Majd’ negyedszázados növekedés és fejlődés után most ott tart a diósdi Zsolaka Kft., hogy világviszonylatban is új utakra kormányozza a hajót. Stílszerűbben mondva a targonca-gumiabroncsokat érintő fejlesztéseit, amelyekkel üzleti és ökológiai jellegű céljai egyaránt vannak. Horváth Zsolt cégvezető ezzel a hazai iparág megerősítését is célul tűzi ki.
Bár manapság a fenntartható, környezetkímélő termékek és technológiák kérdése szinte állandó téma, a targoncák gumiabroncsainak szegmensét viszonylag ritkán kötjük össze e fogalmakkal. Örömteli hazai vonatkozású hír, hogy a Zsolaka Kft. úttörő szerepbe hozza magát e két terület közös halmazán.
– Az elmúlt évek folyamatos üzleti és szakmai fejlődése lehetővé teszi, hogy most már komoly fejlesztési programot tűzzünk magunk elé. Az új irány az, hogy hozzásegítsük a hazai és régióbeli partnereinket üzemeltetési, környezetterhelési költségeik csökkentéséhez, és ezzel egyben új gazdasági, foglalkoztatási lehetőségeket nyissunk meg az ágazat előtt – mondja a Zsolaka tulajdonos-cégvezetője. Tény, hogy a Zsolaka már az 1993-as kezdetekkor jól ismert fel egy kínálkozó üzleti lehetőséget: akkor másodikként törtek be az ipari, majd főként már csak targonca-gumiabroncsok forgalmazásának, szervizelésének piacára. Ma három (terveik szerint a közeljövőtől már öt) cégközpontban 100 feletti – köztük autó-, építő- és feldolgozóipari vállalati, papír- és italgyári – partnert szolgálnak ki évi 400 milliós forgalom és átlag 24-25%-os növekedés mellett. Ebben az abroncscsere és -javítás helyszíni elvégzésétől a targoncaforgalmazók és -használók szervizautóval való közvetlen kiszolgálása is benne van, s a Zsolaka e teljeskörűség révén tartja stabilan a honi piacon való 2. helyét, bő 13%-os részesedéssel.
– Nem volt könnyű az Italmatic és SunBear márkák hivatalos, kizárólagos importőrévé válni, de a növekedés megalapozta, hogy új irányba induljunk el – vezet át a jelen és a közeljövő programjába Horváth Zsolt. Az új irány pedig a környezetvédelmi szempontok harsány érvényesítése e szegmensben. – Ma Magyarországon nem megoldott a használatból kivont, használt gumiabroncsok kezelése, feldolgozása, visszagyűjtése. Ez nemcsak a természeti környezet terhelése miatt kár, de ez is rendkívül fontos. A másik probléma, hogy több ponton, összesen mintegy 33%-os gumianyag-pazarlás történik. Ha ezt a pocsékolást sikerül megfékeznünk, akkor a gumiabroncs-lánc szereplői (gyártók, forgalmazók, felhasználók) jelentős kiadásoktól mentesülhetnek. Kisebb CO- és CO2-kibocsátási kvótát fizetnek, kedvezőbb áron juthatnak jó minőségű felújított abroncshoz és sorolhatnám az előnyöket… – vázolja nagy vonalakban kész terveiket a Zsolaka vezetője.
A tervek olyannyira készek, hogy a komplett és befogadott pályázati csomagban összegzett technológiai fejlesztés már csupán támogatásra vár a megvalósításhoz. – Az általunk kidolgozott eljárás egyelőre sehol másutt nem létezik a világon. Azt szeretnénk, ha egy egészen új visszagyűjtési, feldolgozási-felújítási eljárással új munkahelyeket, kisebb üzleti és környezeti terheket tudnánk megvalósítani akár már az egészen közeli jövőben, a hazai vállalatok, partnereink közös érdekében – tette hozzá Horváth Zsolt.