fbpx

Új korszak a gyártásban

Írta: Kalmár Nárcisz - 2019 október 10.

A mobilitás kiaknázása az automatizálás következő lépcsőfokát jelenti az ipar 4.0 megoldások terén. Az autonóm módon navigáló robotok gyorsak, pontosak, és akár egy repülőgépet is elvisznek a hátukon – ezzel olyan rugalmas gyártási koncepciókat tesznek lehetővé, amelyek nélkül elképzelhetetlen a jövő gyára. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás ezen a területen is fordulatot hozhat.

A gyorsan változó fogyasztói igények miatt egyre jellemzőbb rugalmas termelési rendszerek („mass customization”) óriási kihívások elé állítják a gyártókat, és olyan módszereket követelnek, amelyek lehetővé teszik a gyors, mégis személyre szabott termelést. Az autonóm mobil robotok (AMR) épp ezen a téren hoznak változást az anyagszállításban.

Az AMR-ek legnagyobb előnye, hogy önállóan mozognak, és maximálisan kihasználják a rendelkezésükre álló helyet, akár hatalmas terhek mozgatása esetén is. Használatukkal könnyebb, gyorsabb és biztonságosabb a gyártás során szükséges alapanyagok, a nagyobb tömegű alkatrészek szállítása, így elengedhetetlenek a repülőgép- és űripar vagy a járműgyártás számára. De más ágazatokban, például a vállalatok belső logisztikájában is sokoldalúan hasznosíthatók. Mivel a gyártási folyamatba könnyen integrálhatók, óriási teret nyitnak az anyagszállítás automatizálásában. A mesterséges intelligencia megoldások és a gépi tanulást lehetővé tevő, egyre kifinomultabb algoritmusok olyan képességekkel ruházzák fel a robotokat (AI-kamerák, szenzoros érzékelés, akadályok felismerése), amelyek révén a robotok valós időben érzékelik és értelmezik majd a környezetüket, és mind az emberrel, mind a robotokkal azonnal megosztják a működésükhöz szükséges információt.

A KUKA Hungária budapesti R&D központjának robotnavigációért felelős vezető fejlesztője, Komlósi István szerint az egyik legnagyobb kihívás az önállóan mozgó robotok tervezői számára a rendkívül precíz navigáció biztosítása dinamikusan változó környezetben anélkül, hogy szükség lenne a robot környezetébe installálni a tájékozódást segítő megoldásokat (pl. padlóba integrált mágnescsík, felfestés a padlón vonalkövető megoldásokhoz stb.). Ez egyrészt kamerák révén, gépi látás módszerekkel lehetséges, valamint arra alkalmas lézerszenzorokkal (lézer radarokkal) is megoldható. A felhőbe kapcsolódó robotok flotta szintű navigációja több száz robot esetén is lehetséges. A felhőn keresztül a robotok minden szükséges információt megkapnak, és könnyen összehangolódnak a gyár területén dolgozó más eszközökkel.

Az automatizáció másik kritikus pontja a könnyű kezelhetőség, valamint az egyszerű programozhatóság. A jövő gyártásának egyik feltétele ugyanis a gyártás hatékonnyá és gazdaságossá tétele, egy-egy robot költségeinek megtérülését pedig nagyban befolyásolja, hogy mekkora szakértelmet kíván meg az irányítása és a karbantartása, valamint annak programozása.

De a technológia elterjedésének egyik legnagyobb gátja inkább pszichológiai. Nem elég a robotoknak alkalmazkodni, az embereknek is el kell fogadni a technológiai fejlődést, és meg kell tanulni együttműködni a gépekkel. A mobilis robotok a gyártási területen akár nagy sebességgel is tudnak mozogni és nem helyhez kötöttek, ezért kiemelten fontos a mellettük dolgozó emberek biztonsága.

Mobil robotok a repülőgépgyártásban

A repülőgépgyártás az egyik leginnovatívabb, legkorszerűbb technológiákra épülő iparág. Az Airbus városnyi méretű hamburgi üzemében számos ismert repülőgéptípus készül. Ennek során nagy kihívást jelent az egyes járműrészek vagy akár az összeszerelt járművek szállítása a gyártási vagy tesztelési folyamatban. Nem véletlen, hogy ezek mozgatásában mobil robotok segédkeznek, mint például a KUKA omniMove extrém teherbírású és rendkívül mozgékony mobil platformja.

A nagyteljesítményű KUKA omniMove bármilyen irányban képes mozogni távirányítással vagy autonóm módon is. Az omniMove az Airbus A380 építése során is tökéletes pontossággal szállítja a gép akár 90 tonnás és 15 méter hosszú testét. A Mecanum kerekeknek köszönhetően álló helyzetből is bármilyen irányba elindul, ami azért fontos, mert a csarnokban a hatalmas repülőgép-alkatrészek összeállításához rendelkezésre álló hely igencsak szűkös. A kerekek több különálló görgőből állnak, melyek mindegyike a tengelyhez képest 45 fokban van beállítva. A különleges konstrukció eredményeként az omniMove kivételesen mozgékony, és többtonnás rakományával is maximális pontossággal manőverez. A mobil platform könnyen üzemeltethető, egyszerűen elsajátítható a kezelése, irányítani pedig kimondottan egyszerű. 48 órás üzemidejű akkumulátorainak köszönhetően pedig akár két napig megállás nélkül segíti az Airbus munkáját.