fbpx

Támogatottság ellenére kevésbé terjed a távmunka

Írta: Csomor Zsolt - 2019 október 29.

Meglepően nyitottan állnak a távmunkához a munkáltatók és a munkavállalók egyaránt. Ennek ellenére a munkavállalók mindössze 18 százaléka dolgozik távol a munkahelyétől.

A munkavállalók 80 százaléka támogatja a távmunkát, derül ki a Profession.hu legfrissebb elemzéséből. A cégvezetők még óvatosabbak, csupán 65 százalékuk tenné lehetővé az otthoni munkavégzést, ám ez így is mintegy 10 százalékos javulás 2014 óta. A vezetői hozzáállás azért is kedvezőbb, mert a közép- és felsővezetők több mint 60 százaléka dolgozott már távmunkában, s igen jók a tapasztalataik.

Ennek ellenére a munkavállalók mindössze 18 százaléka jelezte, hogy dolgozott már a távmunka valamilyen formájában. A gyakorlati példák alacsony aránya azért is különös, mert a cégek képviselői szerint a távmunka elérhetővé tétele számos területen jótékony hatással van egy vállalat működésére és életére. Közel kétharmaduk úgy véli, ennek hatására el tudnak térni a szokásos munkaidőhöz kapcsolódó időbeosztástól. Csökken a munkavállalók körében a közlekedéssel töltött idő, és annak költsége is megtakarítható. A válaszadók mintegy fele szerint alkalmazottjaiknak a rugalmas megoldással könnyebb a munka és a magánéleti teendők összehangolása is.

Azoknál a cégeknél, ahol a távmunkát már bevezették, további érdemi előnyöket is megneveztek. A válaszadók 42 százaléka szerint az otthoni munkavégzés bevezetése óta javult a hatékonyság a vállalatnál. A válaszadó céges képviselők közül tízből hatan úgy gondolják, hogy az alkalmazottak motivációja és elkötelezettsége is fejlődött.

A számos kedvező szempont mellett a munkáltatók a távmunka árnyoldalára is rávilágítottak. A cégvezetők több mint fele egyetértett abban, hogy csökken az alkalmazottak feletti kontroll. Emellett a munka és a magánélet gyakran összemosódott.

A foglalkoztatási forma gyors terjedése ugyanakkor számos nehézségbe ütközik. Ezek közül a leggyakrabban megemlített a munka jellegéből adódó helyhez kötöttség. A válaszok alapján a munkahelyen kívüli munkavégzés az újságírás mellett az IT-szektorban, valamint a PR-feladatoknál vezethető be legkönnyebben, de az értékesítési munkaköröket is el lehet látni a vállalat központjától vagy irodájától távol.