FENNTARTHATÓSÁGI CSILLAG DÍJJAL ÉRTÉKELTÉK A HAZAI KÖZREMŰKÖDÉSŰ UPCYCLING MODELLT
A Cseh és Szlovák Fenntarthatósági Csúcstalálkozón a Rohlik.cz és a TransFoodMission közös upcycled élelmiszer-kategóriája Fenntarthatósági Csillag Díjat kapott – olyan cégek mellett, mint az IKEA, a Decathlon vagy a Škoda.
A díj egy rendszerszintű fordulatot jelez: az upcycling – vagyis a melléktermékek, felesleg vagy esztétikai okból félretett alapanyagok értéknövelő újrahasznosítása – ma már nem csupán környezeti cél, hanem gazdasági stratégia is.
A kategória 2024 októberében indult 40+ termékkel, helyi gyártóktól. Az első hat hónapban több mint 50 000 darab kelt el, így 15 tonna tápanyagdús alapanyag kapott második életet.

Az upcycling nemcsak az élelmiszerveszteséget csökkenti, hanem új piacokat nyit a gyártók számára, körforgásos értékláncokat hoz létre, és bevételt generál a korábban kihasználatlan nyersanyagokra. A hazai TransFoodMission a projekt kivitelezési partnereként koordinálja az upcycled kategóriához kapcsolódó folyamatokat a beszerzéstől a fogyasztókig.
„Ez a díj megerősít minket abban, hogy az upcycling nem rétegtéma, hanem valós megoldás a jövő élelmiszerrendszereiben” – mondta Dalmadi Júlia, a TransFoodMission és a Secontaste alapítója. „A modell nemcsak működik, hanem skálázható is – a boltokban, otthon, és gazdaságilag is.”
A Summit tudományos zsűrije olyan projekteket emelt ki, amelyek konkrét fenntarthatósági hatással bírnak és könnyen átültethetők más piaci szereplők számára. A tíz díjazott között többek között a magyar Munch testvérvállalata, a Nesnězeno és a Penny pazarláscsökkentő együttműködése is szerepelt. Ez is bizonyítja, hogy a pazarláscsökkentés akkor lehet igazán hatékony, ha az élelmiszerlánc minden pontján jelen van. Az upcycling ebben kulcsfontosságú eszköz lehet: hatása jól mérhető az ESG jelentésekben, ráadásul az ilyen alapanyagok felhasználásával kevesebb új nyersanyagot kell megtermelni.
A kategória sikere azt jelzi: ez még csak a kezdet. A következő időszakban egyre több új termék jelenik majd meg ebben a szegmensben – sok esetben olyan fejlesztésekről vagy termékekről van szó, amelyek több hagyományos kategóriát is átszőnek. A TransFoodMission szakmai támogatásával több magyar márka is bekerült a kínálatba, közös fejlesztés vagy disztribúció révén. A TransFoodMission célja, hogy ezt a modellt a következő időszakban más piacokon is elérhetővé tegye, bővítve az együttműködések körét és ösztönözve a kategóriaépítést nemzetközi szinten is.
Upcycling, avagy új élet az élelmiszer-hulladéknak
A Rohlik Group (a hazai Kifli.hu anyavállalata) ezzel jó példát mutat arra, hogyan lehet a fenntarthatóságot nemcsak vállalati értékként hirdetni, hanem a gyakorlatban is hatékonyan megvalósítani. A cégcsoport upcycling programja révén az élelmiszer-hulladékból piacképes, egészséges termékek születnek – mindez a környezeti terhek csökkentése és a fogyasztói igények figyelembevétele mellett.
A cseh alapítású online kiskereskedelmi vállalat célja nem csupán a gyors és kényelmes házhoz szállítás, hanem a fenntartható működés is. Mint azt Katarzyna Kiwalska, a vállalat fenntarthatósági vezetője vallja: „A fenntarthatóság nálunk nem a jelentésekben, hanem a napi működésünkben él.” A cég nem törekszik tipikus vállalati keretek közé szorítani a környezeti törekvéseit, inkább ösztönösen, a „józan paraszti észre” hallgatva keresi az értelmes megoldásokat – amelyek egyszerre szolgálják a környezetet, a vásárlókat és az üzleti érdeket is. A cég működési modellje – elsősorban online kereskedésre alapozva – már eleve kevesebb selejtet termel, mint a hagyományos bolti kiskereskedelem. A központi raktárakból való kiszolgálás, az AI-alapú dinamikus árazás és a valós idejű készletfigyelés segít minimalizálni a kidobásra ítélt áruk mennyiségét. A cég becslése szerint a selejt aránya az iparági átlag alatt van, közelít a nullához. De a cél nem pusztán a hulladék csökkentése – hanem a felesleg értékes termékké alakítása is. Ezzel született meg a Rohlik upcycling programja.
De mi is az upcycling?
Az upcycling – magyarul „értéknövelő újrahasznosítás” – során a hagyományosan hulladéknak tekintett élelmiszerekből új, teljes értékű termékeket állítanak elő. Ezek nem állati takarmányként vagy komposztként hasznosulnak, hanem visszakerülnek az emberi fogyasztás körforgásába – értékes beltartalommal. A Rohlik ezt a megközelítést emelte kereskedelmi szintre: 2024. októberében elsőként hozott létre kifejezetten upcycled termékeket kínáló kategóriát az online boltjában, amelyben ma már több mint 50 különféle termék szerepel.
Ez a projekt nem jótékonyság, hanem üzleti alapon működik. A vásárlók nem elégednek meg azzal, hogy „jó ügyet” támogatnak – az upcycled termékeknek ugyanolyan ízletesnek, minőséginek és versenyképes árunak kell lenniük, mint bármely más kategóriás versenytársuknak. Az „upcycling” itt csak extra érték, nem mentség.
Ízek, történetek és eredmények
A bemutatott példák jól érzékeltetik az upcycling lehetőségeit:
• Cascara tea – A kávécseresznye héjából (a kávégyártás mellékterméke) készülő frissítő, gyümölcsös ital. Alacsony koffeintartalommal rendelkezik, ideális „irodai frissítőként”.
• Sörfőzési melléktermékek – A visszamaradt sörtörkölyt rostban gazdag snackként vagy italalapanyagként használják fel.
• Kenyeres sör – A bolti, el nem adott kenyér egy részét sörfőzdék hasznosítják, pótolva vele az árpamaláta egy részét. Az eredmény egy különleges ízvilágú, fenntartható sör. Jól mutatja ennek a megoldásnak a létjogosultságát, hogy még egy olyan sörnemzet is, mint a cseh, annyira kedveli ezt a terméket, hogy a vendéglátásban csapolt formában is elérhető lett.

(fotó: TransFoodMission)
Ezek mögött a termékek mögött mindig ott egy történet, egy kisüzemi partner, egy innovációs ötlet – és ezeket a történeteket a Rohlik kommunikációjában is hangsúlyozza, ezzel edukálva a vásárlókat.
A projekt első négy hónapjában:
• több mint 7 tonna élelmiszer-hulladékot dolgoztak fel,
• 30 000-nél több upcycled terméket adtak el,
• 50 tonna CO₂-kibocsátásnak megfelelő környezeti terhet spóroltak meg,
• több mint 40 partnerrel dolgoztak együtt, de ez a szám folyamatosan nő.
A projekt kulcsszereplője, a kategória megálmodója Dalmadi Júlia, a TransFoodMission alapítója, aki tanácsaival és kapcsolataival segítette a Rohlik csapatát az upcycling szegmens kiépítésében. A vállalat célja, hogy tovább bővítse a kínálatot, a fenntartható élelmiszerlánc építésében egyre aktívabb szerepet vállaljon, és ebben más kereskedelmi partnereknek is segítsen.
Az upcycling nem csupán környezetvédelmi gyakorlat, hanem lehetőséget ad új üzleti modellekre, innovatív partnerségekre, edukációra és tudatos vásárlói közösségépítésre. A Rohlik Group példája azt mutatja, hogy a fenntarthatóság és az üzleti érdek nem zárják ki egymást – sőt, erősíthetik is.
Sándor Ildikó

Transpack Tudástár – Upcycling modell az élelmiszer-kereskedelemben
Az upcycling – értéknövelő újrahasznosítás – olyan körforgásos élelmiszerláncot hoz létre, amelyben a melléktermékekből piacképes termékek születnek. A Rohlik.cz és a TransFoodMission közös upcycled kategóriája 2025-ben Fenntarthatósági Csillag Díjat nyert, hazai gyártók és több mint 40 partner bevonásával. A modell csökkenti az élelmiszer-pazarlást, új bevételi forrást teremt és bővíti a fenntartható élelmiszer-kategóriát.