fbpx

Németország új csomagolási törvénye: A gyártóknak proaktívvá kell válniuk

Írta: Szerkesztőség - 2019 június 18.

A németországi Központi Csomagolás-nyilvántartás elnöke felszólítja a cégeket, hogy a duális rendszerben való részvétel érdekében teljesítsék kötelezettségeiket.

Gunda Rachut, a németországi Központi Csomagolás-nyilvántartás (ZSVR) elnöke elmagyarázza, hogy az „új” Csomagolási Törvény miért egyáltalán nem annyira új. Nincsenek tényleges meglepetések. Ebben az interjúban elmondja, miért.

Hol állunk jelenleg az új Csomagolási Törvény gyakorlati megvalósításával?

– Pillanatnyilag örülünk a LUCID csomagolás-nyilvántartásba ezidáig elért 160.000 bejegyzéssel. Ez csaknem háromszor annyi, mint a 2017ben duális rendszer keretében szerződött cégek száma. A regisztrációk száma még mindig növekedik. Cél a kb. 250.000 regisztrált cég 2019 végére. A nyilvánosan hozzáférhető nyilvántartással a törvény által biztosított olyan alapot hoztunk létre, amely lehetővé teszi, hogy a rendszerben azonosíthassuk a „potyázókat”, és igazolhassuk a nem-megfelelőségük tényét, azáltal, hogy nem vesznek részt benne.

Említette a „potyázókat”. Mi sikerült félre a múltban?

– Bár több mint 20 éve érvényben van a termékfelelősség és a kapcsolódó kötelezettség a rendszerben való részvételre, rengeteg időbe telik, mire az erről szóló tájékoztatás és ismeret eléri a vezetőket. Sajnos ez azt jelenti, hogy a kötelezettség alá eső cégek közül sok számára az alaptéma kevéssé ismert. Az új kötelezettségek gyakorlati megvalósításának legnagyobb akadálya valószínűleg az, hogy nem tudatosul az alapvető kötelezettség a rendszerben való részvételre. Ezért lényeges ezt az információhiányt betölteni, így a cégek teljesíthetik kötelezettségeiket késedelem nélkül – még ha egy kicsit későn is – és nyíltan megmutatják, hogy megfelelnek a termékfelelősségi kötelezettségeiknek is.

Hogyan lehetséges, hogy nem mindegyik cég regisztrált még?

– A kis- és nagyon kisméretű cégek néha azt hihetik, hogy a régi és az új kötelezettségek rengeteg bürokráciával járnak. Erről természetesen szó sincs. A LUCID csomagolás-nyilvántartásba vételének és abba az adatok szolgáltatásának nincs költsége. A regisztrációs folyamatot szándékosan tervezték alacsony bekerülési küszöbbel. Ez olyan könnyű, mintha egy online kereskedőnél hoznánk létre fiókot. Az érintett cégek rendszeresen azt mondják, hogy 10-15 percnél többet nem vesz igénybe regisztrálni.

Tudatában vannak a cégek azoknak a következményeknek, amelyekkel szembesülnek, ha nem teljesítik a jogszabályi kötelezettségeket?

– A figyelmeztetések és figyelmeztetések száma napról napra növekszik. A konkurencia figyelése nagyon markáns. Amennyire megmondhatói vagyunk, valamennyi hatóság felszólítások kiküldésével van elfoglalva jelenleg. Az ilyen tevékenységek hírei elterjednek, és befolyással hatnak a regisztrációk számára. Az érintettek közül sokan még most sem képesek egyértelműen elhinni, hogy a Csomagolási Törvény már a valóság, és nem-megfelelőségük fel fog tűnni a jövőben. Ha nem tartják be a Csomagolási Törvényt, az közigazgatási szabálysértés, annak súlyosságának függvényében akár 200.000 eurós bírsággal, valamint automatikus értékesítési tilalommal sújtható. Az arányos büntetések biztosítása érdekében bizonyos esetekben a nyereségek is lefölözhetők a fenti bírságok mellé. Ez teszi lehetővé, hogy a bírságok nem alacsonyabbak, mint a részvétel hiányából származó potenciálishaszon.

Milyen javaslatokat adhat a cégeknél dolgozó termékfejlesztőknek/csomagolástervezőknek az újrafeldolgozhatóság javítása vagy a hozzájárulási költségek csökkentése érdekében?

– A ZSVR által kiadott, a csomagolási újrahasznosíthatóság mérésére szolgáló útmutató alapján célszerű a csomagolás anyagain és összetételén, valamint dizájnján dolgozni. Ahol csak lehet, a csomagolás elkerülhető, célszerű ezt a témát megvalósítani. Ennek alapján sok cég már elgondolkozott azon, hogyan használjon kevesebb csomagolást, és hogyan tegye azt környezetbarátabbá. A kutatás-fejlesztés is az csomagolóanyagokról az átválogatáson át az újrafeldolgozásra van kényszerítve. Itt olyan valódi innovációkra van szükség, amelyek a csomagolás újrafeldolgozását továbbfejlesztik a törvényes céloknak megfelelően. Nagyon fontos a csomagolási dizájn átfogó megközelítése, figyelembe véve a teljes értéklánc mentén az összes témát annak érdekében, hogy a megfelelő újrafeldolgozási arány elérhető legyen.

A FachPack 2019 kiállításon szakértői előadások és beszélgetések irányulnak majd részletesebben az új Csomagolási Törvényre és követelményeire.

Forrás: www.fachpack.de

Törvényi háttér

Mit szükséges tudni az új Csomagolási Törvényről? Mi a Csomagolási Törvény célja?

A Csomagolási Törvény követelményeket kodifikál a csomagolás gyártásának, forgalmazásának és ártalmatlanításának tekintetében. 2019 januárjában lépett hatályba, és felváltja az előző, 1992-es Csomagolási Rendeletet.

Mi új a Csomagolási Törvényben azok számára, akik csomagolást dobnak a piacra?

A törvény értelmében a magánfogyasztóknak szánt, áruval töltött kiskereskedelmi csomagolásokat elsőforgalmazó gazdálkodó egységeknek már a csomagolás forgalomba kerülése előtt regisztrálniuk kell az új Központi Csomagolás-nyilvántartásban.

Mit jelent a termékfelelősség?

A termékfelelősség azt jelenti, hogy az olyan gazdasági egységek, amelyek terméket állítanak elő és forgalmaznak, már a fejlesztés, gyártás és forgalmazás során figyelemmel kell lenniük a termék későbbi ártalmatlanítására. Figyelmet kell fordítaniuk termékük újrahasznosíthatóságára és a termék használat utáni visszavételére, valamint biztosítaniuk kell, hogy azt felelősen ártalmatlanítják.

Kiknek kell regisztrálniuk a Csomagolás-nyilvántartásban?

A regisztrációs kötelezettség mindenkire vonatkozik, aki üzleti tevékenységként Németországban áruk olyan fogyasztói csomagolását vagy külső csomagolását dobja elsőként piacra, amely rendszerint a végfogyasztónál keletkezik hulladékként.

Milyen formában kell regisztrálni?

A csomagolást első forgalomba hozó gyártónak vagy gazdasági egységnek rögzítenie kell törzsadatait a LUCID csomagolás-nyilvántartásban (https://lucid.verpackungsregister.org/Hersteller/Registrierung/Teil-1), és ekkor fog egy regisztrációs számot kapni, amelyet megadhat a rendszerszerződéses partnerének a rendszerrészvételi szerződés megkötéséhez.

További információkért látogasson el:
www.verpackungsregister.org/information-orientierung/hilfe-erklaerung/faq/?=FAQ