fbpx

Városi csomagszállítás – egy kicsit másképp

Írta: Csomor Zsolt - 2025 július 02.

Akár 85%-kal környezetbarátabb lehet a közösségi csomagszállítás a hagyományos modellnél. A TOURMIX a nemzetközi elemzésében ismertette, hogy milyen károsanyag-kibocsátással bírnak a csomagszállítás különböző fázisaiban használt járművek.

kerékpáros futár házhoz szállítás
Kép forrása: Shutterstock

A közösségi csomagszállítás a zöld logisztika zászlóshajója

A TOURMIX a logisztikai ipar forradalmi szereplőjeként azt tűzte ki céljául, hogy fenntarthatóbbá teszi a kiszállítást. Erőssége, hogy már meglévő erőforrásokkal dolgozik, azaz olyan emberek kezébe adja a csomagszállítást, akik egyébként is közlekednek a városban. Ennek köszönhetően a TOURMIX szolgáltatása csak minimális kibocsátást termel, hiszen a csomagszállításhoz nincs szükség plusz kisbuszok, teherautók, vagy egyéb gépjárművek használatára. Az online kereskedelem térnyerésével a hagyományos módszerekkel történő csomagszállítás egyre nagyobb terhet ró a környezetünkre, így a logisztikai vállalatoknak alkalmazkodniuk kell az új igényekhez: a TOURMIX erre a kérdésre kínál megoldást a fenntartható, ugyanakkor gyors és pontos szolgáltatásával.

Az online kereskedelem ára

A számítások az utolsó kilométeres szállításra irányultak, azaz arra a szakaszra, amelynek során a megrendelt termék a végfelhasználóhoz kerül. A tanulmányból kiderül, hogy a TOURMIX futárai, azaz a mixerek a csomagok majdnem felét biciklivel (41,8%) szállítják ki. Ezt követi a gyalogos (36,7%) kézbesítés, a tömegközlekedés (14,3%), az egyéb szállítási módok (3,7%), a személygépjármű pedig 3,5%-kal az utolsó helyen szerepel.

A kiszállítási módok megoszlását figyelembe véve kiderül, hogy a TOURMIX átlagos kibocsátási értéke 0.03-0.05 kg CO2e/km. A közösségi kiszállítással foglalkozó startup már meglévő erőforrásokkal – a városban egyébként is közlekedő emberekkel – dolgozik, így nem meglepő, hogy fenntarthatóbbnak bizonyul más vállalatoknál.

Ezzel szemben a hagyományos logisztikai modellek utolsó fázisában a kisbuszok a legjellemzőbbek. A kutatásban három meghajtási módot vizsgáltak: dízel, plug-in hybrid és elektromos. A különféle kibocsátása a következő:

●         Dízel: 0.24-0.27 kg CO2e/km

●         Plug-in hybrid: 0.07-0.10 kg CO2e/km

●         Elektromos: 0.08-0.12 kg CO2e/km

A legszennyezőbb, dízel meghajtású kisbuszoknál a közösségi logisztika 85%-kal, a hibridnél 76%-kal, az elektromosnál pedig 54%-kal környezetbarátabb. Ennek oka elsősorban a rugalmas útvonal optimalizálás, a járműkihasználtság maximalizálása, valamint a kisebb és hatékonyabb járművek alkalmazása, amelyek jelentősen csökkentik a felesleges üres kilométereket.

Szöveg forrása: Agence Najoua