbpx

Hogyan lett a 2025-re tervezett műanyagcélokból 2030?

Írta: Transpack-2024/V. lapszám cikke - 2024 november 17.

A U.S. PLASTICS PACT 2025-RŐL 2030-RA HALASZTJA A KLÍMACÉLOKAT

A paktum aláírói – köztük olyan nagyvállalatok, mint a Coca-Cola, a Nestlé és a Kraft Heinz – 2030-ig kaptak időt a célok elérésére, amelyeket az U.S. Plastics Pact „evolúciónak” nevezett. Az öt évvel való csúszás azt tükrözi, hogy a vállalatok gyakran nem képesek teljesíteni az alig egy évtizeddel korábban kitűzött ambiciózus klímacélokat. Az Egyesült Államok Műanyag Paktuma szerint a szövetségi szabványok hiánya akadályozza az előrelépést. A frissítés öt évvel hosszabb határidőt ad a szerződő felek számára, hogy közösen elérjék a 100%-ban újrahasználható, újrahasznosított és komposztálható csomagolásra vonatkozó célokat.

Eközben a műanyaggyártás növekedett

2022-ben a gyártók 400,3 millió tonna műanyagot állítottak elő, ami 1,6%-os növekedést jelent 2021-hez képest a Statista adatai szerint. 2022 végére – az utolsó elérhető adatok szerint – a résztvevők számai a 100%-ban újrahasználható, újrahasznosítható és komposztálható csomagolás eléréséhez még mindig 50% alatt maradtak az eredeti, 37%-os alapvonalhoz képest. A paktum szerint az alábbi, műanyagcsomagolással kapcsolatos célkitűzések már nem 2025-re vannak irányozva:

• a problémás anyagok, például az eldobható evőeszközök és PFAS vegyi anyagok eltávolítása,

• a csomagolások újrahasználhatóságának, újrahasznosíthatóságának vagy komposztálhatóságának beépítése,

• a műanyagok 50%-os újrahasznosítási arányának elérése,

• az újrahasznosított vagy felelősségteljesen beszerzett bioalapú anyagok beépítése a csomagolások 30%-ába.

műanyagevőeszköz pohár tányér szívószál

„Igen, ezek nagyon ambiciózus célok voltak” – mondta Emily Tipaldo, a U.S. Plastics Pact ügyvezetője. „Ki kellett tűzni egy jelzőpontot, és ezt tették meg a célkitűzések 2020-ban. Ez egy nyilvános jel volt, hogy megmutassuk, mire törekszünk, különösen az Egyesült Államokban, ahol a szövetségi kormány nem igazán lép fel ez ügyben.”

Ebből is adódik, hogy nem minden paktumtag látja optimistán a helyzetet.

„Frusztrált vagyok, hogy a szükséges infrastruktúra kiépítésének terhe folyamatosan másra hárul” – mondta Lauren Click, a nonprofit Let’s Go Compost ügyvezetője (ez a cég is a paktum tagja). Scottsdale-i (Arizona) szervezete a komposztálható csomagolásokért kampányol az iskolai étkezőkben. „A csomagolóipari cégek nem hajlandók finanszírozni ezt. Az önkormányzatoknak nincs pénze, és a lakosság már most is túlterhelt az újrahasznosítással, nemhogy a komposztálható műanyagok kezelésével.”

A szövetségi szabályozás hiánya

A U.S. Plastics Pactot 2020-ban alapította az Ellen MacArthur Alapítvány – akkor az Egyesült Államokban indították el. Világszerte összesen 12 ilyen paktum létezik.

Akkoriban az Egyesült Államok volt (és még mindig az) a legnagyobb piac anélkül, hogy törvények írnák elő a kiterjesztett gyártói felelősséget (EPR), amely megkövetelné a vállalatoktól, hogy gondoskodjanak a csomagolásuk által keletkező hulladékról – jegyezte meg Emily Tipaldo. Ezért a U.S. Plastics Pact tagjai – amelyek az ország műanyag csomagolási piacának körülbelül egyharmadát képviselik – függetlenül tettek vállalásokat. Az idő múlásával ez több amerikai államban is ösztönözte a törvényjavaslatok előmozdítását.

Mivel az elmúlt években önkéntes alapon cselekedhettek, ez az, ami elősegítette a kiterjesztett gyártói felelősség támogatását, a csomagolási betétdíjas rendszerek és az újrahasznosított tartalmi követelmények bevezetését. Az egyik rejtett, háttérben meghúzódó előnye ennek a folyamatnak, hogy egyre nagyobb támogatást nyer a szabályozás. És bár lehet, hogy csak fokozatos előrelépés, de ebbe az irányba kell haladni – mondta Tipaldo.

Mi a válasz a halasztásra? – Roadmap 2.0

A határidő elhalasztása nem volt meglepő, mivel már 2023 októberében világos volt, hogy a legtöbb vállalat nem képes betartani a 2025-ös célkitűzést.

Emily Tipaldo szerint a fő akadályt a szövetségi szabályozás által előírt országos szabványok hiánya jelentette – amelyek minden vállalatot változtatásra kényszerítettek volna –, valamint az olcsó, bőségesen rendelkezésre álló szűz műanyag alacsony ára.

A New Hampshire állambeli Walpoleban működő paktum előírja a tagok számára, hogy évente tegyenek jelentést arról, hogyan csökkentik a szűz műanyag felhasználását a működésükben. Ezt a projektet Roadmap 2.0nak hívják.

A Roadmap 2.0 2026. január 1-jén lép érvénybe. Emily Tipaldo elmondta: „A szűz műanyagokra való jelenlegi támaszkodás fenntarthatatlan. A Roadmap 2.0 célja, hogy kézzelfogható különbséget tegyen azáltal, hogy megváltoztatja, hogyan tervezzük, használjuk és újrahasználjuk a műanyagokat. A hangsúly a gyakorlati, elérhető lépéseken van, amelyeket a vállalatok megtehetnek a körforgásos gazdaság támogatása érdekében. A Roadmap 2.0 nem csupán egy folytatás, de egyben evolúció is. Az eredeti célkitűzéseink szándékosan ambiciózusak voltak, hogy gyors változást indítsanak el. A Roadmap 2.0-val az eddig tanultakat és elért eredményeket a következő szintre emeljük az innovatív megoldásokra összpontosítva és a szélesebb hatások kezelésére. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy együttműködjünk az érdekeltjeinkkel, hogy ezeket a célokat valóra váltsuk.”

Az U.S. Plastics Pact továbbra is az Ellen MacArthur Alapítvány (EMF) Plastics Pact Network-jének részeként működik. Tavaly novemberben az egyesült királyságbéli EMF azt nyilatkozta, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása 35–69% között csökkenthető terméktípustól függően, ha jelentős változás történik a vállalatok csomagolással kapcsolatos együttműködésében. Ugyanezen hónap elején az EMF Global Commitment előrehaladási jelentése ismét rávilágított arra, hogy több FMCG óriás jelentősen elmarad a 2025-ös fenntartható műanyaghasználati célkitűzéseitől. Kiemelkedő késlekedők között volt a Mars, amely 2022-ben 14%-kal növelte a szűz műanyag felhasználását 2019-hez képest, míg a PepsiCo 2022-ben 10%-kal több szűz műanyagot használt fel, mint 2020-ban. Az italóriás – a Coca-Cola Company – 2022-ben 8%-kal több szűz műanyagcsomagolást használt, mint 2019-ben.

Miben és hogyan változott a „Roadmap”?

Az alábbiak szerint különböznek a paktum új, 2020-hoz képest megváltozott célkitűzései:

Első új célkitűzés

2030-ra 11 „problémás és felesleges anyagot” kell megszüntetni, például a műanyag evőeszközöket és szívószálakat.

• Eredeti cél: A lista kidolgozása és az anyagok megszüntetése 2025-ig.

• Előrehaladás: A tagok 14-ről 8%-ra csökkentették ezeknek az anyagoknak a jelenlétét a csomagolásban.

Második új célkitűzés

Minden műanyagcsomagolás újrahasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható legyen. A csomagolóanyagok gyártói és felhasználói számára a határidő 2030.

• Eredeti cél: 2025-ös határidő.

• Előrehaladás: A tagok 37-ről 47,7%-ra növelték az újrahasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható anyagok arányát a csomagolásban.

Harmadik új célkitűzés

A műanyagcsomagolások felét újrahasznosítani, és nagy léptékben létrehozni az újrahasznosítási vagy komposztálási rendszereket.

• Eredeti cél: A műanyagcsomagolások felének újrahasznosítása vagy komposztálása 2025-ig.

• Előrehaladás: Nem áll rendelkezésre adat.

Negyedik új célkitűzés

Az összes műanyagcsomagolásban elérni átlagosan a 30% újrahasznosított vagy bioalapú anyagarányt.

• Eredeti cél: 2025-ös határidő.

• Előrehaladás: Az újrafeldolgozott és bioalapú anyagok aránya 7-ről 9,4%-ra nőtt a csomagolásban.

Ötödik új célkitűzés

Azonosítani, növelni és nagy léptékben megvalósítani életképes újrahasználati rendszereket 2030-ig. Az újrahasználat egy új kiemelt terület lett.

A második, harmadik és negyedik célkitűzésnek már nincs átfogó határidője. Azonban a hozzájuk vezető „alapvető lépések” többségének teljesítési határideje 2030-ig terjed. Ez azt jelenti, hogy bár az átfogó célkitűzések nincsenek adott évhez kötve, a részfeladatok végrehajtását fokozatosan, a következő években kell elérni.

Coca-Cola: „Tudjuk, hogy többet kell tenni”

Az U.S. Plastics Pact tagjai közül a Unilever, Mars, Clorox, Conagra, Kraft Heinz, L’Oréal és a Kimberly-Clark nem válaszoltak a csoportjuk változó célkitűzéseivel kapcsolatos megkeresésekre.

A Coca-Cola azonban – amely egy áprilisi tanulmány szerint a legnagyobb műanyagszennyezést okozó vállalat – azt állította, hogy a 2025-ös célkitűzéséhez, miszerint minden csomagolása újrahasznosítható legyen, már 90%-ban eljutott. A vállalat emellett jövőre 800 millió műanyag palacknak megfelelő mennyiségű műanyag felhasználását szeretné csökkenteni.

2030-ra a italóriás azt szeretné, ha a csomagolásának fele újrahasznosított anyagból készülne; minden eladott palackra vagy dobozra jutna egy újrahasznosított palack, és az újrahasználható csomagolás a teljes mennyiség 25%-át tenné ki.

„Tudjuk, hogy többet kell tennünk, és nem érhetjük el a céljainkat egyedül” – mondta a Coca-Cola szóvivője a GreenBiznek.

A Plastics Pact tagja, a Keurig Dr Pepper szóvivője is optimistán nyilatkozott a 2025-ös célok eléréséről. A vállalat legutóbbi fenntarthatósági jelentése szerint 2022 végére 92%-ban eljutott a 100%-ban újrahasznosítható vagy komposztálható csomagolás céljához, míg a post-consumer tartalmának 24%-a volt újrahasznosított a 30%-os célhoz képest.

Szemmel látható hiány – PepsiCo és Altria

A műanyagszennyezés öt legnagyobb okozója közül – akik a szennyezés 24%-át generálják – kettő nem tagja a paktumnak: a PepsiCo és az Altria. Tipaldo reméli, hogy az új, enyhébb határidők talán vonzóbbá teszik más márkák számára is a csatlakozást.

„Nagyon kíváncsi vagyok, hogy sikerül-e néhány további vállalatot bevonnunk most, hogy 2025-ön túl nézünk” – mondta Tipaldo.

A Coca-Cola Company 2022-ben bejelentett céljai

A Coca-Cola Company 2022-ben bejelentette, hogy iparágvezető célja van az újrahasználható csomagolás felhasználásának jelentős növelésére. 2030-ra a vállalat célja, hogy globálisan az összes italának legalább 25%-át újratölthető műanyag- vagy üvegpalackokban, illetve újratölthető tárolókban értékesítse hagyományos italautomaták vagy Coca-Cola Freestyle adagolók révén.

„A fogyasztóink állnak minden tevékenységünk központjában” – mondta Elaine Bowers Coventry, a Coca-Cola Company ügyvezetője. „Ennek egyik módja, hogy fenntartható csomagolási típusokat kínálunk. Az újrahasználható csomagolások használatának felgyorsítása értéket ad a fogyasztók és az ügyfelek számára, miközben támogatja a „World Without Waste” célunkat, miszerint 2030ig minden eladott palackért vagy dobozért cserébe egyet begyűjtünk.”

A vállalat „World Without Waste” kezdeményezése három alapvető pillérére összpontosít:

Tervezés: Az összes elsődleges fogyasztói csomagolást 2025-re újrahasznosíthatóvá teszik. 2030-ra 50%-ban újrahasznosított anyagot használnak a csomagolásaikban.

Gyűjtés: Minden eladott palackért vagy dobozért egyet összegyűjtenek és újrahasznosítanak 2030-ig.

Együttműködés: Összekapcsolják az embereket, hogy támogassák az egészséges, hulladékmentes környezetet.

Az újrahasználható csomagolásuk növelésével elősegítik a körforgásos gazdaságot, mivel az újratölthető tárolók magas gyűjtési arányokkal rendelkeznek.

Ahogy az Ellen MacArthur Alapítvány (EMF) megjegyzi a „Reuse: Rethinking Packaging” jelentésében, a globális műanyagcsomagolás 20%-ának újrahasználati modellekre való átalakítása 10 milliárd dolláros üzleti lehetőséget jelent. Ez előnyös a vásárlók számára, és kulcsfontosságú elem a műanyaghulladék és -szennyezés megszüntetésére tett erőfeszítésekben.

Bizonyított eredmények az újrahasználható csomagolásban

A Coca-Cola Company termékeinek visszaváltható üvegpalackjai és újratölthető PET-palackjai 2022-ben a vállalat termékértékesítéseinek több mint 50%-át képviselték, több mint 20 piacon. A másik 20 piacon pedig a termékértékesítések több mint 25%-át teszik ki. A hagyományos újratölthető/visszaváltható csomagolás 2020-ban a vállalat teljes mennyiségének körülbelül 16%-át tette ki. Az újratölthető csomagolás használata több piacon növekszik, és a nem újratölthetőkkel szemben is jobb teljesítményt nyújt Németországban és Latin-Amerika egyes részein, ahol az újrahasználható palackok 2020-ban a tranzakciók 27%-át képviselték. Az egész világon a piacok az utóbbi években fokozott figyelmet fordítottak az újratölthető csomagolásra az alábbi kezdeményezések révén:

• A „Universal Bottle” bevezetésének bővítése, amelyet először 2018-ban indított el a Coca-Cola Brazíliában, és amelyet most már Argentínában, Brazíliában, Chilében, Kolumbiában, Mexikóban, Guatemalában és Panamában is alkalmaznak. Ez az innovatív megoldás a gyűjtés, tisztítás és újratöltés hatékonyságát növeli azáltal, hogy ugyanabban az újrahasználható palackban több szénsavas és sima márkát kínál egyféle színben, formában és méretben. Az EMF elismerte a Universal Bottle-t, mint a legjobb gyakorlatot az újrahasználat terén.

• Az újratölthető 1,5 és 2 literes PET (RefPET) műanyag palackok bevezetésének bővítése Dél-Afrikában, amelyek tisztíthatók, újratölthetők és újrahasználhatók, mielőtt új PET-palackokká újrahasznosítanák őket.

• Egy körkörös vásárlási rendszer, a Loop™ kísérleti program elindítása Franciaországban valósult meg a Carrefourral való együttműködésben. A fogyasztók különböző termékeket – köztük Coca-Cola italokat – rendelhetnek házhoz szállítva egyedi csomagolásban, amelyet összegyűjtenek, tisztítanak, újratöltenek és újrahasználnak vagy újrahasznosítanak.

• Együttműködés a Burger King®-ekkel és a TerraCycle-lal az Egyesült Államokban, a kiválasztott városokban zajló kísérleti program keretében, amely az egyszer használatos csomagolás hulladékának csökkentésére irányul, újrahasználható ételtartókat és italos poharakat kínálva.

• Újrahasználható poharak bevezetése mikrochipes technológiával a Coca-Cola Freestyle gépekkel, vidámparkokban, egyetemeken és hajóutakon való használatra.

Közösen egy zöldebb jövőért

A U.S. Plastics Pact határidőinek 2030-ra történő meghosszabbítása rávilágít arra, hogy a fenntarthatóság terén elérni kívánt célok nem csupán ambiciózusak, hanem komoly kihívásokkal is járnak. Az iparági szereplőknek most lehetőségük nyílik arra, hogy átgondolják stratégiáikat, és közösen dolgozzanak a szövetségi szabályozások megteremtésén, amelyek elősegíthetik a szűz műanyag felhasználásának csökkentését. E lépés nemcsak a vállalatok, hanem a környezet szempontjából is kulcsfontosságú, hiszen a fenntarthatóbb megoldások keresése elengedhetetlen a bolygónk jövője érdekében. Az idő sürget, és a vállalatoknak sürgősen lépéseket kell tenniük a céljaik elérése érdekében, hogy valóban egy zöldebb jövőt teremthessenek.

Pente Szilvia

Forrás: www.trellis.netwww.just-drinks.com

www.coca-colacompany.com