fbpx

Magasvezetésű trolibuszvonalat avattak – akár a viadukt

Írta: Csomor Zsolt - 2025 június 17.

Elektromos, emelt szintű pályán futó új trolibuszvonal segíti a napi több százezres utasáramlást Mexikóváros egyik legsűrűbben lakott elővárosi térségében.

Napi 100 ezer utasra tervezve

Mexikóváros újabb lépést tett a fenntartható és a villamosított közösségi közlekedés irányába: átadták a Trolebús Elevado 11-es vonalat. Ez a fővárosi szövetségi körzet és a szomszédos México állam határán, Santa Maria és Chalco városrészek között épült ki. A projekt különlegessége, hogy az új vonal egy részén a trolibuszok 6,7 kilométer hosszú, 10–14 méter magasan vezetett, vasbeton viadukton közlekednek. Ez Latin-Amerikában a második ilyen jellegű rendszer, a szintén mexikói 10-es vonal után.

magasvezetésű trolibuszvonal építés
Kép forrása: Shutterstock (illusztráció)

A trolik a közlekedés ritmusához igazodva bal és jobboldali elkülönített sávokban haladnak, hogy a középperonos megállók kiszolgálása zavartalan legyen. Az új vonalat napi 100 ezer utas kiszolgálására tervezték, de a kapacitása később akár 230 ezer főre is bővíthető. Ez a szám már megközelíti egy közepes metróvonal forgalmát, viszont lényegesen kedvezőbb beruházási költségek mellett.

A vonalon 108 darab, 18 méteres csuklós, akkumulátoros hajtással is rendelkező Yutong ZK5180C típusú trolibusz közlekedik. Ezek felsővezeték nélkül akár 100 km-t is képesek megtenni. A járművek klimatizáltak, alacsonypadlósak, akadálymentesítettek, és korszerű utastájékoztató rendszerekkel felszereltek.

A Trolebús Elevado projekt szervesen illeszkedik Mexikóváros új közlekedési koncepciójába, amelyben a Cablebús (drótkötélpályás rendszer) és a BRT-rendszerű Mexicobús is szerepet kap. A beruházással párhuzamosan a környező városi infrastruktúrát is fejlesztették: kerékpárutakat, gyalogosövezeteket létesítettek, és csökkentették az autós parkolóhelyek számát.

A projekt célja nemcsak a közösségi közlekedés bővítése, hanem a városi élettér fenntarthatóbbá, élhetőbbé tétele is.